اخبار روز

گاردین: ترور هنیه یک شکست استراتژیک برای نتانیاهو است

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه گاردین با استناد به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره آتش بس غزه در سفرش به واشنگتن، آنها را مبهم توصیف کرد و نوشت: نتانیاهو در دوره سه روزه خود بسیار محتاط است سفر به ایالات متحده باعث عدم پایبندی به توافقی شد که جو بایدن (رئیس جمهور ایالات متحده) در 31 مه ارائه کرد. ایالات متحده علناً اصرار داشت که حماس مسئول پذیرش این طرح است، اما دولت بایدن می‌دانست که باید شخصاً به نتانیاهو فشار بیاورد زیرا او تمایلی به دستیابی به توافق آتش‌بس پایدار نداشت.

با این حال، از آنجایی که به نظر می رسد نتانیاهو آشکارا در مورد یک توافق گمانه زنی می کند، بنابر گزارش های آمریکا، اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس بامداد چهارشنبه در جریان سفرش به تهران برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران ترور شد.

به گزارش گاردین، ایران و حماس تل آویو را مسئول این اقدام می دانند اما مقامات صهیونیستی این موضوع را نه تکذیب و نه تایید کرده اند. اما این با الگوی کشتارهای هدفمند قبلی رژیم صهیونیستی در خارج از کشور همخوانی دارد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه از طرح ترور اسماعیل هنیه اطلاعی ندارند، افزود: اسرائیل در دفاع از نتانیاهو گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر این سوءقصد را تایید نکرد، اما هرگز این قصد را از سران حماس پنهان نکرد. کشتن رهبران صورت نگرفت.

عواقب احتمالی چنین حمله ای برای همه روشن بود. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، نتانیاهو را به خرابکاری متهم کرد و از او پرسید که چه زمانی یکی در هر دو طرف، مذاکره کننده طرف مقابل را می کشد. چگونه میانجیگری می تواند موفق باشد؟

اما در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سعی کرد چهره ای شجاعانه نشان دهد و مدعی شد که روند آتش بس «هنوز کاملاً نمرده است». وی تاکید کرد: همچنان معتقدیم که توافق فعلی ارزش پیگیری دارد.

گاردین نوشت: ناظران می گویند این حمله نشان می دهد که ایالات متحده اغلب به عنوان شریک فرودست در برخورد با اسرائیل دیده می شود. مت دوس، مشاور سابق سیاست خارجی سناتور ارشد آمریکایی برنی سندرز، گفت: «این مورد دیگری از این توهین‌ها و تحقیرهای مکرر نتانیاهو در هر ماه است که در این لحظه مضحک هفته گذشته، زمانی که او (به آمریکا) آمد و … دوباره به کنگره روی آورد تا پیشنهاد آتش بس بایدن را تضعیف کند. با این حال، بایدن که برای روابط شخصی خود ارزش قائل است، از تغییر مسیر خودداری می کند.

مت دوس معتقد است بایدن با امتناع از کنترل عرضه تسلیحات آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل، دست نتانیاهو را برای ادامه جنگ باز کرده است. دو روز پس از ترور، بایدن با نتانیاهو تماس گرفت و متعهد شد که از رژیم صهیونیستی در برابر هر گونه تهدیدی از سوی ایران و گروه های مورد حمایت آن دفاع کند.

بایدن بعداً ابراز ناامیدی کرد و به خبرنگاران گفت: «ما پایه و اساس آتش بس را داریم، آنها باید همین مسیر را بروند. رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ترور هانیه چشم انداز توافق را از بین برد، گفت: فایده ای نداشت؟

این سوءقصد نشانه دیگری است که دولت بایدن نمی تواند از روابط امنیتی با سیاستمداری استفاده کند که روش ها و اهدافش با او همخوانی ندارد و ظاهراً می خواهد رقیبش در انتخابات نوامبر آمریکا پیروز شود (دونالد ترامپ). علاوه بر این، ترامپ و نتانیاهو هر دو هدف مشترکی دارند. از قدرت سیاسی برای جلوگیری از تعقیب کیفری علیه خود برخوردار باشند.

هیو لاوات، کارشناس “خاورمیانه” در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا، ترور را یک پیروزی تاکتیکی اما یک شکست استراتژیک توصیف کرد و گفت که هنیه طرفدار آشتی فلسطین و آتش بس است. بنابراین، حذف آن از معادله بر تغییرات قدرت در داخل گروه (حماس) تأثیر می گذارد و حداقل مواضع افراط گرایان را در مرحله کنونی تقویت می کند.

بنابراین، وقتی سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، تهدید به جنگ علنی در همه جبهه‌ها کرد، این کارشناس احتمالاً به معنای پاسخی چند جانبه بود که باعث جنگ منطقه‌ای نمی‌شد. نکته قابل توجه این بود که نصرالله از کاخ سفید خواست که هر کسی در جهان که واقعاً می‌خواهد از یک جنگ منطقه‌ای جدی‌تر جلوگیری کند، رژیم صهیونیستی را برای توقف تجاوزات خود به غزه تحت فشار قرار دهد.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا