اخبار روز سینما

کیهان کلهر 60 ساله بود باورمان می‌شود؟

کیهان کلهر در سال 1342 در تهران در خانواده ای کرمانشاهی و موسیقی دوست به دنیا آمد. در سن پنج سالگی به طور مستقل شروع به موسیقی کرد. از 12 سالگی به صورت حرفه ای موسیقی را آغاز کرد و در 13 سالگی با ارکستر صدا و سیمای کرمانشاه شروع به کار کرد. کلهر مدت کوتاهی با گروه «شیدا» ​​در مرکز هنری «چاووش» همکاری کرد. در 17 سالگی در ایتالیا زندگی کرد و سپس برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و از دانشگاه کارلتون در اتاوا فارغ التحصیل شد. کیهان کلهر در چندین سخنرانی و مصاحبه به انگیزه و الگوی خود در نواختن ویولن در نقش استاد علی اصغر بهاری پرداخت.

همکاری او با هنرمندان هندی مانند شجاعت حسین خان (غزل) یا با کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را به یک هنرمند جهانی تبدیل کرد و مخاطبان زیادی در بین غیر ایرانی ها دارد. او معتقد است که یک نوازنده، نوازنده یا موسیقی شناس باید با ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد. موسیقی ایرانی مطرح شد. او مدتی در گروه دوستان عضویت داشت و با شهرام ناظری کنسرت های این گروه را نواخت و تنظیم کرد. از جمله این آثار می توان به «سفر به آن سوی» و دو اثر دیگر که در ایران منتشر نشد اشاره کرد. محمدرضا شجریان و حسین علیزاده پس از جدایی از گروه دوستان و شروع فعالیت مستقل با نوازندگان خارجی با همکاری اساتید موسیقی سنتی ایران، آثاری شامل شش آلبوم «زیمستان است»، «به تو به سر نو»، «فریاد» خلق کردند. ، “ساز بی صدا”، “شب، سکوت، صحرا” و “سرود”. مهر به همراه اردال ارزنجان نوازنده ترکی باگلاما کنسرت هایی در مناطق مختلف جهان برگزار کرد و همچنین آلبومی با این نوازنده ترک به نام «باد» در ECM منتشر کرد. علاوه بر این، در ژانویه 2008، کلر کنسرتی با کوارتت زهی «بروکلین رایدر» روی صحنه در شهر نیویورک برگزار کرد و بخش هایی از آلبوم «شهر خاموش» پخش شد. کیهان کلهر تنها نوازنده ایرانی است که چهار بار نامزد دریافت جایزه گرمی آمریکا شده است.

صدای ویولن کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» ساخته فرانسیس فورد کاپولا از کارهای خاطره انگیز اوست. موسیقی جذاب اسالدو گولیچف از نکات مثبت فیلم است و صدای ویولن کهن کاهلر زیبایی آن را دو چندان کرده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا