اخبار روز

کیفرخواست بزرگ نویسنده «ملت عشق»

دادگاهی در ترکیه، نویسنده برنده جایزه الیف شافاک را به پرداخت غرامت به نویسنده دیگری پس از متهم شدن به سرقت ادبی کتابش محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، دادگاه استانبول اعلام کرد که نظر کارشناسی تهیه شده برای این پرونده نشان می دهد که حداقل پنج درصد از رمان «شپش پالاس» نوشته شافاک در سال 2002 برگرفته از کتاب «خانه مگس ها» روزنامه نگار ترکیه ای است. نویسنده مین کریکانات. 1990 سرقت ادبی شد، با برخی از ایده ها، شخصیت ها و تنظیمات کپی شد.

آن دادگاه همچنین اعلام کرد که شافاک باید حدود 160000 لیره ترکیه (5200 دلار) غرامت بپردازد. یکی اعتراف به سرقت ادبی از بزرگترین روزنامه های کشور.

شافاک اعلام کرده که به این تصمیم اعتراض خواهد کرد و در بیانیه ای رسمی این اتهامات را “تهمت دیوانه” خواند و اعلام کرد که پرونده قضایی بر اساس قانون تنظیم نشده و از “مین کریکانات” نیز شکایت خواهد کرد. برای آسیب به اموال تبدیل به شهرت می شود. و گمان می رود که نویسنده این شکایت را با نیت سوء و یا از روی حسادت انجام داده باشد.

به گزارش میدل ایست آی، شافاک به خاطر دیدگاه های لیبرال، دموکراتیک و سیاسی خود شناخته می شود، در حالی که کریکانات از جمله افرادی است که مردم ترکیه کمالیست ها را با دیدگاه های قوی به دولت و جمهوری می دانند.

وکیل شافاک در دادگاه استدلال کرد که رمان «پش پالاس» 281 صفحه دارد در حالی که کتاب «کاخ مگس ها» 142 صفحه است و بنابراین ادعای شاکی مبنی بر سرقت ادبی در هر چهار فصل کتاب در طول این دو فصل امکان پذیر نیست. متون و چندین گزارش ثابت کرد که نویسنده رمان “Spitzpalast” حتی از کتاب دیگری الهام نمی گرفت، چه رسد به سرقت ادبی.

“الیف شافاک” یکی یکی از پرفروش ترین رمان نویسان ترک یکی او یکی از مشهورترین نویسندگان ترک در جهان است. با این حال، نام او اغلب با جنجال در ترکیه همراه است. در سال 2007، انتشار کتاب “حرامزاده استانبول” او منجر به یک پرونده قضایی عجیب علیه او شد که در آن او به توهین به “ملیت ترکیه” متهم شد.

آثار «الیف شافاک» به ۵۵ زبان ترجمه شده است. او 19 کتاب نوشته است که 12 کتاب آن رمان است و در بسیاری از کشورهای جهان به فروش قابل توجهی دست یافته است.

آخرین رمان این نویسنده «جزیره درختان گمشده» نام دارد. یکی این کتاب به یکی از 10 کتاب پرفروش ساندی تایمز تبدیل شد و در فهرست نهایی جایزه رمان کاستا و جایزه زنان قرار گرفت. رمان دیگر او «10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» نیز در فهرست نهایی جایزه بوکر قرار گرفت.

نامزدی جایزه ادبی بین المللی دوبلین برای کتاب «ملت عشق» و جایزه رم برای رمان «پنهان» از دیگر جوایزی است که این نویسنده 52 ساله برنده شده است.

رمان جدید «الیف شافاک» با عنوان «رودخانه‌های آسمان» مردادماه امسال منتشر می‌شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا