اخبار روز

کلود روئیز پیکاسو که کوچکترین فرزند پیکاسو بود درگذشت!/ جزئیات خبر

یکی دیگر از فرزندان پیکاسو درگذشت.

کلود روئیز پیکاسو، پسر پابلو پیکاسو، هنرمند اسپانیایی، در سن ۷۶ سالگی در سوئیس درگذشت. وکیل کلود، خبر درگذشت او را روز پنج‌شنبه اعلام کرد اما علت درگذشت فرزند پیکاسو اعلام نشد.

کلود پیکاسو علاوه بر عکاسی و فیلمسازی، ادارهٔ میراث پدرش را از سال ۱۹۸۹ تا جولای گذشته بر عهده داشت. در جولای سال گذشته، این مسئولیت به خواهر کوچکترش، پالوما، واگذار شد.

کلود حدود یک سال با ریچارد اودان، عکاس مشهور، همکاری کرد و تجربهٔ کار با مجلات معروف مانند “تایم لایف”، “ووگ” و مجلهٔ آمریکایی “ستردی ریویو” را داشت. در سال ۲۰۱۱، او به خاطر فعالیت هنری و مدیریت میراث و بنیاد پدرش، جایزهٔ “لژیون دونور”، بالاترین نشان افتخار فرانسه، را دریافت کرد.

پابلو پیکاسو چهار فرزند داشت. کلود و پالوما فرزندان این هنرمند و فرانسواز ژیلو، نقاش و نویسندهٔ فرانسوی، بودند. فرانسواز ژیلو در ماه ژوئن در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت و پائول، پسر بزرگتر پیکاسو و یک رقاص باله، در سال ۱۹۷۵ درگذشت. مایا نیز، که فرزند پیکاسو و یک مدل فرانسوی بود، در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

پس از اینکه ژیلو پیکاسو را ترک کرد، هنرمند اسپانیایی ارتباط خود را با پالوما و کلود قطع کرد.

در سال 1970 میلادی، کلود ۲۲ساله در فرانسه دادخواستی را تنظیم کرد که به عنوان پسر برحق و وارث پدرش شناخته شود. در نهایت دادگاه به نفع او و “پالوما” رای داد و این دو خواهر و برادر یک سال پس از درگذشت “پیکاسو” ‌در سال 1973 میلادی به وارثان او تبدیل شدند.

میراث و دارایی‌های “پیکاسو” یکی از غنی‌ترین‌ها در جهان هنر محسوب می‌شود. زمانی که “پیکاسو” ‌در سن 91 سالگی و در سال 1973 میلادی درگذشت، بیش از 45,000 اثر از خود به جای گذاشت که در بین آن‌ها 1,885 نقاشی، 1,228 مجسمه، 7,089 طراحی، 30,000 چاپ، 150 دفترچه طراحی و 3,222 اثر هنری سرامیکی وجود دارد. او همچنین میلیون‌ها پوند پول از خود به جای گذاشت. در آن زمان ارزش دارایی‌هایی او در مجموع به 650 میلیون پوند می‌رسید.

از آنجایی که «پیکاسو» وصیت نامه ای از خود برجای نگذاشت، شش سال طول کشید تا میراث او در انحصار باشد. در نهایت توافق شد که آثار هنری پیکاسو بین کلود، پالوما، مایا و دو نوه او، مارینا و برنارد تقسیم شود.

در سال 1989، کلود مسئولیت مدیریت دارایی پیکاسو، از جمله مدیریت کپی رایت و تکثیر را بر عهده گرفت.

«پیکاسو» با وجود 80 سال فعالیت هنری در سبک های مختلف و خلق بیش از 20000 اثر هنری، بدون شک یکی از شناخته شده ترین نام های هنر غرب است. نقش او در خلق «کوبیسم» برای ماندن نامش در کتاب های تاریخی کافی بود، اما «پیکاسو» کار پربارتری از خود به جای گذاشت. او بر هنر کلاسیک تسلط یافت و سپس آن را به سبکی جدید، تازه و مدرن تغییر داد. گرنیکا یکی از مشهورترین آثار هنری اوست.

پابلو پیکاسو در سال ۱۸۸۱ میلادی به دنیا آمد. والدینش هنرمند بودند و پدر پیکاسو از طوری کودکی او را در تکنیک‌های طراحی آموخت. در سن هشت سالگی، پیکاسو توانایی خلق نقاشی‌های رنگ روغن را به طور کامل به دست آورد. اما از سال ۱۸۹۷، نقاشی‌های پیکاسو از سبک واقع‌گرایانه دست برداشت کردند. او در تأثیر نقاشانی مانند “ادوارد مونک”، نقاش اکسپرسیونیست، و “تولوز-لوترک”، نقاش پست امپرسیونیست قرار گرفت. این تجربه‌ها به پیکاسو علاقه‌ای به سبک آزادتر و آوانگارد بخشید. پس از عبور از دوره “آبی” و “رز”، پیکاسو به نقاشی‌های انتزاعی و سپس به سمت کوبیسم پیشرفت کرد.

خب، کوبیسم یه ژانر هنریه که با استفاده از اشکالی به شکل شکسته و ناهموار به تصویر کشیدن موضوعات و اشیا مورد نظر می‌پردازه. پیکاسو و ژرژ براک از جمله پیشگامان این جنبش هستن که تبدیل به یکی از مهم‌ترین جریان‌های هنری شدند.

پیکاسو، پس از مرحله‌ای از کوبیسم که به تدریج از انتزاع دور میشه، در سال ۱۹۱۷ سبک نئوکلاسیک رو دنبال کرد. این تغییر، بعد از اولین سفر هنرمند به ایتالیا به وقوع پیوست. از طریق نقاشی‌های رنسانس ایتالیا الهام گرفت و از طرفی به سمت طبیعت‌گرایی متمایز در آثارش حرکت کرد. از سال ۱۹۲۵، شروع به فعالیت در یک سبکی کرد که به عنوان سورئال شناخته میشد.

پیکاسو پس از دوره سوررئالیستی تا وقت مرگش در سال ۱۹۷۳، به نقاشی ادامه داد. اما متفاوت از اثرهای قبلیش، آثاری که در این دوره خلق میشدن، به یک سبک خاص دسته‌بندی نمیشدن، چون هر کدوم عناصری متفاوت از دوره‌های گذشته‌اش رو در برمیگیرن.

موزه پیکاسو، موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا و موزه هنر مدرن (موما) بهترین مکان‌ها برای دیدن آثار این هنرمند عالی هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا