وقتی مغز نتواند اطلاعات را به خوبی دریافت، ارسال و پردازش کند، فرد دچار «اختلال یادگیری» می شود، اختلالی که ناشی از یک مشکل عصبی در مغز است.

به گزارش عصر ایران؛ این اختلال اغلب در دوران کودکی خود را نشان می دهد، اما به خاطر داشته باشید که این کودکان لزوماً از هوش پایینی برخوردار نیستند و حتی دارای IQ طبیعی نیستند. آنها حتی ممکن است باهوش تر از همسالان خود باشند. این کودکان در زمینه یادگیری و مهارت های تحصیلی با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

تعریف دقیق‌تر ناتوانی یادگیری به شرح زیر است: «ناتوانی یادگیری به اختلال در یک یا چند فرآیند اساسی روان‌شناختی مربوط به درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتن اشاره دارد و ممکن است در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن ظاهر شود. ، املا کنید یا محاسبات ریاضی را انجام دهید.”

برای مثال کنار هم قرار دادن حروف و تشکیل کلمات ممکن است برای این کودکان مشکل ساز باشد و در هنگام خواندن متن دچار سردرگمی شوند. (خواندن) برخی ممکن است بستن بند کفش یا کنار هم قرار دادن تکه های پازل را دشوار و گیج کننده بدانند. برای گروهی که با اختلال یادگیری ریاضی مواجه هستند، یک عملیات ساده ریاضی (محاسبه) به مسئله ای دشوار، پیچیده و حتی غیرقابل درک تبدیل می شود.

علائم و تشخیص اختلال یادگیری

این اختلال معمولا در سال های اولیه مدرسه تشخیص داده می شود. اختلال یادگیری معمولاً در سال های اولیه مدرسه، زمانی که کودک در کلاس درس خواندن، نوشتن و ریاضی را یاد می گیرد، تشخیص داده می شود. این مشکلی است که معلم می تواند تشخیص دهد. با این حال تشخیص قطعی این اختلال در کودک تنها با مراجعه به متخصص به ویژه روانشناس کودک، روانشناس اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب کودک امکان پذیر است.

بروز برخی علائم در کودک شما ممکن است نشان دهنده اختلال یادگیری باشد:

او مهارت‌های خواندن، نوشتن، یا ریاضی را در مقاطع تحصیلی و سنی مورد انتظار یا نزدیک به آن ندارد و این مهارت‌ها او را گیج می‌کند.

  • رفتار تکانشی و بدون فکر
  • مشکل در درک و پیروی از دستورالعمل ها
  • مشکل در درک مفهوم زمان
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در تمرکز
  • استفاده از کلمات کوتاه و ساده مانند کودکان خردسال، پرش برخی از کلمات در هنگام صحبت کردن و صحبت کردن

عدم هماهنگی با مهارت هایی مانند راه رفتن، ورزش، یا گرفتن مداد به گونه ای که ناشیانه به نظر برسد.

عواملی که باعث اختلالات یادگیری می شوند

دلایلی که برای کودک ناتوانی یادگیری پیشنهاد می شود شامل عوامل زیر است:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • خطرات در دوران بارداری و نوزادی
  • رشد ضعیف در رحم
  • مصرف الکل یا مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری
  • زایمان زودرس

وزن بسیار کم هنگام تولد با ناتوانی های یادگیری مرتبط است.

علاوه بر موارد فوق موارد زیر نیز در اختلالات یادگیری نقش دارند.

آسیب های روانی نیز می تواند بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهد.

آسیب های سر یا عفونت های سیستم عصبی می تواند بر ناتوانی یادگیری کودک تأثیر بگذارد

قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند سرب

راه حل های بهبود

هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما متخصصان می گویند مداخله به موقع می تواند عوارض این اختلال را کاهش دهد. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما مداخله زودهنگام می تواند اثرات بیماری را کاهش دهد. برای کمک به درمان این اختلال، علاوه بر مراجعه به پزشک، می توانید از راهکارهایی برای کمک به کودک استفاده کنید:

شما و معلم فرزندتان می‌توانید در فرآیند یادگیری به او کمک کنید و با تقسیم کردن درس‌ها به بخش‌های کوچک‌تر، آن را آسان‌تر کنید.

از آنجایی که دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری اغلب اطلاعات را به صورت دیداری پردازش می کنند، سازماندهی اطلاعات به صورت دیداری راه دیگری برای کمک به بهبود فرزند شما است. معلمان و والدین می توانند از این مهارت برای درک دروس استفاده کنند.

شخصی سازی درس و آموزش آنلاین راه حل دیگری است که معلمان می توانند برای کمک به بهبود یادگیری کودک از آن استفاده کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما