اخبار روز

یارانه این دهک‌ها افزایش پیدا کرد!/ جدیدترین اخبار از افزایش یارانه‌ها!

بهترین خبر برای مردم عزیز، این است که هنوز تصمیمی درباره تغییر یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای آن، گرفته نشده است. به گفته وزیر اقتصاد، در حال حاضر هیچ خبری درباره تغییرات در یارانه نقدی وجود ندارد و یارانه مربوط به ماه شهریور به زودی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گزارش پی ام آپ؛ کاین اتفاق در حالی رخ می دهد که با اتمام اقساط وام یک میلیون تومانی، هیچ مبلغی از کل یارانه خانوار کسر نمی شود.

زمان پرداخت یارانه شهریور ۱۴۰۲

به اطلاع می‌رساند که مرحله صد و پنجاه و یکمین یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان مربوط به ماه شهریور، برای خانوارهای مستمری‌بگیر و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود. این مبلغ قابل برداشت خواهد بود.

همچنین، به منظور حمایت از خانوارهای کم درآمد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که اعتبار یارانه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی افزایش یافته است. در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰ درصد مبلغ یارانه، ۲۰ درصد اضافه به مبلغ یارانه افزوده می‌شود.

چه زمانی کمک هزینه در شهریور 1402 پرداخت می شود؟

با اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها و در پی اتمام اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی، مبلغ یارانه کما فی السابق دست کم ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب یارانه شهریورماه ۱۴۰۲ کسوراتی نخواهد داشت.

بیش از ۶ ماه است که وضعیت مبلغ پرداختی یارانه ها فرق کرده است.

دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی نیست.

با اعلام دولت مقرر شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ الکترونیکی توزیع شود.

پاسخ مشخصی برای روشن شدن موضوع یارانه نقدی و فهرست کالاها داده نشد، اما وزیر کشور گفت: پرداخت یارانه نقدی تا تهیه فهرست الکترونیکی کالاها ادامه دارد.

از این رو ارتفاع بودجه شهریور 1402 هم همینطور خرداد، تیر و در مرداد 300 تا 400 هزار تومان می شود.

مهدی تقیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با همه مشکلات کشور چقدر برای کمک های اجتماعی هزینه می شود؟ حدود 245 حمت در حوزه آموزش و پرورش، حدود 390 حمت در حوزه بهداشت و درمان، 100 حمت در حوزه یارانه نقدی و 100 حمت در حوزه یارانه نان واگذار می شود. تبصره 16 وام ازدواج و تولد و تبصره 18 وام اشتغال زایی نیز باید به فعالیت های بهزیستی اضافه شود. البته اگر تورم نباشد مشکلات بیشتر می شود.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما به 78 میلیون نفر کمک نقدی می دهیم، اما اصلا بررسی نکرده ایم که چند نفر به این کمک ها نیاز دارند و به چند نفر بیشتر کمک کنیم؟!

مقدار یارانه نقدی برای این عشر افزایش یافت

چندی پیش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که طبق برنامه جدید، دهک‌بندی یارانه‌ها بر اساس شاخص‌های اقتصادی بررسی و به مردم اعلام خواهد شد.

طبق قانون، هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شوند و پایگاه رفاه ایرانیان به آنها اعلام می‌کند. این دهک‌بندی‌ها تأثیرات مختلفی را از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌دهد.

در صورتی که شخصی نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارد، می‌تواند اعتراض خود را از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت ثبت کند. اعتراض‌ها ماهانه بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد که وزارتخانه ایشان پاسخگوی دهک‌بندی یارانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: احتمال خطا در اعشاری شدن یارانه ها پنج درصد است، اکنون مراجعات به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود است، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار موظف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در کاهش یارانه ها به شاخص های مختلف اقتصادی توجه می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی شود، درآمد اعضای خانواده نیز محاسبه می شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی اعلام کرد: اگر خانوارهای زیر دهک درآمدی 1 تا 5 نیمی از یارانه نقدی خود را صرف خرید 11 کالای فهرست کالای الکترونیکی کنند، 120 هزار تومان یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. اعتبار).

علیرضا عسگریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره جزئیات افزایش یارانه نقدی دهک های درآمدی خاص توضیح داد: در حال حاضر هر خانوار از دهک های 1 تا 3 400 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می کند و زمانی که 200 هزار تومان باشد. از سبد استاندارد حذف شده گنجانده شده است. بر اساس قیمت های تعیین شده در سال 1401، هرکس 120 هزار تومان به ازای هر نفر خریداری کند، اعتبار یارانه تشویقی دریافت می کند.

وی ادامه داد: این افزایش میزان یارانه منوط به خرید 50 درصد یارانه (200 هزار تومان) از سبد خرید با 11 قلم کالای اظهار شده است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه با مصوبه دولت تعداد دهک های مشمول این مشوق در قالب کمک های نقدی از 3 به 5 دهک افزایش یافته است، تصریح کرد: تعداد افراد متاثر از افزایش نقدینگی. کمک های مالی، از 29 میلیون نفر به حدود 50 میلیون نفر افزایش یافته است.

عسگریان افزود: موضوع این طرح این است که اگر کسانی که درآمد کم‌تری دارند، با خرید از فروشگاه‌های زیرمجموعه مبلغی را به این فروشگاه‌ها تسهیلات بدهند، در حال حاضر مبلغ نقدی ۲/۱ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد. قبل از اینکه بتوانند از مبلغ تشویقی ۱۲۰ هزار تومان بهره‌ی‌مند شوند، باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومانی از این مبلغ را از طریق خرید از سبد کالابرگ الکترونیکی با ۱۱ کالای تعریف شده، خریداری کنند که این اقدام پول نقدی نیست و حتی این کالاها قابل نقد شدن نیز ندارند.

اضافی کردن درآمد به پول‌های یارانه‌ای و به جرقه‌ی رشد مداوم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور کمک خواهد کرد. در حال حاضر، ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی برای دریافت کنندگان پرداخت می‌شود که دو دهک درآمدی اضافه شده به آن، کمک خواهد کرد تا مردم در برابر رشد هزینه‌ها مقابله کنند.

فروشگاه‌هایی که از کالابرگ الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند، در حال حاضر به تعداد ۱۲۰ هزار در سراسر کشور وجود دارند که این تعداد نسبت به هفته گذشته، که تنها ۹۰۰۰۰ تعداد فروشگاه پیوسته بودند، افزایش داشته است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با دارا بودن ۱۲ هزار شعبه در سراسر کشور، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های پوز، در این برنامه مشارکت کنند.

نوع کالاهایی که در این طرح قابل استفاده هستند، شامل ۱۱ قلم کالای اساسی است که شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله می‌باشد. این بسته غذایی، با هدف تأمین کالری مورد نیاز خانواده‌ یا خانه‌ها برای حفظ سلامت و حذف فقر غذایی به ارزش اقتصادی مناسب عرضه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ سرمایه گذاری ثابت در کشور (سرمایه گذاری ماشین آلات، زیرساخت ها و ساختمان) در سال 90 تقریبا صفر بود و در برخی سال ها این شاخص حتی منفی شد. به ویژه در سه سال پایانی دولت قبل، رشد تشکیل سرمایه منفی 15 و 17 درصد گزارش شد.

منظور ادامه داد: در دولت سیزدهم سرمایه گذاری ها بهبود یافت و نرخ تشکیل سرمایه در سال 1400 به 4 درصد و در سال 1401 به 2 درصد افزایش یافت و در تلاش هستیم امسال با روش های مختلف تامین مالی این شاخص را ارتقا دهیم.

وی در خصوص کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم گفت: نرخ رشد پایه پولی در سال 1398 (سال آخر دولت قبل) حدود 41 درصد بوده است که در پایان سال گذشته بوده است. 31 درصد و اکنون حدود 27.5 درصد کاهش یافته است، بنابراین خود این مشکل به ما امکان می دهد متغیرهای پولی را کنترل کنیم و از افزایش نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در کل دوره دولت یازدهم و دوازدهم دو رقمی بوده و در برخی سال ها حتی بین 12 تا 12.5 درصد بوده است، تصریح کرد: در سال آخر دولت قبل (1398) در محدوده تک رقمی بود.» رقم و 9.8 درصد. خاطرنشان شد که در دولت سیزدهم نرخ تک رقمی حفظ و کاهش یافت. نرخ بیکاری در پایان سال گذشته 8.2 درصد بود.

وی تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در دولت سیزدهم توانست نرخ بیکاری را کاهش دهد و نرخ 8.2 درصدی رقم قابل قبول و یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در دو دهه اخیر در کشور است.

دولت سیزدهم سیاست‌های رفع فقر و کمک به افراد کم درآمد را به عنوان اصلی‌ترین برنامه خود مطرح کرده است. در سال گذشته، با تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد تصحیح شدند.

بدین ترتیب، هر فرد حدود ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان یارانه‌هایی از دولت دریافت کردند. این اقدامات باعث بهبود رفاه عمومی افراد کم درآمد گردید.

رییس سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اضافه کرد که تغییر نرخ ارز در سال گذشته به عنوان یک جراحی اقتصادی رخ داد. در این میان، اثرات تورمی به وجود آمد که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد. با این‌حال، تعدیل نرخ ارز به تدریج به حالت معمول بازگشت و در سال جاری به دورانی با تورم پایین بازگشتیم.

در این میان، نرخ تورم در ماه‌های مختلف کاهش یافته و در مردادماه به ۲.۴ درصد رسیده‌است. هدف دولت این است که متوسط نرخ تورم سالانه تا پایان امسال به حدود ۳۰ درصد کاهش یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا