مغز انسان توانایی باورنکردنی برای سازگاری و تغییر، حتی در سنین بالا دارد. این توانایی نوروپلاستیسیته نامیده می شود. با تحریک مناسب، مغز شما می تواند مسیرهای عصبی جدید ایجاد کند، ارتباطات موجود را اصلاح کند، و به روش های همیشه در حال تغییر سازگار و پاسخ دهد.

به گزارش بازتاب آنلاین، توانایی باورنکردنی مغز برای تغییر شکل در حین یادگیری و حافظه نیز صدق می کند. شما می توانید از انعطاف پذیری طبیعی مغز برای بهبود توانایی های شناختی خود، بهبود توانایی خود در یادگیری اطلاعات جدید و بهبود حافظه در هر سنی استفاده کنید. در این مقاله در مورد نکات جدیدی صحبت خواهیم کرد که برای بهبود حافظه و قدرت یادگیری کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

مشکلات سلامتی خود را شناسایی و درمان کنید

آیا احساس می کنید از دست دادن حافظه غیرقابل توضیح دارید؟ اگر چنین است، یک مسئله سلامت یا سبک زندگی ممکن است یک عامل موثر باشد. فقط زوال عقل یا بیماری آلزایمر نیست که باعث از دست دادن حافظه می شود. بسیاری از بیماری ها، اختلالات سلامت روان و داروها وجود دارند که می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بیماری قلبی و عوامل خطر از جمله کلسترول و فشار خون بالا با اختلالات شناختی خفیف مرتبط هستند. یا دیابت؛ تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که از این بیماری رنج نمی برند، زوال شناختی بسیار بیشتری را تجربه می کنند.

مشکلات حافظه اغلب به دلیل عدم تعامل هورمونی و کاهش استروژن در زنان یائسه تجربه می شود. تستوسترون پایین در مردان می تواند مشکلاتی ایجاد کند. عدم تعادل تیروئید همچنین می تواند باعث فراموشی، تفکر کند یا سردرگمی شود.

بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند بر حافظه و تفکر شفاف تأثیر بگذارند. داروهای سرماخوردگی و آلرژی، قرص های خواب آور و داروهای ضد افسردگی. در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

آیا مشکلات حافظه می تواند ناشی از افسردگی باشد؟

مشکلات عاطفی به اندازه مشکلات جسمی به مغز آسیب می رساند. در واقع کندی ذهنی، مشکل در تمرکز و فراموشی از علائم رایج افسردگی هستند. مشکلات حافظه ممکن است به ویژه در افراد مسن افسرده بدتر باشد. به حدی که گاهی با زوال عقل اشتباه گرفته می شود. خبر خوب این است که وقتی افسردگی درمان شود، حافظه به حالت عادی باز می گردد.

برای دوستان خود وقت بگذارید

وقتی به راه‌هایی برای تقویت حافظه خود فکر می‌کنید، آیا به فعالیت‌های جدی مانند حل یک پازل بسیار دشوار یا تسلط بر استراتژی‌های شطرنج فکر می‌کنید یا به سرگرمی‌های ساده‌تری مانند معاشرت با دوستانتان فکر می‌کنید؟ مانند بسیاری از مردم، احتمالاً فکر می کنید که اولی منطقی و درست است، اما مطالعات بی شماری نشان می دهد که زندگی پر از دوستان و سرگرمی مزایای شناختی را به همراه دارد.

روابط سالم: تقویت کننده نهایی مغز

انسان ها حیواناتی به شدت اجتماعی هستند. ما آفریده نشده ایم تا در انزوا زنده بمانیم، چه رسد به اینکه رشد کنیم. روابط مغز ما را فعال می کند. در واقع، تعامل با دیگران ممکن است بهترین شکل تمرین مغز باشد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن دوستی های معنادار و یک سیستم حمایتی قوی نه تنها برای سلامت عاطفی بلکه برای سلامت مغز نیز حیاتی است. به عنوان مثال، در یک مطالعه اخیر از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، محققان دریافتند افرادی که فعال ترین زندگی اجتماعی را دارند، کمترین میزان از دست دادن حافظه را دارند.

توجه به مسائلی که کمتر به حافظه در چشمان عموم مربوط می شود، مانند روابط اجتماعی و عاطفی و اختلالات جسمی و روانی، می تواند به تقویت مغز و حافظه شما کمک کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما