«واریول هلث» در گزارشی به سه مورد از این مواد اشاره کرده و عوارض ناشی از کمبود آنها را فهرست کرده است.

1- منیزیم

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که برای حفظ سلامت تقریباً تمام اعضای بدن مورد نیاز است. منیزیم به حفظ عملکردهای طبیعی بدن مانند کنترل فشار خون و قند، سلامت استخوان ها و عملکرد عضلات و اعصاب کمک می کند.

کمبود منیزیم در بدن باعث ایجاد وضعیتی به نام “هیپومنیزیمی” می شود. در این حالت، سطح منیزیم در بدن کمتر از مقدار مورد نیاز برای پشتیبانی از عملکردهای ذکر شده در بالا است.

منیزیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد و همچنین به برخی غذاها و محصولات دیگر مانند آنتی اسیدها و ملین ها اضافه می شود. افرادی که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی می کنند، بعید است که کمبود منیزیم را تجربه کنند.

کمبود این ماده معدنی می تواند ناشی از موارد زیر باشد: مصرف الکل، سوختگی هایی که به قسمت زیادی از بدن آسیب می رساند، مصرف برخی داروها مانند دیورتیک ها (قرص های آب)، برخی آنتی بیوتیک ها، سرکوب کننده های سیستم ایمنی و شیمی درمانی، اسهال مزمن، بیماری های گوارشی، سندرم روده، آلدوسترون در غدد فوق کلیوی با ترشح بیش از حد هورمون، تعریق بیش از حد، سوء تغذیه و در نهایت ادرار بیش از حد به دلیل آسیب کلیه یا دیابت همراه است.

علاوه بر گرفتگی عضلات، کمبود منیزیم در بدن می تواند علائم دیگری مانند ضربان قلب غیر طبیعی، بی اشتهایی، تغییر در خلق و خو یا شخصیت، اسپاسم عضلانی، ضعف و خستگی عضلانی، بی حالی یا سفتی را ایجاد کند.

پزشکان با آزمایش خون کمبود منیزیم را تشخیص می دهند و با توجه به نتایج، راه حل هایی برای رساندن این ماده معدنی به سطح طبیعی ارائه می دهند. برخی از این راه حل ها شامل پرهیز از مصرف الکل و کاهش یا حذف قندهای اضافه شده، چربی های اشباع شده و سدیم است که در جذب منیزیم اختلال ایجاد می کند. آنها همچنین مصرف غذاهایی مانند برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و سویا، آجیل و غلات کامل را برای جبران کمبود منیزیم توصیه می کنند. مصرف مکمل های منیزیم تحت نظر پزشک نیز مفید است.

2- ویتامین دی (د)

ویتامین دی این یک نوع ویتامین محلول در چربی است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها و مکمل ها به دست می آید. البته ویتامین ها دی در واقع به آن یک اصطلاح کلی برای دو شکل مختلف از این ویتامین می گویند. دی2 (D 2) و دی3 (D 3) هر دو سیستم عصبی، ایمنی و عضلانی را تقویت می کنند. جذب ناکافی کلسیم و فسفر ناشی از کمبود ویتامین دی می تواند منجر به شکنندگی استخوان و ضعف عضلانی شود.

کمبود ویتامین دی ممکن است منجر شود یکی به دلایل زیر رخ می دهد:

با افزایش سن، توانایی پوست برای سنتز ویتامین ها افزایش می یابد. دی ناراحتی ایجاد می کند

برخی از داروها

انواع خاصی از سرطان، مانند لنفوم

پوست تیره تر

سابقه خانوادگی کمبود ویتامین دی یا راشیتیسم در کودکی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه کافی

نارسایی کلیه یا نارسایی کبد، که ممکن است از پردازش مناسب ویتامین جلوگیری کند دی در بدن باشد

سوء تغذیه

همچنین کمبود ویتامین دی ممکن است در بسیاری از افراد بدون علامت باشد، اما ممکن است با علائمی مانند:

رشد غیر طبیعی استخوان، از جمله اسکولیوز، یا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، و پاهای کمانی یا زانوهای ضربدری

درد استخوان

ضعف عضلانی

راه رفتن با درد

ضعف ستون فقرات، استخوان ران و ساق پا

متخصصان بهداشت با کمک آزمایش خون، کمبود ویتامین دی با توجه به نکات ایمنی و حفاظتی پوست راه حل هایی مانند مصرف مکمل های کلسیم و فسفات و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید را ارائه می دهد.

3- ویتامین B

ویتامین B در واقع به مجموعه ای از هشت ویتامین اطلاق می شود که برای تبدیل غذا به انرژی مهم هستند که بیشتر به عنوان کمپلکس ویتامین B شناخته می شود.

از آنجایی که هر ویتامین B عملکرد منحصر به فردی دارد، تأثیر کمبود ویتامین B بسته به نوع کمبود آن متفاوت است.

گرفتگی عضلات به احتمال زیاد ناشی از کمبود ویتامین B12 (کوبالامین) است. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای با منشاء حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ، محصولات لبنی و تخم مرغ وجود دارد. گیاهان حاوی ویتامین B12 نیستند، اما برخی از غلات صبحانه و مخمرهای مغذی با ویتامین B12 غنی شده اند.

کمبود ویتامین B12 می تواند با طیف وسیعی از علائم، از جمله گزگز و بی حسی در دست ها و پاها، گرفتگی عضلات، سرگیجه، اختلالات شناختی، آتاکسی یا از دست دادن هماهنگی، خستگی و افسردگی همراه باشد.

علل کمبود ویتامین B12؛ مربوط به مشکلاتی مانند ناتوانی در جذب ویتامین B12 از غذاها، کمبود ژنتیکی عامل موثر در جذب B12، جراحی های گوارشی، مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند مهارکننده های اسید معده و کمبود ویتامین B12 است. این ویتامین در رژیم غذایی

مانند دو مورد قبلی، برای تشخیص کمبود ویتامین B12 از آزمایش خون استفاده می شود و پزشکان برای جبران آن راه حل هایی ارائه می دهند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تزریق ویتامین B12 برای مقابله با موانع جذب

تجویز دوزهای بالای B12 خوراکی

تغییر رژیم غذایی برای افزایش جذب ویتامین B12

البته ممکن است دلایل دیگری نیز برای گرفتگی عضلات وجود داشته باشد. شناخته شده ترین آنها آتروفی عضلانی یا از دست دادن عضله است که به دلیل کشش ناکافی، خستگی عضلانی، سبک زندگی بی تحرک، گرما، کم آبی و از دست دادن الکترولیت ها، و افزایش سن و عدم ورزش رخ می دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما