دانستنی ها

کمبود این 4 ویتامین شما را بی خواب می کند

رژیم غذایی بر وزن، طول عمر و خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات متابولیک و همچنین بر شدت بی خوابی تأثیر می گذارد.

به گزارش ایسنا، تاثیر کمبود برخی ویتامین ها در بروز این مشکل به شرح زیر است:

ویتامین C: ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می‌شود، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به دلیل اثرات مثبتشان در مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی، استخوان‌ها و دندان‌ها شناخته می‌شوند. یکی دیگر از اثرات این ویتامین کنترل بهتر آپنه خواب است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد، مشخص شد که مصرف 100 میلی گرم ویتامین C به همراه 400 واحد بین المللی ویتامین E احتمال آپنه خواب را کاهش می دهد. پرتقال، توت فرنگی، فلفل، کلم بروکلی و لیمو از جمله غذاهای حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین B6: بدن برای خواب سالم به ملاتونین و سروتونین نیاز دارد. اگر فردی کمبود ویتامین B6 داشته باشد، بدن نمی تواند هورمون های خواب را به درستی تولید کند و باعث بی خوابی می شود. برای رفع کمبود ویتامین B6 می توان غذاهایی مانند موز، بادام زمینی، جو، مرغ، ماهی و بوقلمون را در رژیم غذایی گنجاند.

ویتامین E: کارشناسان همیشه بر اهمیت ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و مو تاکید می کنند. با این حال، تأثیر این ماده مغذی بر الگوهای خواب به ندرت مورد تأکید قرار می گیرد. علاوه بر این، این ماده مغذی به جلوگیری از کاهش حافظه ناشی از کمبود خواب کمک می کند و از زوال شناختی طولانی مدت جلوگیری می کند. غذاهایی مانند بادام، روغن و تخمه آفتابگردان، کدو سبز، اسفناج و فلفل قرمز از غذاهای غنی از این ویتامین هستند.

ویتامین دی: ویتامین D به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده است که به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند، اما بسیاری از مردم نمی دانند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب کمک کند. همچنین تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد چگونه این ماده مغذی می تواند به الگوهای خواب کمک کند. بر اساس نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین D با کاهش زمان خواب مرتبط است. کمبود این ماده مغذی را می توان به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده جبران کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا