دانستنی ها

کمبود کدام ویتامین می تواند در افزایش اشتها و چاقی نقش داشته باشد

مصرف کالری بیشتر از آنچه که بدندر طول روز می سوزاند می‌تواند باعث افزایش وزن شود. برای این منظور می‌توانید غذاهای پرکالری، مانند مواد چرب، پروتئین‌های سنگین، محصولات لبنی، غلات و میوه‌ها با مصرف پوست آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین ها چه نقشی در افزایش وزن دارند؟ ویتامین های چاق کننده چیست؟ قرص ویتامین دی باعث چاقی می شود؟ کمبود کدام ویتامین باعث گرسنگی می شود؟

آیا می‌دانستید که برخی ویتامین‌ها بر اشتها نیز تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند بیشتر غذا بخوریم و در نتیجه بر افزایش وزن تأثیر بگذارند؟ به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B6 باعث کاهش سطح سروتونین در مغز می شود که بر اشتها تأثیر می گذارد. از سوی دیگر برخی افراد مولتی ویتامین ها را عامل افزایش یا ضعف وزن می دانند و به سبک زندگی و برنامه تغذیه خود توجهی ندارند.

این امکان وجود دارد که ویتامین D را به عنوان یک ویتامین محرک افزایش اشتها توصیه کنیم. ویتامین D در واقع هورمونی است که در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در تنظیم سطح سرمی سایر هورمون‌ها و عملکرد سیستم عصبی دارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند اشتها را کاهش دهد و خطر کاهش وزن را افزایش دهد. بنابراین مصرف ویتامین D در حد اعتدال و طبق توصیه پزشک ممکن است در افزایش اشتها و وزن مفید باشد.

مهم است بدانید که تعدادی از عوامل دیگر نیز می توانند بر اشتها تأثیر بگذارند، از جمله فعالیت بدنی منظم، روزانه، تنوع رژیم غذایی، مصرف غذاهای پرکالری، رژیم غذایی متعادل و سلامت عمومی. بنابراین، بهتر است برای مشاوره در مورد رژیم غذایی و مکمل هایی که می توانند اشتها را افزایش دهند، با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا