دانستنی ها

کم بودن این ویتامین در بدن باعث بدخلقی و عصبانیت شما می شود! /جزئیات

کارشناس تغذیه و مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره تاثیر ویتامین ها بر کیفیت خلق و خو توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبر ایلنا، خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که کدام ویتامین در کشور بیشترین کمبود را دارد، گفت: کمبود ویتامین B1 در کشور بیشتر است. باید با توجه به عادات مصرف فعلی در غلات گنجانده شود. مثلا نان ها برای دریافت این ویتامین باید تصفیه نشده باشند، اما متاسفانه اکثر نان های ما تصفیه شده هستند، بنابراین ویتامین B1 به دست نمی آید.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

رحمانی همچنین تاثیر ویتامین ها بر کیفیت خلق و خو را بیان کرد: ویتامین های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز برای تولید سطوح کافی از مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین های گروه B به دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بر خلق و خوی بسیار موثر هستند. اگر فردی دارای سطوح پایین ویتامین B، به خصوص B12 باشد، احتمالاً علائم افسردگی را تجربه می کند. B12 به ویژه برای کاهش خستگی شناخته شده است.

ویتامین B3 که در تولید سروتونین نقش دارد نیز بسیار مهم است. سطح سروتونین در افراد مبتلا به افسردگی پایین است. ویتامین B3 به طور گسترده در غذاها توزیع می شود و کمبود آن کمتر رایج است. مگر اینکه کسی مشکل گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین های B1 و B2 از طریق غذا کمتر است. B2 بیشتر در شیر و محصولات لبنی یافت می شود. اگر این گونه لبنیات حرارت نبینند و در معرض نور خورشید قرار نگیرند، ممکن است تحت این شرایط بیشتر جذب بدن شوند، زیرا نور خورشید آنها را از بین می برد. از آنجایی که ویتامین‌های گروه B نسبتاً ناپایدار هستند و 30 تا 60 درصد در طی فرآیند پخت از بین می‌روند، کمبود آن‌ها بارزتر است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا