دانستنی ها

کمبود این ویتامین باعث آسیب مغزی می شود

آسیب مغزی افراد با سطوح پایین این ویتامین 6 برابر افزایش می یابد.

به گزارش تابناک، نتایج تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است با افزایش سن از کوچک شدن مغز محافظت کند.

در این مطالعه، افرادی که سطح ویتامین B12 بالایی داشتند، 6 برابر کمتر در معرض کوچک شدن مغز بودند.

سطح ویتامین B12 را می توان از طریق مکمل یا با مصرف غذاهایی مانند لبنیات، جگر، ماهی قزل آلا و تخم مرغ افزایش داد. غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B12 هستند.

از هر چهار نفر یک نفر ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 باشد و افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 شامل گیاهخواران، افراد مسن و افراد مبتلا به برخی اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون هستند.

این مطالعه شامل 107 فرد سالمندی بود که برای تعیین سطح ویتامین B12 اسکن مغز، آزمایش حافظه و سطح خون بررسی شدند و هیچ یک از افراد شرکت کننده در این مطالعه کمبود این ویتامین را نداشتند.

محقق ارشد این مطالعه، دکتر. آنا وگیاتزوغلو گفت: تصور می‌شود که بسیاری از عوامل مؤثر بر سلامت مغز خارج از کنترل ما هستند، اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تنظیم رژیم غذایی برای مصرف بیشتر ویتامین B12 با خوردن گوشت، ماهی، غلات غنی‌شده یا لبنیات ممکن است چیزی باشد که ما به راحتی می‌توانیم. تنظیم کنید تا از کوچک شدن مغز جلوگیری کنید.” و شاید این ویتامین بتواند حافظه ما را نجات دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 یک مشکل بهداشت عمومی به ویژه در میان سالمندان است، بنابراین مصرف بیشتر ویتامین B12 ممکن است به حل این مشکل کمک کند.

ما تصدیق می کنیم که بدون انجام یک مطالعه بالینی، هنوز مشخص نیست که آیا مکمل B12 واقعاً تفاوتی در افراد مسن در معرض خطر کوچک شدن مغز ایجاد می کند یا خیر.

ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. کمبود آن که بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود، می تواند باعث کم خونی شود، کم خونی ناشی از گلبول های قرمز.

دکتر. وگیاتزوگلو افزود: تحقیقات قبلی روی این ویتامین نتایج متفاوتی به همراه داشته است و تحقیقات کمی در مورد اسکن مغز به ویژه در جمعیت های مسن انجام شده است. ما سطوح ویتامین B12 را به روشی منحصر به فرد و دقیق تر با بررسی دو نشانگر خاص در خون آزمایش کردیم.

یافته های این مطالعه در مجله Neurology منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا