به گزارش مانیبان، دنیای اخمت نوشت: سیاست های مربوط به یارانه نقدی در دولت چهاردهم هنوز به طور مشخص مشخص نشده است، به ویژه با توجه به برنامه کالابرگ که به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم برای خانواده های کم درآمد عمل می کند، رویکرد دقیقی دارد. دولت جدید هنوز اعلام نشده است.

بیش از 13 سال از آغاز اجرای انتخابی یارانه ها می گذرد و تاکنون 163 مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارهای واجد شرایط واریز شده است. اما همچنان با تغییر دولت این بحث مطرح است که آیا سیاست های یارانه ای که تقریبا مورد انتقاد همگان است، در دولت جدید تغییر خواهد کرد یا خیر؟

دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمد که بحث گسترش طرح تشویقی کالابرگ (فجران) در دولت سیزدهم ناتمام ماند و از سوی دیگر آمارها حکایت از نداشتن منابع اختصاصی طرح یارانه ای داشت. انجام شد. .

از زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، از یک سو، یارانه بگیران به ویژه در دهک های پایین، انتظار تغییر میزان یارانه نقدی را متناسب با تورم و رشد قیمت کالاهای اساسی دارند. کالاها و انرژی و از سوی دیگر، دولت ها برای تامین منابع کافی برای توزیع یارانه نقدی تلاش می کنند.

در همین حال، طرح الکترونیکی کالابرگ به عنوان مکمل حمایت از اجرای سیاست حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، فرصتی را برای تقویت معیشت فقرا بدون نیاز به تغییر میزان یارانه نقدی مردم و به‌ویژه با اجرای طرح فجران باز کرد. طرح، نظر مثبت بسیاری از سیاستگذاران رفاهی را جلب کرد

این برنامه سه ماهه که از دهه فجر 1402 آغاز شده بود، در بهار 1403 به پایان رسید که با پایان یافتن شهادت آیت الله رئیسی و پایان دولت سیزدهم امکان تعیین تکلیف آن وجود نداشت. اکنون خانوارهایی که با کمک طرح فجرانه توانسته اند معیشت خود را حفظ کنند منتظر تصمیم دولت جدید برای اجرای این طرح هستند.

انتظار واقعی بودن مبلغ یارانه نقدی یک طرف ماجرا است. طرف دیگر ماجرا منابع در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح است که به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها منابع تعیین شده برای هدفمندی یارانه ها در 6 ماهه امسال محقق نشده است و این زمینه در واقع با کسری منابع قابل توجهی مواجه است.

چندی پیش طیبه حسینی در پاسخ به رصد رسانه ها مبنی بر احتمال تغییر میزان یارانه نقدی، گفته بود به دلیل کمبود منابع، میزان یارانه تغییر نمی کند و برنامه ای برای افزایش آن وجود ندارد. میزان یارانه

به گفته حسینی، در نیمه نخست امسال 53.5 درصد از کل منابعی که باید برای هدفمندی یارانه ها تخصیص می یافت، انجام شده و 46.5 درصد کسری منابع وجود دارد.

سازمان یارانه ها بر اساس قانون بودجه برای هر نفر در دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و در دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان پرداخت می کند.

بر اساس این قانون، دولت ها موظفند یارانه به افراد ثروتمند را حذف کنند. با این حال، به جز در سال 1393 که از مردم برای توقف دریافت یارانه نقدی دعوت شد، برخی از دریافت کنندگان یارانه نیز حذف شدند و هیچ اقدام اساسی برای حذف یارانه بگیران غیرمجاز انجام نشده است.

در یکی طی دو سال گذشته با تجهیز داده‌های پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی ایران و انجام آزمون جامع شش ماهه، روند حذف محدود دهک‌های بالا و اضافه شدن مشمولان جدید و پاییز امسال راه‌اندازی شده است ، با اجرای آزمون جامع جدید، امکان تغییر در ترکیب دریافت کنندگان کمک هزینه وجود دارد. البته این تغییرات محدود بوده و محدود به اضافه و حذف چند هزار نفر خواهد بود.

بر اساس اعلام رئیس مرکز اطلاعات و مطالعات بهزیستی کشور، آخرین به روز رسانی داده های اطلاعاتی خانوارهای ایرانی دریافت کننده یا عدم دریافت یارانه نقدی در مهرماه امسال اجرایی می شود. موضوعی که برای خانواده های دهک درآمدی مطرح است این است که چگونه می توان آنها را ارتقا داد.

بر اساس اعلام رئیس مرکز اطلاعات و مطالعات بهزیستی کشور، آخرین به روز رسانی داده های اطلاعاتی خانوارهای ایرانی دریافت کننده یا عدم دریافت یارانه نقدی در مهرماه امسال اجرایی می شود. موضوعی که برای خانواده های دهک درآمدی مطرح است این است که چگونه می توان آنها را ارتقا داد.

بررسی ها نشان می دهد که داده ها ترکیبی از متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی است که توسط رصدخانه رفاه ایران استخراج شده است. آخرین به روز رسانی دی سال گذشته انجام شد و بر این اساس 60 هزار خانوار جدید به تعداد یارانه بگیران اضافه شد و یارانه نقدی 60 هزار خانوار پردرآمد نیز قطع شد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر 79.6 میلیون نفر در کشور مشمول دریافت یارانه نقدی هستند، هرچند داده های سازمان بازرسی کل کشور نشان می دهد که 81 میلیون ایرانی در سال گذشته یارانه نقدی دریافت کرده اند.

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است که مرحله جدید به روز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها در مهرماه انجام می شود.

بر اساس بند «د» تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 که به موجب آن، وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی موظف است سالی دو بار اطلاعات را بر اساس داده های معتبر و ثبت شده پایگاه اطلاع رسانی به روز کند. در مورد رفاه ایرانیان و واقعیت‌های اقتصادی کشور، سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم، گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده 13 قانون حمایت از خانواده و جوانان را شناسایی و حمایت یارانه‌ای را برای آن‌ها ایجاد کند. لغو کمک یارانه ای به اقشار پردرآمد را اعلام کرد.

استفاده از اعشار جدید

اکنون بر اساس آیین نامه اجرایی بند الف جزء ۶ تبصره ۸ قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گیری در خصوص اضافه یا حذف افراد واجد شرایط با سازمان هدفمندی یارانه ها بر عهده وزارت تعاون است. البته به دلیل تغییرات در دولت، نهایی شدن آیین نامه مذکور به تعویق افتاد و قرار است عشر جدید پس از نهایی شدن و به محض ابلاغ، هفته آینده اعمال شود.

بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی، اجرای آزمون گسترده بر اساس شاخص های اجتماعی-اقتصادی دریافتی از نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، خزانه داری کشور، سازمان اداری و استخدامی سازمان ها، فرماندهی انتظامی، صندوق های بیمه دولتی و خصوصی، نهادهای حمایتی و…

بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آزمون گسترده اعمال شده در سال 1402 ترکیبی از 11 شاخص اقتصادی بوده است. خرید ماهانه کارت شاپرک برای 4 سال متوالی، واریز حساب برای 3 سال متوالی، موجودی حساب برای 3 سال متوالی، تراکنش ماهانه پایا برای 2 سال متوالی، تراکنش ساتنا برای 2 سال متوالی، تراکنش ماهانه کارت به کارت برای 2 سال متوالی، ارزش خودرو، حقوق و دستمزد، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و هزینه‌های درمان خانوارها از شاخص‌های اصلی ارزیابی داده‌ها برای تعیین دامنه و کاربرد آن بوده است.

در آزمون گسترده ای که در دی در سال 1402 اجرا شد، برای اولین بار برای تعدیل دهک درآمد به نفع گروه های آسیب پذیر، شاخص های غیراقتصادی نیز لحاظ شد. اندازه خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، معلول خانوار، فرد مبتلا به بیماری خاص و پرهزینه در خانوار، تعداد افراد در سن کار خانوار و اعضای موسسات حمایتی. خانوارهای نیازمند، کم درآمد و آسیب پذیر اقتصادی باید با جابجایی در دهک های درآمدی در دهک های واقعی خود قرار گیرند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور تجزیه و تحلیل، دقت و انصاف در ردیابی داده‌ها و تعیین آزمون گسترده، دهک‌های درآمدی را از بعد خانوار حذف و به دهک‌ها تقسیم کرد تا فاصله دهک‌ها از هم جدا شود. می تواند ساده شود. در مرحله بعد دهک های درآمدی به عنوان صدک دسته بندی شدند تا تحلیل بین دهک ها کلی نباشد و بسیار دقیق تر و دقیق تر تحلیل شود، بنابراین هر دهک درآمدی به 10 قسمت و به عبارتی صدک تبدیل شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما