اخبار روز

کشف 7000 ساله در عربستان سعودی (+عکس)

باستان شناسان حفاری در عربستان سعودی بقایای چندین حلقه سنگی را کشف کردند که گمان می رود هزاران سال پیش به عنوان خانه استفاده می شده است.

به گزارش ایسنا، باستان شناسان در حفاری در عربستان بقایای هشت حلقه سنگی ایستاده را یافتند که گمان می رود از آنها به عنوان خانه استفاده می شده است.

بر اساس مقاله ای که در 2 ژوئیه 2014 در مجله Levant منتشر شد، تقریباً 345 مورد از این سازه ها در طی عکسبرداری هوایی در منطقه ای نزدیک شهر العلا در جنوب غربی عربستان سعودی شناسایی شدند. قطر این حلقه های سنگی بین 4 تا 8 متر متغیر است و حداقل یک سنگ جامد در مرکز آنها وجود دارد.

لایو ساینس نیز نوشته است که قدمت این حلقه ها به حدود هفت هزار سال پیش باز می گردد و شامل بقایای دیوارهای سنگی و حداقل یک ورودی است. به گفته محققان سقف این خانه ها از سنگ یا سایر مواد آلی ساخته شده است.

در طی این کاوش، باستان شناسان بقایای انواع ابزارهای ساخته شده از سنگ بازالت را نیز کشف کردند. به گفته محققان تنها در پنج مورد از این سازه های سنگی مدور، ابزار سنگی یا خرابه هایی به وزن 225 کیلوگرم یافت شد. باستان شناسان همچنین بقایایی از استخوان های گوسفند، بز و گاو را کشف کردند.

گونه های مختلفی از صدف ها نیز کشف شدند که همگی از دریای سرخ در 120 کیلومتری آن جمع آوری شده بودند. باستان شناسان در مقاله ای اخیر اشاره کردند که وجود این پوسته ها ممکن است نشان دهنده توسعه شبکه تجارت و تبادل کالا باشد.

آثار تاریخی کشف شده در این سازه های مدور که شبیه به خانه های کشف شده در اردن است، نشان می دهد که بسیاری از این سازه های سنگی مدور برای مقاصد مسکونی استفاده می شده است.

اگرچه امروزه مردم گاهی اوقات سازه های سنگی مانند استون هنج را با مراسم آیینی مرتبط می دانند، مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از سازه های مسکونی باستانی دایره ای شکل بوده اند.

به گفته جین مک ماهون، محقق دانشگاه استرالیای غربی، معماری خانه ها در دوران باستان در سراسر جهان همیشه دایره ای بود و یک خانه مستطیل شکل در اواخر دوره نوسنگی ظاهر شد.

حدود 7000 سال پیش، محیط زیست در شمال عربستان سعودی بسیار مرطوب تر از امروز بود، اما کشاورزی همچنان گسترده بود. نبود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا