دانستنی ها

کشف عامل جدید ایجاد اضطراب!

با وجود اینکه ژنتیک و عوامل محیطی می‌توانند در بروز اختلالاتی مانند SAD نقش داشته باشند، اما تحقیقات جدید انجام شده توسط محققان کالج دانشگاه کورک در ایرلند، تأکید بیشتری بر روی “فلور روده” در این زمینه داده است.

بر اساس یک مطالعه جدید، میکروب های روده ممکن است در اختلال اضطراب اجتماعی نقش داشته باشند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از  گاردین؛ دانشمندان قبلاً دریافته بودند که میکروبیوم روده (مجموعه باکتری ها و سایر ارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند) در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در مقایسه با افراد سالم متفاوت است.

اکنون محققان دریافته‌اند که «وقتی میکروب‌های روده افراد مبتلا به SAD به موش‌ها پیوند داده شد، حیوانات اضطراب و ترس از موقعیت‌های اجتماعی جدید را نشان دادند.»

مطالعات قبلی نتایج مشابهی را برای اختلال افسردگی و سندرم روده تحریک پذیر نشان داده است.

اگرچه عوامل ژنتیکی و محیطی نیز ممکن است در اختلالاتی مانند SAD نقش داشته باشند، تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالج کورک در ایرلند اهمیت فلور روده را برجسته می کند.

پروفسور جان کریان یکی نویسندگان این مطالعه و همکارانشان در “مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم” گزارش دادند که چگونه از شش فرد سالم و شش فرد مبتلا به SAD نمونه مدفوع گرفتند، DNA آنها را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که میکروبیوم روده به طور قابل توجهی متفاوت است. بین این دو، گروه متفاوت است.

این تیم هر نمونه را به شش موش آزمایشگاهی منتقل کردند و نتایج نشان داد که “موش هایی که میکروب های روده را از افراد مبتلا به SAD دریافت کردند، از مواجهه با موقعیت های جدید و نزدیک شدن به موش های دیگر ترس بیشتری داشتند.”

این مطالعه راه های جدیدی را برای درمان افراد مبتلا به SAD از جمله تغییر در رژیم غذایی آنها ارائه می دهد.

سبزیجات سرشار از فیبرهای پری بیوتیک هستند که به حفظ فراوانی باکتری های سالم در روده کمک می کند. مصرف این نوع فیبر با کاهش التهاب عصبی و استرس همراه است. غذاهای پربیوتیک شامل مارچوبه، سیر، پیاز، سبزیجات برگدار، کنگر فرنگی، حبوبات، قارچ و سیب است.

اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش التهاب روده و مغز موثر هستند. آنها در سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و ساردین و همچنین آجیل و دانه هایی مانند گردو و دانه چیا به وفور یافت می شوند.

غذاهایی مانند کلم ترش، کیمچی، کفیر، میسو و ماست ساده نیز به طور طبیعی سرشار از باکتری های مفید زنده هستند. مصرف غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک همراه با سبزیجات غنی از فیبر پری بیوتیک برای حفظ میکروبیوم سالم و مقاومت در برابر التهاب مزمن مهم است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا