اخبار روز

کشف یک شکارچی بزرگ که 40 میلیون سال قبل از دایناسورها می زیسته است

دانشمندان اخیرا موجودی را کشف کردند که جمجمه ای به طول 60 سانتی متر داشت و 40 میلیون سال قبل از تکامل اولین دایناسورها زندگی می کرد. این حیوان موجودی بزرگ شبیه سمندر بود که سرش به شکل «صندلی توالت» و نیش‌های بزرگ بود.

به گزارش العربیه؛ 300 میلیون سال پیش، Gaiasia genia با دهان باز در آب های باتلاقی کمین کرده بود و آرواره های بزرگ خود را در مقابل طعمه های ناآگاه از همه جا می بست. این حیوان، بسیار بزرگتر از انسان، در نزدیکی باتلاق ها و دریاچه ها زندگی می کرد.

سر بزرگ و مسطح Gaiacia genia، شبیه به صندلی توالت، به آن اجازه می دهد تا به طور ناگهانی دهان خود را کاملا باز کند تا طعمه را به داخل دهان خود بکشد. دندان های نیش بزرگ تمام جلوی دهان حیوان را می پوشانند. این شکارچی بزرگ کمین دوست بود و شکار خود را صبورانه اسیر می کرد.

نام این حیوان از جایی در نامیبیا به نام “گایاس” گرفته شده است که فسیل آن برای اولین بار در آنجا کشف شد. امروزه نامیبیا در جنوب غربی آفریقا است، اما 300 میلیون سال پیش در جنوب آفریقا، جایی نزدیک به موازات 60 و تقریباً همسطح با شمالی‌ترین نقطه قطب جنوب کنونی است.

در این زمان، زمین به پایان عصر یخبندان نزدیک می‌شد، باتلاق‌های نزدیک استوا خشک شدند و جنگل‌ها پدید آمدند، اما مرداب‌ها در نزدیکی قطب‌ها باقی ماندند، احتمالاً در کنار یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی.

در مناطق گرمتر و خشک‌تر جهان، حیوانات به شکل‌های جدیدی تکامل یافتند. مهره داران اولیه چهار پا که «چهارپایان ساقه» نامیده می شدند، در این زمان از یکدیگر جدا شدند و به دودمان هایی تقسیم شدند که بعدها باعث پیدایش پستانداران، خزندگان و دوزیستان شد.

اما در لبه‌های جهان، در مکان‌هایی مانند نامیبیا باستان، حتی اشکال قدیمی‌تر هم باقی مانده‌اند. Gaiacia یک چهارپایان ساقه ای بود که در نامیبیا قبل از تکامل چهارپایان به وجود آمد و به گروه های جدیدی به نام “چهارپایان تاجی” تقسیم شد. یکی این یکی از قدیمی ترین حیوانات چهار پا شناخته شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا