اخبار روز

کشف قدیمی ترین “جنگل” جهان در قلب “سندشتاین” (+ عکس)

تحقیقات جدید نشان می دهد که این درختان سنگ شده که به طور تصادفی در جنوب غربی انگلستان کشف شده اند، از قدیمی ترین جنگل های شناخته شده روی زمین هستند. این فسیل های 390 میلیون ساله محل جنگل فسیلی هستند گیلبوآ آنها آن را در ایالت نیویورک فتح کردند که 386 میلیون سال قدمت دارد و عنوان قدیمی ترین جنگل شناخته شده در جهان را دارد.

نیل دیویس، نویسنده اصلی این مطالعه جدید که در 23 فوریه در مجله Geological منتشر شده جامعه منتشر شد، گفت: کشف جدید تفاوت های بین این دو اکوسیستم را برجسته می کند و نشان می دهد که جنگل ها از یک حالت نسبتاً پایدار تنها در چند میلیون سال تکامل یافته اند. آنها در ابتدا به حالت کاملاً ثابت تغییر کردند.

دیویس، استاد دپارتمان علوم زمین در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، می گوید: «دلیل قابل توجه بودن این کشف به طور کلی این است که قدیمی ترین جنگل فسیلی در جهان است.» یکی دیگر از دلایل اهمیت آن این است که که تفاوت های فاحش بین مجموعه پیچیده گیاهان باستانی در گیلبوآ و جنگل تازه کشف شده را نشان می دهد که به نظر می رسد تنها از یک گونه گیاهی پشتیبانی می کند.

فرض بر این است که این گونه گیاهی اکنون منقرض شده است کلادوکسیلوپسیدها گفته می شود که ارتباط نزدیکی با سرخس ها و اسفنوپسیدها (دم اسب) دارد. دیویس می‌گوید: «آنها فقط شبیه درختان خرما هستند، اما اصلاً به درختان نخل مربوط نیستند.

آنها یک تنه مرکزی بلند دارند و شبیه شاخه های خرما هستند، اما اینها در واقع برگ نیستند، فقط تعداد زیادی شاخه های کوچک. این درختان بین 2 تا 4 متر ارتفاع داشتند، بنابراین خیلی بلند نیستند.

درختان فسیلی هم به عنوان تنه های توخالی پر از رسوب و هم به عنوان کنده های افتاده که در طول زمان صاف شده اند حفظ می شوند. زخم های کوچک هنوز در محل اتصال شاخه ها و درختان دیده می شود.

درختان فسیلی تازه کشف شده از قدیمی ترین جنگل های شناخته شده در جهان هستند

دیویس و همکارانش بقایای این جنگل را در حین کار میدانی در سازند ماسه سنگی جلاد از دوره دونین میانی (393 تا 383 میلیون سال پیش) کشف کردند. دیویس می‌گوید: در طول دوره دونین، بریتانیای کنونی بخشی از قاره‌ای به نام Laurentia بود که درست زیر خط استوا قرار داشت، به این معنی که آب و هوا در گذشته گرم و خشک بود.

کریستوفر بری دیرینه شناس، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: «وقتی برای اولین بار عکس های تنه این درختان را دیدم، بر اساس 30 سال تحقیق روی این گونه درختی در سراسر جهان، بلافاصله متوجه شدم که این درخت چه نوع درختی است. . دیدن آنها بسیار نزدیک به خانه شگفت انگیز بود. اما جالب‌ترین چیز دیدن این درختان در محل رشد خود برای اولین بار بود.

کشف قدیمی ترین بر روی برخی از سنگواره ها هنوز آثار چسبیدن شاخه ها به درختان دیده می شود

در جاهای دیگر دنیا درختان و گیاهان مسن تری وجود دارند که برای اولین بار در 500 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند، اما این کشف جدید اولین نمونه از جنگلی است که درختان انبوه رشد کرده و محکم بافته شده است.

دیویس می‌گوید: «ما به مکانی نگاه می‌کنیم که می‌توانیم با اطمینان بگوییم که درختان زمانی رشد می‌کردند و آنچه اکنون می‌بینیم کف جنگل است.

محققان آثاری از موجودات کوچک مربوط به دوره دونین را در زیر درختان سنگ شده پیدا کردند. دیویس می‌گوید: «در آن زمان، هیچ چیز بزرگ‌تر از تعداد زیادی بندپای کوچک که در خشکی پرسه می‌زدند، وجود نداشت. شاید موجوداتی شبیه دوزیستان و حتی بیشتر ماهی در برخی دریاچه ها و رودخانه های مجاور وجود داشته باشد.

محققان از ابتدا به دنبال رسوبات بودند، اما کشف تصادفی این درختان فسیل شده می تواند نقطه عطفی در اکولوژی گیاهان دوون باشد. دیویس گفت: «این نوع نشان می دهد که این ناپدید شدن ناگهانی محیط های جنگلی در حدود 390 میلیون سال پیش وجود داشته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا