اخبار روز

کشف علت ژنتیکی اختلال ایمنی در دوران کودکی

گروهی از محققان بریتانیایی پایه ژنتیکی برخی از نقص های جدی ایمنی در کودکان را شناسایی کرده اند که راه را برای غربالگری بهتر و درمان های جدید هموار می کند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان تغییرات ژنتیکی را کشف کرده اند که باعث می شود نوزادانی که به دنیا می آیند از دفاع ایمنی پایینی در برابر عفونت ها برخوردار شوند.

محققان دانشگاه نیوکاسل، موسسه ولکام سانگر، بیمارستان کودکان بزرگ شمالی (GNCH) و همکارانشان توانستند جهش‌هایی را در ژن NUDCD3 مرتبط با نقص ایمنی ترکیبی شدید (SCID) و Omenn در یک مطالعه جدید بر روی 11 کودک شناسایی کنند 1″

این بیماری‌های ایمنی نادر و تهدیدکننده حیات ناشی از جهش در رشد طبیعی سلول‌های ایمنی مختلف است که برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا مورد نیاز است. نتایج این تحقیق فرصت هایی را برای تشخیص زودهنگام و مداخله برای درمان بیماری های مورد نظر فراهم می کند.

نقص ایمنی ترکیبی شدید و سندرم Omen اختلالات ژنتیکی نادری هستند که سیستم ایمنی عملکردی کودکان را مختل می کنند و آنها را در معرض خطر عفونت های تهدید کننده زندگی قرار می دهند. بدون درمان فوری، مانند پیوند سلول های بنیادی برای جایگزینی سیستم ایمنی ضعیف، بسیاری از افراد مبتلا سال اول زندگی خود را زنده نخواهند داشت.

اگرچه روش‌های غربالگری نوزادان می‌توانند کمبود سلول‌های T را تشخیص دهند، اما دانستن علت ژنتیکی خاص می‌تواند اعتماد به‌نفس را در تشخیص نقص ایمنی ترکیبی شدید افزایش دهد و به انتخاب درمان کمک کند. درمان در حال حاضر برای حداقل یکی از ده خانواده آسیب دیده دور از دسترس است.

در این پروژه، محققان 11 کودک را در چهار خانواده مورد مطالعه قرار دادند که دو نفر از آنها از نقص ایمنی ترکیبی شدید و 9 نفر دیگر از سندرم Omen رنج می بردند. همه کودکان دارای جهش های ارثی بودند که عملکرد پروتئین NUDCD3 را مختل می کرد. پیش از این تصور نمی شد که این پروتئین با سیستم ایمنی مرتبط باشد نبود.

با بررسی دقیق سلول‌های انسان و موش، محققان نشان دادند که جهش‌های NUDCD3 فرآیند بازآرایی ژنی به نام نوترکیبی V(D)J را مختل می‌کند، که برای تولید گیرنده‌های مختلف سلول T ضروری است و آنتی‌بادی‌های مورد استفاده برای شناسایی و مبارزه با پاتوژن‌های مورد نیاز ضروری هستند.

اگرچه موش های مهندسی شده ژنتیکی با همان جهش های NUDCD3 مشکلات ایمنی خفیف تری داشتند، اما بیماران انسانی با عواقب شدید و تهدید کننده زندگی مواجه شدند. با این وجود، دو بیمار پس از پیوند سلول های بنیادی زنده ماندند و این نتیجه اهمیت تشخیص و مداخله زودهنگام را نشان می دهد.

دکتر. گوسیا ترینکا، محقق موسسه Wellcome Sanger و یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، گفت: برای نوزادانی که با نقص ایمنی پرخطر متولد می شوند، تشخیص زودهنگام می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد. این بیماری ها اساساً نوزادان را در برابر گروهی از عوامل بیماری زا بی دفاع می گذارند که اکثر ما به راحتی می توانیم با آنها مبارزه کنیم.

شناسایی این ژن عامل بیماری به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص‌های مولکولی را در بیماران مبتلا سریع‌تر انجام دهند، به این معنی که بیماران می‌توانند درمان‌های نجات‌بخش را با سرعت بیشتری دریافت کنند.

پروفسور سوفی همبلتون، محقق دانشگاه نیوکاسل، ایمونولوژیست اطفال در بیمارستان کودکان بزرگ شمالی و محقق اصلی این پروژه، گفت: “نقص ایمنی شدید و سندرم Omen بیماری های ویرانگری هستند که نیاز به درمان های پیچیده و به موقع دارند.” از وقوع آنها، بهتر می توانیم از نوزادان مبتلا به این بیماری ها مراقبت کنیم.

هدف از تحقیق ما این است که شکاف ها را ببندیم تا پزشکان بتوانند تشخیص مولکولی را انجام دهند. همانطور که در مورد نحوه عملکرد سیستم ایمنی در سلامت و بیماری بیشتر می آموزیم، از خانواده هایی که مشارکت ارزشمند آنها در این تحقیق به نفع نسل های آینده خواهد بود عمیقا سپاسگزاریم.

این تحقیق در مجله Science Immunology منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا