اخبار روز

روی حلقه‌های زحل سایه‌های مرموزی کشف شد+ تصاویر

دیجیاتو نوشت: تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از سایه‌های مرموز روی حلقه‌های زحل انداخته است. این سایه‌ها که اخترشناسان آن را «Spokes» می نامند، ماهیتی شناخته نشده دارند و درست است که در تصاویر کوچک به نظر می‌رسند، در حقیقت می‌توانند از لحاظ عرض و قطر بزرگ‌تر از سیاره زمین باشند.

تصویر جدید توسط هابل در 22 اکتبر ((30 مهر 1402) ) گرفته شده است و به دلیل فاصله 1.37 میلیارد کیلومتری زحل تا زمین، این عکس اخیرا منتشر شده است. محققان دریافته‌اند که تعداد و ظاهر این سایه‌ها می‌تواند در طول زمان بسته به چرخه فصلی زحل متفاوت باشد.

 

این سیاره مانند زمین دارای یک محور کمی کج شده است که باعث تغییرات فصلی می شود. به گفته ناسا، هر فصل زحل حدود هفت سال طول می کشد. هابل برای مشاهده این پدیده غیرقابل توضیح در اوج فعالیت خود در سقوط این سیاره طراحی شده است.

سایه های مرموز بر روی حلقه های زحل

محققان قصد دارند زحل را در اعتدال رصد کنند. در این مرحله فعالیت این سایه ها به حداکثر خود می رسد و سایه ها در تاریک ترین حالت خود قرار می گیرند. اعتدال پاییزی زحل برای در 6 می 2025 (16 اردیبهشت 1404) برنامه ریزی شده است.

کشف سایه‌های مرموز روی حلقه‌های زحل/ عکس

فضاپیمای وویجر 2 ناسا اولین شواهد از این سایه ها را در دهه 1980 به دست آورد. کاوشگر کاسینی زحل نیز این پدیده عجیب را در اوج فصلی سیاره در اواخر دهه 2000 مشاهده کرد. مشاهدات جدید هابل در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تلاش مجدد برای کشف علت ایجاد این سایه ها انجام شد. به گفته ناسا، این سایه ها ممکن است در تصاویر کوچک به نظر برسند، اما از نظر عرض و قطر بزرگتر از سیاره زمین هستند.
ناسا قبلا وجود این سایه ها را به میدان های مغناطیسی سیاره ای و تعامل آنها با باد خورشیدی مرتبط کرده بود. این تعامل یک محیط باردار الکتریکی ایجاد می کند. چنین فرآیندی در زمین نیز اتفاق می افتد و هنگامی که این ذرات باردار به جو برخورد می کنند، در نیمکره شمالی به عنوان شفق قطبی قابل مشاهده است.

محققان امیدوارند که داده های هابل بر اساس مشاهدات وویجر 2 و ماموریت کاسینی این نظریه را یک بار برای همیشه ثابت یا رد کند.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا