به گزارش بازتاب آنلاین، آتش سوزی مهیبی در کلیسای نوتردام در سال 2019 رخ داد و باعث فروریختن بخشی از این بنای تاریخی قرن سیزدهمی شد. سقف این کلیسا نیز که از چوب جنگلی ساخته شده بود دچار آتش سوزی شد.

پس از آتش سوزی، محققان موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه تلاش کردند تا محوطه تاریخی این بنا را تا حد امکان حفظ و بازسازی کنند. اما در حین کار به طور اتفاقی با تابوت های سربی در زیر شبستان برخورد کردند.

به گزارش یورونیوز، این تیم ابتدا دوربین کوچکی را در سوراخ فرو کرده است یکی آنها تابوت ها را بیرون فرستادند تا محتویات آنها را بررسی کنند. آنها متوجه شدند که در این تابوت علاوه بر بقایای انسان و تکه های پارچه و مو، بالش بزرگی نیز روی سر جسد وجود دارد. وسیله ای که معمولاً در مراسم تشییع جنازه زیر سر رهبران مذهبی قرار می گیرد.

محققان با انجام آزمایش دینا روی دندان یکی آنها بر اساس اجساد متوجه شدند که این بقایای متعلق به آن است یکی یکی از کشیش های کلیسا به نام «آنتوان دو لا پورت» که در سال 1710 درگذشت. با این حال، شناسایی بقایای تابوت دیگر دشوارتر بود تا اینکه سرانجام محققان آن را نیز شناسایی کردند.

به گفته تیم باستان شناسی، بقایای تابوت دیگر متعلق به “یواخیم دو بلی”، شاعر سوارکار فرانسوی و رنسانس است که در سال 1560 درگذشت. در کالبد شکافی مشخص شد که متوفی مبتلا به مننژیت مزمن و سل بوده است. شکل استخوان‌هایش نیز نشان می‌دهد که او در زندگی یک سوارکار بوده است.

محققان می گویند با توجه به شواهد موجود و همچنین پس از دفن عموی دو بلی، ژان دو بلی، اسقف کلیسا، در نزدیکی وی، بقایای این جسد متعلق به یواخیم دو بلی است. ممکن است بقایای جسد او پس از انتشار کامل آثارش در سال 1569 به محل دفن نهایی او در زیر شبستان منتقل شده باشد.

دکتر گفت: “او سوارکار ماهری بود که از دو بیماری رنج می برد.” اریک کرابزی، استاد انسان شناسی زیستی در دانشگاه تولوز 3 و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه. وی توصیف این بیماری ها را در برخی از اشعار خود «شکوه یاس» عنوان کرد و گفت که این طوفان ذهن او را آشفته کرده است. خانواده او به دربار سلطنتی تعلق داشتند و بخشی از حلقه درونی پاپ به حساب می آمدند.

آقای کروبی افزود: «او از پاریس به رم با اسب سفر کرد. با توجه به اینکه او سل داشت، موفقیت بدی نیست. در واقع، او تقریباً به همین دلیل جان خود را از دست داد.»

این شاعر پس از سال ها بیماری در سن 37 سالگی درگذشت.

کریستف باسنیر، باستان‌شناسی که این کاوش را رهبری می‌کرد، در یک کنفرانس خبری گفت که تجزیه و تحلیل ایزوتوپی استخوان‌ها و دندان‌های او نشان می‌دهد که او در پاریس یا لیون بزرگ شده است.

علاوه بر بقایای بدن او، تیم تحقیقاتی 100 قبر دیگر را در محوطه کلیسا پیدا کردند. به گفته آنها، جهت گیری قبور نشان می دهد که روحانیون کلیسا رو به محراب و رو به شرق دفن شده اند، در حالی که غیر روحانیون رو به مؤمنان و رو به غرب دفن شده اند.

کاوش های باستان شناسی در این محوطه منجر به کشف مجسمه ها و قطعات سنگی قابل توجه دیگری شده است که برخی از آنها حتی پس از گذشت هشت قرن هنوز رنگ اصلی خود را حفظ کرده اند. کلیسای نوتردام قرار است پس از پنج سال بازسازی، امسال به روی عموم بازگشایی شود.

۵۸۵۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما