اخبار روز

کشف جدید دانشمندان در مورد سن دقیق پیری

به گزارش بازتاب آنلاین، اگر متوجه ظاهر شدن ناگهانی چین و چروک، درد یا احساس پیری تقریبا یک شبه شده اید، دانشمندان می گویند ممکن است توضیح علمی برای این مورد وجود داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که روند پیری روندی آهسته و پیوسته نیست، بلکه حداقل در دو دوره مختلف با ریتمی سریع رخ می دهد.

به گزارش یورونیوز، محققان با مطالعه و ردیابی هزاران مولکول مختلف در افراد 25 تا 75 ساله، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن را شناسایی کرده اند، یکی در حدود 44 سالگی و دیگری در حدود 60 سالگی. آنها می گویند که پیری در واقع در درجه اول در این سن خاص اتفاق می افتد.

پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «ما فقط در طول زمان به تدریج تغییر نمی‌کنیم. در واقع برخی تغییرات به صورت ناگهانی و چشمگیر رخ می دهند.

او افزود: «اواسط دهه 1940، مانند اوایل دهه 1960، به نظر می رسد زمان تغییرات چشمگیر باشد، و این در کل صادق است، صرف نظر از اینکه به چه کلاسی از مولکول ها نگاه می کنید.

در این تحقیق، محققان نمونه های آزمایشگاهی خون، مدفوع، پوست و مخاط دهان و بینی 108 داوطلب را به مدت حدود هفت سال پیگیری کردند که هر چند ماه یکبار برای آنها ارسال می شد. آنها سپس 135000 مولکول آلی مختلف (شامل پروتئین ها و متابولیت ها) و میکروب ها (از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی که در روده و پوست شرکت کنندگان زندگی می کنند) را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، فراوانی بیشتر مولکول‌ها و میکروب‌ها در طول زمان تغییر قابل‌توجهی نداشت و این انتقال زمانی رخ داد که افراد در اواسط دهه 40 و اوایل دهه 60 زندگی خود بودند.

در این رابطه، دکتر می گوید. اسنایدر: “شدت پیری در اواسط دهه 40 غیرمنتظره بود.” اما داده ها نشان داد که تغییرات مشابهی در مردان در اواسط 40 سالگی رخ می دهد.

دکتر شیائوتائو شن، محقق دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور و یکی از نویسندگان این مطالعه، همچنین گفت: “این نشان می دهد که در حالی که یائسگی یا پیش از یائسگی ممکن است در تغییرات مشاهده شده در زنان در اواسط 40 سالگی نقش داشته باشد، “احتمال دارد که سایرین عوامل مهمی نیز بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر می گذارد.» محققان می گویند که علائم پیری در دو مرحله متفاوت از زندگی ظاهر می شود.

موج اول تغییرات مولکول های مربوط به بیماری های قلبی عروقی و توانایی متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها را تحت تاثیر قرار داد. موج دوم تغییرات بر مولکول های دخیل در تنظیم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات و عملکرد کلیه تأثیر گذاشت.

دانشمندان می گویند مولکول های مرتبط با پیری پوست و ماهیچه ها در هر دو مقطع زمانی تغییر کردند. تحقیقات قبلی نشان داده است که پیری می تواند در سن 78 سالگی اتفاق بیفتد، اگرچه مطالعه جدید نمی تواند این موضوع را تایید کند زیرا مسن ترین شرکت کنندگان 75 سال داشتند.

این الگو با یافته‌های قبلی مطابقت دارد که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن به تدریج افزایش نمی‌یابد، بلکه به صورت جهشی و با شدت بالا رخ می‌دهد. مانند خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی که از 60 سالگی به شدت افزایش می یابد.

تغییرات در متابولیسم الکل همچنین می تواند ناشی از افزایش مصرف از اواسط دهه 40 به بعد در افرادی باشد که در دوره پر استرس زندگی هستند. به گفته نویسندگان، افزایش ورزش و فعالیت بدنی در دوره‌های از دست دادن سریع عضلات می‌تواند به مقابله با پیری در این دوره‌های بحرانی کمک کند.

دکتر می گوید: «من معتقدم که باید سعی کنیم تا زمانی که هنوز سالم هستیم، سبک زندگی خود را تنظیم کنیم. اسنایدر نتایج مطالعات جدید در مجله تخصصیپیری طبیعی» منتشر شد.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا