اخبار روز

«کشتی فرعون»؛ شاهکاری شگفت انگیز که به مدت 4600 سال زیر شن ها مدفون شده است (+عکس)

در قلب جیزه، شهری که شاهد شکوه و اسرار مصر باستان بوده است، بقایای قابل توجهی از گذشته وجود دارد. یکی یکی از شگفت انگیزترین آنها “کشتی خوفو” است.

به گزارش فرادید، کشتی خوفو که به «کشتی خورشید» نیز معروف است، نشان از نبوغ و مهارت مصریان باستان و اعتقاد عمیق آنها به جهان پس از مرگ دارد. این نماد قدمت که اکنون در موزه بزرگ مصر نگهداری می شود، همچنان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان مجذوب خود می کند و مانند پنجره ای به دنیای فرعون خوفو و سفر بهشتی او است.

کشف کشتی فرعون

عکسی که به مناسبت کشف تیرهای کشتی در سال ۱۹۵۴ گرفته شده است

داستان کشف کشتی خوفو به سال 1954 برمی گردد. زمانی که کمال الملاخ باستان شناس به همراه گروهی از دستیارانش در حین کاوش در ضلع جنوبی هرم بزرگ در فلات جیزه با پنج گودال برخورد کردند. این گودال ها در سنگ بستر و با تخته سنگ آهک حفر شده اند مهر و در انتهای ضلع جنوبی هرم واکس زده شدند.

اولین گودال گنج باستانی را پنهان می کرد. در آن، قطعات جدا شده یک کشتی با دقت حفظ شد و در کنار فرعون خوفو دفن شد. این کشتی که 4600 سال پیش از چوب سدر ساخته شده بود در بیش از 1200 قطعه از جمله تخته های بدنه، پاروها و طناب ها یافت شد که همه به دقت در گودال چیده شده بودند. کشف این کشتی و بازسازی بعدی آن نقطه عطفی در تاریخ مصر شناسی شد.

«کشتی فرعون»؛ شاهکاری شگفت انگیز که به مدت 4600 سال در زیر شن ها مدفون شده استگودالی که قطعات کشتی در آن دفن شده بودند

کشتی خوفو؛ شاهکار صنعتگری

پس از کشف قطعات کشتی، فرآیند پرزحمت و طولانی تمیز کردن و محافظت از آنها آغاز شد. پس از تمیز کردن قطعات و انجام کارهای لازم برای اطمینان از دوام آنها، باستان شناسان اکنون شبیه تکه هایی از آجر لگو به نظر می رسیدند که باید کنار هم قرار می گرفتند. روند تمیز کردن و مونتاژ قطعات ده سال طول کشید، اما آنچه در نهایت فاش شد ارزش تمام کار را داشت.

«کشتی فرعون»؛ شاهکاری شگفت انگیز که به مدت 4600 سال در زیر شن ها مدفون شده استپس از کنار هم قرار دادن تک تک قطعات، شاهکاری به طول 43 متر ساخته شد

پس از بازسازی، کشتی خوفو به یک کشتی باشکوه تبدیل شد که اندازه آن حدود 43.6 متر طول و 5.9 متر عرض (در عریض ترین نقطه) بود. طراحی این کشتی یک شگفتی واقعی از مهندسی باستان بود. کشتی خوفو از چوب سدر با کیفیت لبنان ساخته شده بود، تخته های بدنه آن توسط چشمک ها و زبانه های چوبی به هم متصل می شدند. تکنیکی که امروزه نیز در کشتی سازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

عرشه و عقب کشتی با ظرافتی طراحی شده بود و عرشه آن شبیه ساقه پاپیروس بود که یک نقش متداول در هنر مصر باستان است. عرشه مجهز به چند پارو و یک کابین بود (احتمالاً برای فرعون). این کشتی که با دقت و توجه زیادی به جزئیات طراحی شده است، نه تنها یک وسیله نقلیه بلکه یک اثر هنری و شاهکاری از صنایع دستی مصر باستان بود.

«کشتی فرعون»؛ شاهکاری شگفت انگیز که به مدت 4600 سال در زیر شن ها مدفون شده است

وسیله ای برای حمل و نقل در آسمان

کشتی خوفو معمولاً به عنوان “کشتی خورشید” شناخته می شود. اصطلاحی که نشان دهنده اعتقاد مصریان باستان به خدای خورشید و سفر فرعون به زندگی پس از مرگ است. کشتی خورشیدی فقط یک قایق تشییع جنازه است نبود، اما کشتی زیارتی بود. وسیله نقلیه ای که شاه قیام کرده را به سفر ابدی خود بر فراز آسمان و در پی مسیر خورشید برد.

مصریان باستان معتقد بودند که فرعون پس از مرگ او به خدای خورشید می پیوندد و او را در سفر روزانه خود همراهی می کند. بنابراین کشتی خورشید نماد این سفر بهشتی بود. این قایق با نمادهای خورشید و آسمان، تجسمی عینی از اعتقاد عمیق مصریان به جهان پس از مرگ و یادآور کیهان شناسی اساطیری آنهاست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا