اخبار روز

کشتی دزدان دریایی کشف شده 300 سال پیش غرق شد (+عکس)

این کشتی کوچک که بیش از 45 فوت طول ندارد، در نیمه راه بین مراکش و اسپانیا در غربی ترین لبه دریای مدیترانه در آب های بین المللی مشاهده شد.

به گزارش فرادید، محل این کشف تا کنون یک راز باقی مانده است، اما در اصل در سال 2005 توسط Odyssey Marine Exploration/OME واقع در فلوریدا ساخته شد. داستان منتشر نشده کشتی در شماره تابستان 2024 مجله Wreckwatch منتشر شد که دنیای واقعی دزدان دریایی را بررسی می کند.

این کشتی زمانی توسط دزدان دریایی باربری اداره می شد. مرکز فعالیت آنها سواحل شمال آفریقا بود و در دوره پس از قرون وسطی بلای دائمی کشتی های اروپایی و سکونتگاه های ساحلی در مدیترانه و فراتر از آن بودند.

لاشه کشتی دزدان دریایی که اخیراً کشف شده است در واقع به شهر الجزیره مرتبط است. این شهر زمانی محل توقف دزدان دریایی بدنام و مرکز دزدی دریایی در ساحل بربری بود.

کشتی دزدان دریایی کشف کرد که 300 سال پیش غرق شد

بقایای توپ های جنگی که روی کشتی نصب شده بود

گرگ استم، مدیر نمایشگاه های مصنوعات دریایی، به نیوزویک گفت: «تهدید دزدان دریایی الجزایری ترسی دائمی از غرب بوده است یکی این یکی از وحشت های بزرگ غرب مدیترانه است.

این شهر مردمی را از سراسر منطقه جذب کرد که آرزوی ثروتمند شدن از طریق دزدی دریایی را داشتند. در پایان قرن شانزدهم، جمعیت شهر به حدود 60000 نفر افزایش یافت. شان کینگزلی، سردبیر مجله Wreckwatch، به نیوزویک گفت: “پایتخت دزدان دریایی الجزیره که کمتر از دزدان دریایی کارائیب شناخته شده بود، خیلی زودتر به دزدی دریایی روی آورد و تجارت آن بسیار بزرگتر بود.”

کینگزلی افزود: «در حالی که ریش سیاه و باندش به کشتی‌های فردی حمله می‌کردند، دزدان دریایی وحشی مانند وایکینگ‌ها به جنوب انگلستان نفوذ کردند.» آنها نه تنها ثروت مردم را می دزدیدند، بلکه همه را اسیر می کردند و برای باج گرفتن اسیر می کردند. تاجران غربی ناگزیر باید با وحشیگری این دزدان دریایی مقابله کنند.

کشتی غرق شده الجزیره دزدان دریایی توسط OME به طور تصادفی در هنگام جستجوی کشتی دریاسالار انگلیسی سر فرانسیس ویلر که در سال 1694 مفقود شده بود، کشف شد.

کینگزلی گفت: “جستجوی یک کشتی غرق شده در اعماق دریا، حجاب را از جاهای دیگر بلند می کند، و کشتی دزدان دریایی الجزیره شگفتی بزرگی بود، همانطور که کشتی های فنیقی و رومی در همان دریاها در طول سال ها، Odyssey Marine بیشتر داشت.” بیش از 300 کشتی غرق شده کشف شد. مطالعه آنها همچنان یک فرآیند مداوم است که توسط Seascape Artifact Exhibits مدیریت می شود.

عملیات علمی توسط کشتی تحقیقاتی Odyssey Explorer به طول 250 فوت با استفاده از Zeus Remote Vehicle، یک ربات پیچیده مجهز به ابزارهای باستان شناسی انجام شد.

یکپارچگی کشتی غرق شده دزدان دریایی استثنایی و از نظر باستان شناسی سازگار است. به گفته کینگزلی، بدنه و مصنوعات دقیقاً در جایی که غرق شده بودند قرار داشتند. نه غواصان در این عمق و نه شناورهای ماهیگیری مزاحم منطقه غرق شدن کشتی نبودند.

با این حال، تنها یک سوم پایینی بدنه زیر خط آب باقی مانده است. این به این دلیل است که در دریای مدیترانه، “کرم های کشتی” (نوعی صدف آب شور) تمام زباله های آلی را در بالای بستر دریا و چند سانتی متر زیر آن می خورند. این منطقه هنوز کاوش نشده است، اما به احتمال زیاد تمام طول کشتی، تا انتهای دکل آن، دست نخورده زیر ماسه قرار دارد.

به گفته کینگزلی، کشف این کشتی دزدان دریایی از آن جهت حائز اهمیت است که تا به امروز هیچ لاشه دیگری مرتبط با پایتخت دزدان دریایی الجزایر پیدا نشده است.

شواهد، از جمله سفال های یافت شده در محل و سلاح های سنگینی که کشتی با آن مسلح شده بود، کمک کرد تا مشخص شود که کشتی متعلق به دزدان دریایی الجزیره است.

دو ویژگی متمایز کشتی‌های دزدان دریایی سلاح‌های سنگین و محتوای فرهنگی یک شهر جهانی است که به‌طور غنی تصرف شده است. اگر کاپیتان با مشکلی مواجه می شد، این سلاح های ضد نفر به سرعت بر روی دکل و عرشه نصب می شدند تا به خدمه حمله کنند.

این واقعیت که این مجموعه شامل بطری های شیشه ای شراب از بلژیک یا آلمان، فنجان های چای بدون دسته از ترکیه عثمانی و یک دوربین کوچک اروپایی است، نشان می دهد که این کشتی شکسته یک کشتی تجاری معمولی مدیترانه ای نیست.

بدون تجزیه و تحلیل دقیق، تعیین زمان ساخت کشتی و مدت زمان خدمت آن غیرممکن است. با این حال، سرامیک ها و ظروف شیشه ای یافت شده در کشتی نشان می دهد که کشتی ممکن است در حدود سال 1760 غرق شده باشد.

کشتی دزدان دریایی احتمالاً هنگام غرق شدن به سواحل اسپانیا (که کشتی ها و سکونتگاه های آن اغلب هدف حملات بربرها قرار می گرفتند) در جستجوی بردگان برای باج گیری بود.

«این کشتی کوچک تقریباً به طور قطع قربانی طوفانی شد که از ناکجاآباد آمد. این کشتی با باری بیشتر از وزن خود در دریای بی‌رحم حرکت کرده است.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا