اخبار روز

کسانی که غایب هستند باید خدمت سربازی را انجام دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا


به گزارش مانیبان، مشمولانی که با رسیدن به سن قانونی در خصوص وضعیت سربازی خود اقدامی نکرده اند و مدت غیبت اولیه آنها حداکثر تا 3 ماه، 3 ماه اضافه خدمت و مشمولانی که مدت غیبت آنها بیش از 3 ماه باشد. ، 6 ماه. اضافه خدمت در انتظار آنان است و مشمولانی که بیش از 6 ماه غیبت داشته باشند، علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت، فراری محسوب و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. افرادی که وضعیت خدمت خود را مشخص نکرده اند از برخی فعالیت های اجتماعی مانند دریافت خدمات بانکی، صدور پروانه کسب، مجوز کار و خروج از کشور، مجوز تحصیل و … محروم می شوند. ضمنا مشمولانی که مدت معافیت موقت پزشکی یا تحصیلی آنها به پایان رسیده و ظرف مدت یک ماه برای معاینه جدید حاضر نشده اند نیز غایب تلقی می شوند و طبق قانون با آنها رفتار خواهد شد.

در صورت به کارگیری مشمولان غایب و فراری در کارخانجات، شرکت های دولتی و خصوصی، مدارس و شرکت ها و سایر مراکز طبق مواد 63 و 63 قانون وظیفه عمومی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات های مقرر نسبت به دستگاه ها اعمال خواهد شد. به صورت قضایی معرفی می شوند.

مشمولان غایب در داخل و خارج از کشور قوانین یکسانی دارند و باید دلیل غیبت خود را اعلام کنند.

متقاضیان غایب باید حداقل 3 سال در آن کشور حضور داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل وارد و خارج شوند و این موضوع باید توسط سفارت تایید شود و نباید بیش از 90 روز پس از ورود در ایران باقی بمانند.

طرح انصار سربری برای مشمولان مشمول غیبت که به دلایلی موفق به حضور در خدمت مقدس سربازی نشده اند طراحی و تدوین شده است و با هدف رفع مشکلات ناشی از عدم انجام خدمت سربازی و شرط اصلی و مهم این طرح می باشد. فقط 8 سال است که تعداد بیشتری از آنها غایب بوده اند. ضمناً این طرح دارای محدودیت سنی مشخصی است و شرکت کنندگان در این طرح باید بین 26 تا 30 سال سن داشته و از آمادگی و توانایی بدنی خوبی برخوردار باشند. سابقه عضویت در بسیج نیز نکته مثبتی برای شرکت کنندگان است.

یکی از مهمترین مزایای طرح انصار سربری دریافت کارت پایان خدمت و بهره مندی از مزایای کارت پایان خدمت مانند استخدام در ادارات دولتی و … می باشد.

افراد حاضر در این طرح کارمندان با سابقه و یا بدون سابقه هستند، با توجه به اینکه اکثر شرکت کنندگان غایب تحصیل کرده و یا صاحب مشاغل هستند، این طرح به صورت تمام وقت یا پاره وقت اجرا می شود.

خدمت تمام وقت: در این نوع خدمت مشمولان غایب باید به صورت تمام وقت در مراکز سپاه یا بسیج حضور داشته باشند و وظایف محوله را انجام دهند. مدت زمان خدمت تمام وقت در طرح انصار سربری معمولا بین 2 تا 6 ماه متغیر بوده و بر اساس شرایط و ضوابط تعیین می شود.

سربازی پاره وقت: با توجه به اینکه بسیاری از مشمولان غایب دارای شغل یا تحصیلات دانشگاهی هستند، طرح انصار سربری امکان خدمت پاره وقت را برای آنان فراهم کرده است. در این نوع خدمت، آزمودنی با توجه به تجربه و مهارت خود پروژه هایی را برای نیروهای مسلح تعریف کرده و در بازه زمانی تعیین شده به اتمام می رساند. مدت خدمت پاره وقت در طرح انصار سربری می تواند تا هشت سال به طول انجامد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا