دانستنی ها

کره گیاهی بخوریم یا حیوانی؟ کدامیک بهتر است؟

کره گیاهی یا مارگارین کره ای است که از روغن نباتی تهیه می شود. مارگارین شبیه روغن لبنیات است، اما پایه آن شیر نیست، بلکه معمولاً از روغن های گیاهی مختلف مانند ذرت، آفتابگردان، سویا و کتان و همچنین برخی مواد افزودنی تهیه می شود.

مارگارین از نظر مواد معدنی مانند آهن، روی و مس ضعیف است. البته مارگارین دارای خواص تغذیه ای روغن های گیاهی است، اما ریزمغذی های آن در طی عملیات حرارتی بسیار کاهش می یابد و به آن شیرین کننده ها، مواد رنگی و ویتامین هایی مانند A و D اضافه می شود تا شبیه چربی شیر شود. مارگارین انواع مختلفی دارد و اگر مارگارین خوب آن را به صورت مایع استفاده کنید بسیار بهتر می شود زیرا سالم تر است.

برخلاف تصور شما، این کره کم کالری یا کم انرژی نیست. برعکس، مانند چربی شیر دارای 80 درصد چربی است و از نظر انرژی هیچ تفاوتی با چربی شیر ندارد. هر دو کره 16% آب و 82-85% امولسیون روغن هستند. تنها تفاوت این دو گونه در روغن های گیاهی و حیوانی آنهاست. کره نوعی چربی حیوانی است که در شیر یافت می شود و مارگارین یک چربی جامد گیاهی است. هر دو نوع چربی در هر گرم 9 کالری انرژی دارند.

این اسید چرب اشباع شده در چربی شیر است که باعث افزایش کلسترول بد خون می شود. همانطور که می دانیم کلسترول اضافی در رگ های بدن تجمع می یابد و باعث باریک شدن رگ ها و اختلال در جریان خون به اندام های بدن می شود. بنابراین اگر از کلسترول بالا رنج می برید، استفاده از چربی شیر را فراموش کنید و ترجیحا از روغن مارگارین استفاده کنید.

به طور کلی اگر مشکل خاصی ندارید و پزشک شما را از خوردن کره منع نکرده است در مصرف روزانه مشکلی ایجاد نمی کند اما با توجه به میزان مصرف آن را مصرف کنید. افزایش وزن. بهترین توصیه ما این است که مصرف چربی شیر و مارگارین را تا حد امکان محدود کنید و به جای آن از کره آجیل یا روغن دانه استفاده کنید که سالم تر و مفیدتر است.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا