اخبار روز

کدام کشورها کلاهک هسته ای دارند؟

بر اساس دو گزارش منتشر شده در روز دوشنبه 17 ژوئن (28). خرداد) کشورهای دارای سلاح هسته ای جهان در مواجهه با تنش های ژئوپلیتیک فزاینده در حال مدرن سازی زرادخانه های خود هستند و بودجه اختصاص یافته به آنها در پنج سال گذشته یک سوم افزایش یافته است.

یک اندیشکده سوئدی اعلام کرد که 9 قدرت هسته ای جهان – ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل – به مدرن سازی تسلیحات هسته ای خود ادامه می دهند. این کشورها اتکای خود به بازدارندگی هسته ای را در سال 2023 افزایش داده اند.

به گزارش یورونیوز، ویلفرد وان، مدیر بخش مطالعات تسلیحات کشتار جمعی در موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) می‌گوید: از زمان جنگ سرد تا به امروز، ما شاهد نقش برجسته سلاح‌های هسته‌ای بوده‌ایم. ما اهل روابط بین‌الملل نبودیم.»

در اوایل ماه جاری، روسیه و متحدش بلاروس مرحله دوم مانورهای تاکتیکی تسلیحات هسته ای را برای آموزش ارتش آغاز کردند. این تمرین بخشی از استراتژی کرملین برای منصرف کردن غرب از افزایش حمایت خود از اوکراین است.

هزینه سلاح های هسته ای

در گزارش جداگانه‌ای، کمپین بین‌المللی برای لغو سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) اعلام کرد که 9 کشور دارای سلاح هسته‌ای در سال 2023 مجموعاً 91.4 میلیارد دلار برای زرادخانه‌های خود هزینه کردند که معادل 2898 دلار در ثانیه است. آیکون ائتلافی از گروه‌های فعال در زمینه خلع سلاح هسته‌ای است که مقر آن در ژنو، سوئیس است و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۷ است.

این گروه گفت این ارقام نشان می‌دهد که هزینه‌های جهانی برای تسلیحات هسته‌ای در سال 2023 نسبت به سال گذشته 10.7 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که 80 درصد از این افزایش را ایالات متحده به خود اختصاص داده است. سهم ایالات متحده از کل هزینه ها 51.5 میلیارد دلار است که بیشتر از مجموع سایر کشورهای دارای سلاح هسته ای است.

آلیسیا سندرز-زاکر، هماهنگ کننده سیاست و تحقیق در ICON گفت: «در طول پنج سال گذشته، هزینه توسعه این سلاح‌های بسیار مخرب و غیرانسانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته وی، چین با 11.8 میلیارد دلار دومین و روسیه با 8.3 میلیارد دلار سومین کشور اهداکننده تسلیحات هسته ای هستند.

سندرز-زاکر گفت: «این همه پول به این معنا نیست که امنیت جهانی را بهبود می‌بخشد، بلکه تهدیدی برای مردم در هر کجا که زندگی می‌کنند است.

کلاهک های هسته ای در جهان

بر اساس برآورد اتاق فکر قبرس، حدود 2100 کلاهک هسته ای نصب شده بر روی موشک های بالستیک در حالت آماده باش هستند و تقریباً همه آنها متعلق به روسیه یا ایالات متحده است. با این حال، اعتقاد بر این است که این اولین بار است که چین طیف وسیعی از کلاهک ها را در حالت آماده باش سریع در اختیار دارد.

سیپری در گزارش خود بیان می کند که روسیه و ایالات متحده حدود 90 درصد از کل تسلیحات هسته ای را در اختیار دارند. این دیده بان اضافه کرد که به نظر می رسد اندازه ذخایر نظامی روسیه و ایالات متحده در سال 2023 نسبتاً ثابت مانده است، اگرچه تخمین زده می شود روسیه در مقایسه با ژانویه 2023 حدود 36 کلاهک جنگی به نیروهای مستقر خود اضافه کرده است.

مؤسسه سیپری در سالنامه سال 2024 خود خاطرنشان می کند که پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه 2022، شفافیت در مورد نیروهای هسته ای روسیه و ایالات متحده کاهش یافته و بحث در مورد ترتیبات به اشتراک گذاری اطلاعات هسته ای اهمیت بیشتری یافته است.

واشنگتن مذاکرات دوجانبه ثبات راهبردی خود با روسیه را به حالت تعلیق درآورده است و مسکو سال گذشته اعلام کرد که مشارکت خود را در معاهده کاهش تسلیحات هسته ای شروع جدید به حالت تعلیق در می آورد.

زرادخانه هسته ای چین به 500 کلاهک می رسد

از مجموع تخمین زده شده 12121 کلاهک در انبارهای جهان تا ژانویه، تقریباً 9585 کلاهک در انبارهای نظامی برای استفاده احتمالی وجود داشت.

تخمین زده می شود که بیش از 3900 عدد از این کلاهک ها بر روی موشک ها و هواپیماها مستقر هستند – 60 عدد بیشتر از ژانویه 2023 – بقیه در انبارهای مرکزی هستند.

به گفته این نهاد در قاره آسیا؛ هند، پاکستان و کره شمالی همگی به دنبال توانایی استقرار چندین کلاهک بر روی موشک های بالستیک هستند.

ایالات متحده، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین در حال حاضر چنین قابلیتی را دارند که امکان افزایش بالقوه سریع کلاهک های مستقر را فراهم می کند.

اسرائیل همچنین حدود 90 کلاهک هسته ای دارد.

سیپری تاکید کرد که همه برآوردها تقریبی هستند و این موسسه سالانه داده های انرژی هسته ای جهانی را بر اساس اطلاعات جدید و به روز رسانی ارزیابی های قبلی بازبینی می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا