اخبار روز

کدام کشورها بیشترین مصرف سرانه انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافیک)

مصرف جهانی انرژی به دلیل تفاوت در سطوح صنعتی شدن، شرایط آب و هوایی، تراکم جمعیت و دسترسی به منابع طبیعی، و همچنین تفاوت در سیاست‌های مصرف انرژی و فعالیت‌های اقتصادی بین کشورها، تنوع منطقه‌ای قابل توجهی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، کشورهایی با آب و هوای سردتر ممکن است انرژی بیشتری را برای گرمایش مصرف کنند، در حالی که کشورهای بسیار صنعتی ممکن است به دلیل بخش های بزرگ تولیدی خود از سرانه انرژی بیشتری استفاده کنند.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافیک زیر 15 کشور را بر اساس مصرف سرانه انرژی در سال 2023 و همچنین مصرف سرانه انرژی در هر قاره نشان می دهد.

این اعداد بر حسب گیگاژول (GJ) و از گزارش بررسی آماری موسسه انرژی در مورد انرژی جهانی 2024 آمده است.

قطر و ایسلند بالاترین مصرف سرانه انرژی را دارند

قطر بالاترین مصرف سرانه انرژی در جهان را در سال 2023 با 817 GJ برای هر نفر داشت. این کشور دارای ذخایر فراوان گاز طبیعی است. تقریبا تمام انرژی مورد استفاده در این کشور از گاز طبیعی تامین می شود.

کدام کشورها بیشترین مصرف سرانه انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافیک)

کشورهایی که در آب و هوای گرم یا سرد و همچنین غنی از منابع انرژی خاص هستند، مانند قطر و گاز طبیعی آن یا ایسلند و انرژی زمین گرمایی آن، بالاترین مصرف سرانه انرژی را در سال 2023 داشتند.

این کشورها تمایل دارند انرژی بیشتری برای گرم کردن یا خنک کردن خانه ها مصرف کنند. هزینه ها نیز اغلب در این کشورها کمتر است. علاوه بر این، بسیاری از کشورهای انرژی بر جمعیت سرانه نسبتا پایینی دارند. کانادا و عربستان سعودی تنها کشورهایی هستند که با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر در میان ده کشور اول با بیشترین مصرف سرانه انرژی قرار دارند.

از منظر قاره ای

با نگاهی به قاره‌ها، آمریکای شمالی با 240 گیگا جی برای هر نفر بیشترین مصرف انرژی را دارد. این تقریباً سه برابر میانگین جهانی است که 77 GJ است.

کدام کشورها بیشترین مصرف سرانه انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافیک)

اعداد آمریکای شمالی با مناطقی مانند آفریقا یا حتی آمریکای جنوبی و مرکزی با 14 GJ و 58 GJ سرانه متفاوت است.

بر اساس گزارش موسسه انرژی، حدود 750 میلیون نفر در سراسر جهان یا از هر 10 نفر یک نفر به برق دسترسی ندارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا