اخبار روز

کدام کشورهای مسلمان مانع مرگ اقتصادی صهیونیست ها شدند؟

اگرچه دولت‌های عربی و مسلمان در حمایت از غزه علیه رژیم صهیونیستی متحد ملت‌هایشان موضع گرفته‌اند، اما آمارهای تجاری نشان می‌دهد که مبادلات تجاری آنها با رژیم اشغالگر به جای کاهش، افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، داده های واردات رژیم صهیونیستی نشان می دهد که با وجود تلاش سایر کشورهای منطقه برای تضعیف اقتصاد این رژیم، تعدادی از کشورهای عربی نقش مهمی در افزایش حجم تجارت این رژیم دارند.

بر اساس گزارش سالانه موسسه صلح آبراهام (AAPI)، مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و هفت کشور عربی که روابط خود را با این رژیم عادی سازی کرده اند، در سال 2023 رکوردشکنی خواهد کرد و از 4 میلیارد دلار عبور خواهد کرد که 16 درصد افزایش یافته است. 2022 مربوط به افزایش است.

تجارت دوجانبه بین این کشورها و رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته تنها چهار درصد کاهش یافت و از 937 میلیون دلار به 903 میلیون دلار رسید. در مقابل مجموع تجارت رژیم صهیونیستی با جهان خارج 18 درصد کاهش یافت.

در گزارش سالانه این نهاد، روابط دیپلماتیک پس از شروع طوفان الاقصی با ثبات توصیف شده است و ضمن اذعان به اینکه این جنگ تأثیر منفی شدیدی بر افکار عمومی منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی داشته است.

بنادر رژیم صهیونیستی از ابتدای این دهه اقدام به واردات کالا از سراسر منطقه کرده است. هر محموله نه تنها اقتصاد اشغالگری را تقویت می کند، بلکه واقعیتی را آشکار می کند که فراتر از آمارهای تجاری است، زیرا این تعاملات اقتصادی معنای سیاسی اساسی دارند.

ترکیه

ترکیه یک کشور عربی نیست، اما اولین کشور مسلمانی بود که با تل آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد و از نظر رشد واردات برای رژیم صهیونیستی پیشتاز کشورهای غرب آسیا بود. ارزش صادرات ترکیه تنها در سال 2020 به 5.7 میلیارد دلار رسید که 6.2 درصد از کل واردات رژیم صهیونیستی در آن سال را به خود اختصاص داد.

آهن و فولاد (1.06 میلیارد دلار)، پلاستیک (464.67 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (346.83 میلیون دلار)، وسایل نقلیه (331.48 میلیون دلار)، ماشین آلات (298.89 میلیون دلار) و مصالح ساختمانی (188.39 میلیون دلار). صادرات اصلی ترکیه به رژیم صهیونیستی

در حالی که آنکارا اعلام کرده است در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجارت با این رژیم را به طور کامل متوقف می کند، تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از طریق اشخاص ثالث مانند یونان ادامه دارد.

آمارهای منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم در ماه می 2024 کالاهایی به ارزش 116 میلیون دلار از ترکیه وارد کرده است که البته نسبت به 377 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته 69 میلیون دلار کاهش داشته است. است. داده های اداره صادرات ترکیه نشان می دهد که صادرات این کشور به یونان در ماه می 2024 به 375 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، 71 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، ارزش تجارت دو طرف در سال گذشته 6.3 میلیارد دلار بوده که 76 درصد آن صادرات ترکیه بوده است.

امارات متحد عربی

در رتبه دوم امارات متحده عربی قرار دارد که با «توافق ابراهیم» که در سال 2020 با میانجیگری آمریکا امضا شد، روابط خود را با تل آویو عادی کرد و اولین کشور عربی شد که توافقنامه تجارت آزاد را امضا کرد (2022). تجارت دوجانبه به 10 میلیارد دلار در سال می رسد.

ارزش صادرات این کشور در سال 2022 به 1.89 میلیارد دلار رسید که 2.1 درصد از کل واردات به رژیم صهیونیستی را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه افزایش 1543 درصدی ارزش صادرات امارات به رژیم صهیونیستی از زمان توافق برای عادی سازی روابط دو طرف است.

کالاهای عمده صادراتی شامل فلزات و سنگهای گرانبها (525.32 میلیون دلار)، آهن و فولاد (483.95 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (210.71 میلیون دلار) و نفت خام (94.5 میلیون دلار) است. با این حال، گزارش موسسه صلح آبراهام نشان داد که تجارت بین دو طرف در سه ماهه آخر سال 2023 پس از آغاز جنگ غزه، 14 درصد کاهش یافت.

اردن

در رتبه سوم اردن قرار دارد که صادرات آن به رژیم صهیونیستی در سال 2022 به 469.25 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 2018 رشد 489 درصدی را به ثبت رساند. صادرات اصلی اردن شامل پلاستیک (135.2 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (127.93 میلیون دلار) و آهن و فولاد (74.35 میلیون دلار) است.

طبق گز ص ابرص آبر رو رو کشوره کشوره و در سومین سس مض مض تو به رزش رزش رزش رزش رزش رزش رزش رزش ب توتو حتس مع مع مع در گاز طبیعی آب دف دف دف ، احتماکشن بیش از می میوککت خواهد بود.

ارزش صادرات گاز طبیعی و آب رژیم صهیونیستی به مصر و اردن بیش از 2 میلیارد دلار برآورد شده است. تجارت اسرائیل با اردن در 9 ماهه اول سال گذشته نسبت به سال 2022 هشت درصد کاهش یافت و سپس در سه ماهه پایانی 42 درصد کاهش یافت. با این حال، این کاهش به دلیل افزایش صادرات محصولات کشاورزی اردن در سال 2022 است.

مصر

مصر اولین کشور عربی بود که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد و آن را به رسمیت شناخت. صادرات مصر به این رژیم اشغالگر در سال 2022 بالغ بر 179.31 میلیون دلار بوده است. صادرات اصلی مصر شامل مواد شیمیایی معدنی، فلزات گرانبها (61.15 میلیون دلار آمریکا)، مصالح ساختمانی (14.26 میلیون دلار آمریکا)، مواد غذایی (12.78 میلیون دلار آمریکا) و پلاستیک (11.32 میلیون دلار) است. بر اساس گزارش موسسه صلح آبراهام، تجارت رژیم صهیونیستی با مصر در سه ماهه چهارم سال 2023 نسبت به سال قبل 168 درصد افزایش یافته و از 71 میلیون دلار به 191 میلیون دلار رسیده است.

الجزایر

در کمال تعجب، الجزایر در رتبه پنجم قرار دارد و صادرات آن به رژیم صهیونیستی در سال 2022 بالغ بر 21 میلیون و 380 هزار دلار بوده است که بیشتر آن را مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گرانبها و ایزوتوپ ها تشکیل می دهند. منبع این آمار پایگاه داده سازمان ملل است که آمار روابط اقتصادی الجزایر و رژیم صهیونیستی را ارائه می کند. این آمار در تضاد با موضع دیرینه الجزایر علیه عادی سازی، از جمله جرم انگاری دو سال پیش است.

مراکش

در رتبه ششم، مراکش قرار دارد که صادرات به رژیم اسرائیل در سال 2022 بالغ بر 17.92 میلیون دلار بوده که عمدتاً از مواد غذایی تشکیل شده است. رباط طبق توافقات 2020 روابط دیپلماتیک و تجاری با رژیم صهیونیستی را از سر گرفت. داده های موسسه صلح آبراهام نشان می دهد که تجارت اسرائیل با مراکش در سه ماهه پایانی سال گذشته هشت درصد از 24 میلیون دلار به 26 میلیون دلار افزایش یافته است.

بحرین

در نهایت، صادرات بحرین به رژیم صهیونیستی در سال 2022 به 10.58 میلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش خیره کننده 12083 درصدی نسبت به سال 2020، سال امضای توافقنامه عادی سازی روابط منامه و تل آویو است. صادرات اصلی شامل آلومینیوم (8.78 میلیون دلار آمریکا) و آهن و فولاد (2.62 میلیون دلار آمریکا) است.

به این ترتیب مجموع صادرات کشورهای غرب آسیا به اسرائیل بین سال های 2020 تا 2022 حدود 111 درصد رشد داشته است.

واردات انرژی برای رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی برای تولید برق خود به شدت به نفت و گاز طبیعی متکی است و این منابع 80 درصد از کل انرژی مورد نیاز خود را تامین می کنند. این رژیم یکی از صادرکنندگان عمده گاز طبیعی است که در سال 2022 به 9.4 میلیارد متر مکعب رسید که 6.5 میلیارد متر مکعب آن به مصر و 2.9 میلیارد متر مکعب به اردن ارسال شد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی با مصرف روزانه حدود 220 هزار بشکه نفت، تمامی نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند. از این میزان 62 درصد از دو کشور مسلمان قزاقستان (93000 بشکه) و جمهوری آذربایجان (45000 بشکه) تامین می شود. مابقی از برزیل و کشورهای غرب آفریقا مانند گابن، نیجریه و آنگولا تامین می شود و مقدار نامعلومی به صورت غیرقانونی از کردستان عراق حمل می شود.

بندر جیهان در جنوب شرقی ترکیه نقش مهمی در تسهیل واردات نفت بیشتر به سرزمین های اشغالی دارد. این بندر محل بارگیری نفت قزاقستان و جمهوری آذربایجان است که از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیهان حمل می شود. نفتکش ها همچنین نفت را از کردستان عراق در امتداد شرق مدیترانه به بنادر حیفا و عسقلون منتقل می کنند.

نفتکش ها از طریق دو بندر اصلی عسقلان با 22 مخزن با ظرفیت 11 میلیون بشکه و بندر ایلات با 16 مخزن بزرگ با ظرفیت حدود 1.4 میلیون متر مکعب نفت وارد سرزمین های اشغالی می شوند.

فعالیت بندر ایلات 85 درصد کاهش یافته است در حالی که عملیات دریایی نیروهای یمنی در دریای سرخ علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی و مرتبط با رژیم اشغالگر هستند، افزایش یافته است.

حدود 180000 بشکه نفت در روز به عسکلون وارد می شود و از آنجا از طریق خطوط لوله داخلی به بنادر اشدود و حیفا منتقل می شود. هر دو بندر دارای پالایشگاه های نفتی با ظرفیت 100000 و 197000 بشکه در روز هستند. علاوه بر این، خط لوله ای که عسقلان و ایلات را به هم متصل می کند از صحرای نقب با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز عبور می کند.

با وجود افزایش تنش ها و لفاظی های تند برخی از کشورهای منطقه علیه رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه، فعالیت های تجاری تا حد زیادی بدون وقفه باقی مانده است. ترکیه با وجود برچسب زدن رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور تروریستی، با کمک به تل آویو برای دور زدن محاصره یمن، افزایش صادرات کلی خود به رژیم صهیونیستی و ایفای نقش محوری در حمل و نقل نفت، نقش مهمی در رونق اقتصادی این کشور دارد.

با وجود جنگ غزه، صادرات ترکیه از 319.5 میلیون دلار در نوامبر 2023 به 430.6 میلیون دلار در دسامبر همان سال و حتی از 408.3 میلیون دلار در جولای یعنی قبل از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر افزایش یافت. بود، بالاتر رفت.

صادرات امارات متحده عربی، اردن، مصر و مراکش به رژیم صهیونیستی جای تعجب ندارد. این کشورهای عربی هستند که بیشتر از سیاست های منطقه ای که در خدمت منافع دولت اشغالگر است، دفاع می کنند. با این حال، یک ارتباط شگفت‌انگیزتر، روابط تجاری، هرچند حداقل، بین الجزایر و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گهواره نیوز، برای درک مواضع واقعی دولت ها، باید از لفاظی های رسمی چشم پوشی کرد و زمینه های اقتصادی را که اغلب سیاست واقعی در آن پنهان می شود، بررسی کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا