دانستنی ها

چه نوع پنیری بهتر از پنیرهای دیگر است؟ /جزئیات

یک تنوع گسترده از انواع پنیر وجود دارد که هر یک از طعم ها و بافت های مختلفی برخوردارند و به شما تنوع و لذت بیشتری را در تجربه خوراکی ها ارائه می دهند. هر نوع پنیر دارای ویژگی هایی منحصر به فرد است که آن را از سایر انواع متمایز می کند. اما وقتی به انتخاب یک پنیر سالم تر می رسیم، باید به نیازهای تغذیه ای خاص خود و ترجیحات در طعم و بافت توجه کنیم.

پنیر یک فرآورده لبنی است که از انعقاد شیر و جداسازی کشک از آب پنیر تهیه می شود. فرآیند ساخت پنیر شامل انعقاد شیر با استفاده از مایه پنیر یا کشت استارتر باکتری است. این کشک را از آب پنیر مایع جدا می کند.

انواع پنیر

هر پنیر طعم، بافت و ارزش غذایی منحصر به فرد خود را دارد.

1. پنیر مخصوص هندی (Paneer)

این نوع پنیر از ترکیب شیر پرچرب گاو و یک اسید گیاهی مانند آب لیمو تهیه می شود و به دلیل اینکه بدون استفاده از مایه پنیر درست می شود، برای افراد لاکتویی گیاهخوار مناسب است. این پنیر نرم با طعم ملایم و محتوای چربی بالا است. پنیر همچنین منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند A و D است. این نوع پنیر سدیم کمی دارد و هنگام پختن شکل خود را حفظ می کند.

ارزش غذایی پنیر به شرح زیر است:

هر وعده از این نوع پنیر 25 گرم است:

82 کالری
6.5 گرم پروتئین
6.1 گرم چربی
کلسیم معادل 2.6 درصد از ارزش روزانه است
سدیم معادل 1% ارزش روزانه

2. پنیر موزارلا (Mozzarella)

موزارلا یک پنیر سفید نرم و غنی از رطوبت است که منشا آن ایتالیا است و در اصل از شیر گاومیش یا گاو ایتالیایی تهیه می شود. برخلاف سایر انواع پنیر، موزارلا به دلیل محتوای کم سدیم و کالری آن متمایز می شود. علاوه بر این، حاوی باکتری های مفیدی مانند لاکتوباسیلوس فرمنتوم و لاکتوباسیلوس کازئی است که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند و برای بهبود سلامت روده، تقویت ایمنی و کاهش التهاب شناخته شده اند.

هر 28 گرم پنیر موزارلای پرچرب حاوی:

85 کالری
6 گرم پروتئین
6 گرم چربی
1 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 6 درصد ارزش روزانه است.
کلسیم معادل 11 درصد ارزش روزانه است

3. پنیر کلبه (Cottage Cheese)

پنیر کوتیج نوعی پنیر نرم و سفید است که از کشک شیر گاو تهیه می شود. این پنیر نسبت به سایر پنیرها پروتئین بیشتری دارد. پروتئین بالا و محتوای کم کالری آن را به یک مکمل عالی برای رژیم های کاهش وزن تبدیل می کند.

اعتقاد بر این است که پنیر غنی از پروتئین باعث افزایش سیری و کاهش مصرف کلی کالری می شود و به طور بالقوه به مدیریت وزن کمک می کند. پنیر کوتیج را می‌توان به روش‌های مختلفی میل کرد، چه آن را روی نان تست پخش کنید، چه آن را در اسموتی‌ها مخلوط کنید، به تخم‌مرغ‌های همزده اضافه کنید یا به‌عنوان پایه‌ای برای سس استفاده کنید.

هر 110 گرم پنیر خامه ای کم چرب حاوی:

90 کالری
12 گرم پروتئین
3 گرم چربی
5 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 15 درصد ارزش روزانه است
کلسیم معادل 9 درصد ارزش روزانه است

4. پنیر آبی (Blue Cheese)

پنیر آبی دارای نوارهای خاکستری آبی است و از شیر گاو، بز یا گوسفند تهیه می شود. این پنیر عطری قوی و طعمی تند دارد. این نوع پنیر علاوه بر خوشمزه بودن، سرشار از مواد مغذی از جمله کلسیم است که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. طعم غنی و خامه ای این نوع پنیر به خوبی با همبرگر، پیتزا و سالاد جفت می شود.

هر 28 گرم پنیر آبی پرچرب حاوی:

100 کالری
6 گرم پروتئین
8 گرم چربی
1 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 14 درصد ارزش روزانه است
کلسیم معادل 12 درصد ارزش روزانه است

5. پنیر فتا (Feta Cheese)

منشا پنیر فتا یونان است. بافت این نوع پنیر سفید که از شیر گوسفند یا بز تهیه می شود، نرم و شور است. پنیر فتا به دلیل بسته بندی آب نمکی که دارد حاوی مقدار زیادی سدیم است اما در مقایسه با اکثر پنیرهای دیگر کالری کمی دارد. پنیر فتا همچنین حاوی اسید لینولئیک مزدوج (CLA) است که با بهبود تناسب اندام و ترکیب بدن مرتبط است.

بهترین راه برای استفاده از فتا این است که آن را روی سالاد بپاشید، املت درست کنید یا به سبزیجات تازه اضافه کنید تا طعم‌های خامه‌ای داشته باشد.

هر وعده 28 گرم پنیر فتا تهیه شده از شیر کامل:

75 کالری
4 گرم پروتئین
6 گرم چربی
1 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 14 درصد ارزش روزانه است
کلسیم معادل 11 درصد ارزش روزانه است

6. پنیر ریکوتا(Ricotta Cheese)

پنیر ریکوتا نوعی پنیر ایتالیایی است و از آب پنیر باقی مانده در طول تولید پنیرهای دیگر تهیه می شود. پنیر بافت خامه ای سبک تری نسبت به پنیر کوتیج دارد و ریکوتا سرشار از پروتئین است و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.

ریکوتا را می توان به انواع غذاها مانند سالاد، تخم مرغ، ماکارونی و لازانیا اضافه کرد و حتی به عنوان پایه سس های خامه ای استفاده کرد یا همراه با میوه برای یک میان وعده شیرین و خوش طعم مصرف کرد.

هر 124 گرم پنیر ریکوتا حاوی شیر کامل حاوی:

186 کالری
پروتئین 9 گرم
13 گرم چربی
9 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 6 درصد ارزش روزانه است.
کلسیم معادل 20 درصد ارزش روزانه است

7. پنیر چدار (Cheddar Cheese)

زادگاه پنیر چدار انگلستان است. در فرآیند تولید این واریته پنیر از شیر گاو که به مدت چند ماه رسیده است استفاده می شود که طعم چدار را تحت تاثیر قرار می دهد و طعم پنیر بسته به بلوغ گاو و نوع شیر طعم پنیر از ملایم تا بسیار تیز متغیر است.

پنیر چدار منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است و به دلیل داشتن ویتامین K با جلوگیری از تجمع کلسیم در شریان ها و سیاهرگ ها، نقش مهمی در سلامت قلب و استخوان ایفا می کند و خطر انسداد و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

آن را به غذاهای سبزیجات، برگرهای پر شده یا املت اضافه کنید تا طعم و بافتی غنی و خامه ای داشته باشید.

هر وعده حاوی 28 گرم پنیر چدار است:

115 کالری
7 گرم پروتئین
9 گرم چربی
1 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 8 درصد ارزش روزانه است
کلسیم معادل 15 درصد ارزش روزانه است.

8. پنیر شور(Chevre Cheese)

پنیر شور که در میان مردم به پنیر بز معروف است، پنیر نرمی است که از شیر بز تهیه می شود. از آنجایی که شیر بز حاوی مقادیر بیشتری اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​نسبت به شیر گاو است، پنیر بز قابل هضم تر است و گزینه سالم تری برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است.

پنیر رنده شده برای طعم دادن به میوه ها یا سبزیجات استفاده می شود، در حالی که پنیر شور رنده شده افزودنی لذیذی برای سالاد، پیتزا و تخم مرغ است.

هر وعده حاوی 28 گرم پنیر شور است:

75 کالری
5 گرم پروتئین
6 گرم چربی
0 گرم کربوهیدرات
سدیم معادل 6 درصد ارزش روزانه است.
کلسیم معادل 3 درصد ارزش روزانه است

9. پنیر گودا (Gouda Cheese)

پنیر گودا یک پنیر هلندی است که به دلیل بافت نرم و خامه‌ای معروف است و این نوع پنیر از شیر گاو تهیه می‌شود. پنیر گودا طعمی شیرین و آجیلی دارد که با بالا رفتن سن بیشتر مشخص می شود.

پنیر گودا در اشکال مختلفی وجود دارد، از تازه و ملایم گرفته تا کهنه با طعم های عمیق تر.

پنیر نیمه سفت گودا سرشار از کلسیم است که بهترین انتخاب برای استخوان ها و دندان های قوی است و منبع عالی ویتامین K2 است. علاوه بر این، گودا حاوی ترکیباتی است که به کاهش فشار خون کمک می کند و آنتی اکسیدان هایی را افزایش می دهد که در برابر مصرف بیش از حد نمک محافظت می کند و آن را به گزینه ای همه کاره و مغذی تبدیل می کند.

هر 25 گرم پنیر گودا:

94 کالری
6.3 گرم پروتئین
7.7 گرم چربی
کلسیم معادل 15 درصد ارزش روزانه است.
سدیم معادل 25 درصد ارزش روزانه

پنیر یک محصول لبنی محبوب است که در صورت مصرف متعادل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد. پنیر منبع ارزشمندی از پروتئین و کلسیم است که برای حفظ سلامت ماهیچه ها و استخوان ها ضروری است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا