دانستنی ها

کدام ماهی را در بارداری مصرف کنیم؟

مدت هاست که دانشمندان به موضوع مصرف ماهی در دوران بارداری علاقه مند بوده اند. در حالی که ماهی سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب اشباع نشده، سلنیوم، ید و ویتامین ها است. دی این مواد که برای رشد مغز ضروری هستند، حاوی متیل جیوه، نوروتوکسین نیز هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ارث، این تعادل چالشی است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده را به توصیه به مادران باردار برای محدود کردن مصرف ماهی سوق داده است. با این حال، بسیاری از زنان به طور کامل از ماهی در دوران بارداری اجتناب می کنند، که پیامدهای نامطلوبی دارد.

محققان بر این باور بودند که درک خطرات جیوه برای سلامتی باید فواید تغذیه ای ماهی را نیز در نظر بگیرد، که ممکن است سمیت جیوه را کاهش یا جبران کند.

این مطالعه شامل 361 کودکی بود که در سن هشت سالگی تحت ارزیابی رشد عصبی قرار گرفتند و ضریب هوشی، زبان، حافظه و توجه آنها را بررسی کردند.

محققان قرار گرفتن در معرض جیوه را در سه ماهه سوم بارداری با استفاده از نمونه های موی جمع آوری شده از مادران پس از تولد اندازه گیری کردند. اما بزرگ‌ترین اشکال آن این بود که این روش نمی‌توانست بین مادرانی که به طور منظم ماهی کم‌جیوه می‌خوردند و مادرانی که مقادیر کمتری ماهی می‌خوردند تمایز قائل شود. جیوه بالایی استفاده نشده است.

در حالی که مصرف ماهی با محتوای جیوه کم مفید است، مصرف ماهی با سطح جیوه بالا مضر است.

اما این تحقیق گامی بزرگ در جهت درک خطرات و فواید مصرف ماهی در دوران بارداری است.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا