اخبار روز

کدام ماهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

خوردن ماهی های کوچک خطر مرگ بر اثر سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش هلث، نتایج یک مطالعه اخیر نشان داد که گنجاندن ماهی های کوچک در رژیم غذایی خطر مرگ به هر علتی را کاهش می دهد.

گروهی از محققان ژاپنی به فواید بالقوه افزایش طول عمر خوردن ماهی های کوچک به طور کامل، به ویژه در زنان، پی برده اند.

هیچ مطالعه قبلی اثر محافظتی مصرف ماهی بر پیامدهای سلامتی، از جمله خطرات مرگ و میر را نشان نداده است. با این حال، مطالعات کمی به طور خاص بر روی اثرات مصرف ماهی و پیامدهای سلامتی آن متمرکز شده است.

محققان عادات غذایی 80802 شرکت کننده را در ژاپن ارزیابی کردند که از این تعداد 34555 مرد و 46247 زن بودند. همه شرکت کنندگان بین 35 تا 69 سال سن داشتند.

محققان فراوانی مصرف ماهی های کوچک را در میان شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه فرکانس مصرف غذا در شروع تحقیق تخمین زدند. این افراد سپس به طور متوسط ​​9 سال تحت پیگیری قرار گرفتند. در این مدت 2482 مورد مرگ و میر رخ داد که 60 درصد آنها به دلیل سرطان بود.

محققان دریافتند زنانی که به طور منظم ماهی های کوچک مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در سرطان و مرگ و میر ناشی از همه علل داشتند. این ارتباط حتی پس از تعدیل عوامل دیگری که بر مرگ و میر تأثیر می‌گذارند، از جمله سن شرکت‌کنندگان، عادات مصرف سیگار و الکل، شاخص توده بدنی، و مواد مغذی و دریافت غذا باقی ماند.

زنانی که ماهی کوچک را یک تا سه بار در ماه، یک تا دو بار در هفته یا سه بار یا بیشتر در هفته مصرف می‌کردند، به ترتیب 0.68، 0.72 و 0.69 برابر خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را داشتند که به ترتیب 0.72، 0.71 و 0.64 کاهش یافت. مرگ و میر ناشی از سرطان در مقایسه با افرادی که به ندرت ماهی های کوچک مصرف می کردند.

الگوی مشابهی در مردان مشاهده شد، اگرچه نتایج فاقد اهمیت آماری بودند. این مطالعه دلیل مزایای متفاوت مشاهده شده بین مردان و زنان را بررسی نکرد. با این حال، عوامل بالقوه مانند تفاوت در تعداد شرکت کنندگان و عدم اندازه گیری اندازه سهم ماهی کوچک مصرف شده می تواند به این اختلاف کمک کند.

مصرف ماهی های کوچک برای همه آسان است و می توان آن را به طور کامل از جمله سر، استخوان ها و اندام ها مصرف کرد. مواد مغذی و مواد فعال فیزیولوژیکی که فقط در ماهی های کوچک یافت می شوند می توانند به حفظ سلامتی کمک کنند.

دکتر. کاساهارا توضیح داد که ماهی و کاهش خطر مرگ در میان زنان بر اهمیت این مواد غذایی غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی افراد تاکید دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Public Health Nutrition منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا