اخبار روز

کدام قسمت کله پاچه مفید و کدام مضر است؟؟؟

سر به پاشنه یکی یکی از محبوب ترین و بسیار خوشمزه ترین غذاهای ما ایرانی هاست. کلم پاچه از جوشاندن سر، دست و پای گوسفند تهیه می شود و از قسمت های مختلفی مانند گوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پا تشکیل شده است.

این غذای بسیار سنگین طرفداران زیادی دارد اما به دلیل داشتن پروتئین و چربی بالا، قسمت هایی از آن مفید و قسمت هایی از آن بسیار مضر است، بنابراین مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. در واقع باید گفت کله پاچه یک منبع غذایی با محتوای چربی بسیار بالاست و نه تنها غذای مفیدی محسوب نمی شود، بلکه مصرف قسمت هایی از آن مضر است.

آیا خوردن کله پاچه منطقی است؟

به گزارش نمناک، خوردن کله پاچه به مقدار زیاد و یک یا دو بار در هفته مضر است و مصرف آن برای مبتلایان به بیماری های قلبی، کلسترول و اسید اوریک بالا و همچنین مبتلایان به آن مضر است. نقرس توصیه نمیشود.

اما خوردن تره به مقدار کم و ماهی یکبار مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه مقوی افراد ضعیف است و در صورت هضم صحیح عملکرد جنسی را افزایش می دهد.

برای کسانی که معده ضعیفی دارند با کمی اصلاح غذای خوبی است و گاهی ایجاد قولنج سخت می شود. ظاهر این قولنج به دلیل خوردن بیش از حد پوست و غضروف در طرفین صورت، سر، گوش و بینی است.

مصرف مقادیر کم در فواصل زمانی طولانی تر نیز برای نوجوانان مناسب نیست.

استفاده از کله پاچه به دلیل داشتن بافت کلاژنی برای افراد مبتلا به درد استخوان مفید است زیرا منجر به تقویت بافت استخوانی می شود.

مصرف زیاد کله پاچه به دلیل سطح کلسترول بالا مضر است یکی این یکی از چربی‌هایی است که می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب کند و آنها را مسدود کند و عوارض طولانی‌مدت ایجاد کند. سکته و تبدیل به یک قلب شود. علاوه بر این، کله پاچه غذای بسیار سنگینی است که می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

قسمت های مفید کله پاچه:

پا:

بهترین قسمت از نظر تغذیه، ساق پا است که چربی کمی دارد و منبع خوبی از پروتئین برای بدن محسوب می شود. ساق گوسفند دارای مزاج سرد و دارای خصوصیات زیر است:

  • رقیق شدگی خون
  • درمان یبوست
  • زخم های داخلی را التیام می بخشد
  • شیر مادر را افزایش می دهد

این غذا همچنین حاوی ماده مغذی آنزیم Q10 نامیده می شود، یک آنتی اکسیدان قوی که مواد مضر تولید شده در طی فرآیندهای متابولیک مختلف را حذف می کند و از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

نقش های دیگر کوآنزیم Q10 شامل تقویت عملکرد سلولی، تحریک سیستم ایمنی و بهبود و کنترل بیماری است. فشار خون، حمله قلبی، پارکینسوناین یک نوع سرطان است. پای گوسفند و گاو حاوی کلسترول است و نباید بیش از دو بار در ماه مصرف شود.

افرادی که از شکستگی استخوان و پوکی استخوان رنج می‌برند، می‌توانند برای بهبود شکستگی، درمان دریافت کنند پوکی استخوان از آن کم استفاده کنید.

زبان:

زبان گوسفند به ویژه حاوی ویتامین های گروه B است ویتامین B12 و مصرف کم آن برای سلامتی مفید است زیرا ویتامین B در تولید خون و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

کالری موجود در 100 گرم زبان گوساله با حدود 130 کیلو کالری انرژی و 100 گرم زبان گوسفند مربوط به حدود 260 کیلو کالری انرژی است. نیاز روزانه بدن ۳ واحد گوشت و زبان معادل ۳ واحد گوشت است.

اجزای مضر کله پاچه:

مغز :

میزان کلسترول در مغز گاو و گوسفند بسیار زیاد است و وزن مغز گاو حدود 120 گرم است که حاوی حدود 2000 میلی گرم کلسترول و حدود 130 کیلو کالری انرژی است. جالب است بدانید که مغز گاو یا گوسفند دارای 8 است زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است و بخشی از آن است مواد غذایی بسیار چرب در نظر گرفته می شود. البته ترکیب چربی هایی مانند تری گلیسیرید با کلسترول باعث افزایش و افزایش جذب کلسترول می شود. چربی خون که کار می کند.

**برخی معتقدند وزن مغز گاو حدود 350-400 گرم است، در حالی که برخی دیگر این گفته را رد می کنند، بنابراین نمی توان آن را با قطعیت تایید کرد.**

بنابراین، به گفته متخصصان، باید تا حد امکان از خوردن مغز در معده خودداری کنید تا آسیب نبیند.

چشم:

تمام مواد موجود در گوشت اندام دارای کالری و چربی بالایی هستند. نوع چربی در چشم چربی های ترانس و برای بدن مضر است.

بهترین زمان برای خوردن کله پاچه:

برای ناهار یا صبحانه از گوشت اعضای بدن استفاده کنید. اگر برای صبحانه کله پاچه می خورید، برای ناهار یک وعده غذایی سبک گیاهی مصرف کنید. هرگز کله پاچه را برای شام نخورید زیرا کله پاچه غذای بسیار سنگینی است و می تواند باعث مسمومیت شود بیخوابی و مشکلات معده مصرف کله پاچه در فصول سرد بهتر است، زیرا خوردن آن در تابستان و مناطق گرمسیر بر مزاج انسان مضر است.

زیره را خودتان درست کنید و بگذارید 12 ساعت بپزد. پس از خنک شدن، تمام چربی ها را بردارید.

با کله پاچه و بعد از آن چه بخوریم؟

برای هضم بهتر کله پاچه در دستگاه گوارش از ادویه های مختلفی در هنگام پخت استفاده می شود مانند: زیره و رازیانه و زردچوبه و نعناع و گشنیز استفاده کنید. این ادویه های گیاهی ضد نفخ شکم و میکروب کش هستند. همه نوع خلق و خوی ممکن است ایجاد شود دارچین برای استفاده با کله پاچه.

همراه با کله پاچه برای بهبود هضم غذا خوردن مقداری سیویک مفید است.

مصرف آبلیمو همراه با شنبلیله به دلیل دارا بودن ویتامین C زیاد باعث افزایش جذب آهن در گوشت تره و کاهش سمیت غذایی می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا