اخبار روز

کدام غذاها حاوی سطوح خطرناکی از مواد شیمیایی پایدار هستند؟ کدام غذاها را باید کمتر مصرف کرد؟

در یک مطالعه جدید، محققان آمریکایی از بیش از 700 نفر در مورد رژیم غذایی خود سؤال کردند، از جمله اینکه چه غذاها و نوشیدنی های خاصی مصرف می کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشیدنی های انرژی زا، شیر و چای) و میزان مواد شیمیایی پایدار در خون او چقدر است. تست شده

به گزارش یورونیوز، محققان همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه پرسیدند که چقدر غذای آماده در خانه، فست فود یا رستوران غیر فست فود می خورند. آنها از این اطلاعات برای آزمایش این فرضیه در مورد میزان تماس افراد با بسته بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی پایدار استفاده کردند.

دانشمندان سالهاست در مورد “مواد شیمیایی پایدار” هشدار داده اند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی فلوئوروآلکیل، دسته ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که برای دهه ها در صنایع مختلف برای مقاومت در برابر گرما، آب، گریس و لکه ها استفاده می شود.

در طول هشتاد سال گذشته مشتقات زیادی از این ترکیبات تولید شده است که در ساخت هزاران محصول مصرفی روزمره از ظروف یکبار مصرف مواد غذایی گرفته تا فوم نسوز (کپسول اطفاء حریق) استفاده می شود.

این ترکیبات که آثاری از آن‌ها حتی در دورافتاده‌ترین نقاط زمین از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند در محیط باقی بمانند. برای ده ها هزار سال. به همین دلیل است که مواد شیمیایی “دائمی” نامیده می شوند.

مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند تعادل هورمونی را مختل کنند، استخوان ها را ضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهند. آنها همچنین با انواع مختلف سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

نتایج مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف مقادیر زیادی چای، گوشت فرآوری شده و غذاهای آماده با افزایش سطوح مواد شیمیایی پایدار در بدن در طول زمان مرتبط است.

در واقع، شرکت کنندگانی که چای، هات داگ و گوشت فرآوری شده بیشتری مصرف کردند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی که خارج از خانه تهیه می شوند با سطوح بالاتری از این ماده شیمیایی مرتبط هستند. افرادی که غذاهای آماده شده در رستوران مانند سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزا می خوردند سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خونشان داشتند. محققان می گویند دریافته اند که این مشکل در درجه اول در فرآیند بسته بندی مواد غذایی ایجاد می شود.

به عنوان مثال، آنها فرض می کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی پایدار به دلیل کیسه ای است که چای در آن قرار می گیرد. همچنین جای تعجب نیست که گوشت فرآوری شده فرصت های بالقوه زیادی برای آلودگی در فرآیند تولید دارد.

هیلی همپسون، محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی کک در کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیکی کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند با مواد شیمیایی پایدار آلوده شوند».

نویسندگان این مطالعه می گویند که هدف از آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها “سالم” هستند و کدام ها نیستند، بلکه هدف این است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت کنند آلودگی آنها از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر روی حضور آنها در آب متمرکز بود، اما دانشمندان اکنون می گویند که مواد غذایی آلوده به احتمال زیاد تهدیدی برای سلامت انسان هستند.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی بسته بندی های کاغذی و پلاستیکی، آفت کش ها و کودهای آلوده به مواد شیمیایی طولانی مدت که برای ترویج رشد محصولات غذایی استفاده می شوند.

نتایج مطالعات جدید در مجله Environment International منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا