اخبار روز

کدام استان ها در منطقه ضد تورم قرار دارند؟ (+نمودار)

یکی انواع کالاهای مورد بررسی در شاخص قیمت مصرف کننده؛ اینها کالاهای غیر خوراکی هستند. بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران از شاخص بهای مصرف کننده، تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی اردیبهشت ماه این ماه حدود 3 درصد و در مقایسه با 0.8 درصد است فروردین ماه افزایش یافته است.

به گزارش اکو ایران، بررسی استانی از تورم این کالاها نشان می دهد که استان خوزستان بهترین عملکرد را در بین استان های کشور کسب کرده است. این استان نه تنها کمترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی دارد اردیبهشت ماه این ماه همچنین بیشترین کاهش تورم ماهانه را نسبت به فروردین داشته است.

در آن سوی استان تهران است که در مقایسه با تورم ماهانه بیشترین افزایش را داشته است فروردین و سومین استان بزرگ در کالاهای غیرغذایی است اردیبهشت ماه ماه 1403 بود.

خراسان جنوبی در صدر تورم ماهانه غیرخوراکی ها قرار دارد اردیبهشت ماه

بررسی آمار تورم اردیبهشت ماه این ماه نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در سراسر کشور 3.3 درصد بوده است. این در حالی است که تورم این کالاها در استان های مختلف متفاوت بوده است.

به عنوان مثال، سه استان «خراسان جنوبی»، «کردستان» و «تهران» بیشترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی به ثبت رساندند. استان خراسان جنوبی در راس استان ها قرار دارد و قیمت کالاهای غیرخوراکی در این استان یکسان است. اردیبهشت ماه ماه 4.5 درصد افزایش یافته است. استان کردستان با 4.2 درصد و استان تهران با 4.1 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما بررسی تورم استانی در اینجا محدود نمی شود. از سوی دیگر سه استان «خوزستان»، «همدان» و «سیستان و بلوچستان» کمترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی به ثبت رساندند. این در حالی است که استان خوزستان بهترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی دارد اردیبهشت ماه ماه و قیمت این کالاها در اردیبهشت ماه تنها 0.6 درصد رشد کرد.

استان های همدان و سیستان و بلوچستان با 1.1 درصد و 1.5 درصد کمترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی در ماه جاری ثبت کردند.

کدام استان ها در منطقه ضد تورم قرار دارند؟

کاهش 5 درصدی تورم غیرخوراکی در استان خوزستان

مقایسه تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در اردیبهشت ماه این ماه با فروردین این ماه نشان می دهد که تورم ماهانه این کالاها در سراسر کشور 0.8 واحد درصد افزایش یافته است.

بررسی استانی این تورم نشان می دهد که استان تهران بالاترین نرخ تورم را در اقلام غیرخوراکی دارد اردیبهشت ماه 1403 نسبت به فروردین داشته است. بر اساس این آمار تورم ماهانه این کالاها در استان تهران 2.8 واحد درصد نسبت به فروردین ماه طلوع کرده است.

پس از استان تهران استان های لرستان و خراسان رضوی به ترتیب 1.5 و 1.2 درصد افزایش داشته اند. اردیبهشت ماه ماه نسبت به فروردین ماه ها داشته اند

از سوی دیگر سه استان کشور در کاهش تورم عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. بر اساس آمار، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سه استان خوزستان، همدان و سمنان بیشترین کاهش را داشته است. اردیبهشت ماه ماه نسبت به فروردین تجربه کرده اند

در خط مقدم این تحول مثبت، استان خوزستان قرار دارد. بر این اساس تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در این استان 5 واحد درصد کاهش یافت. پس از آن استان همدان 2.4 واحد درصد و سمنان 1.1 واحد درصد کاهش را ثبت کردند.

در مجموع بررسی این تورم نشان می دهد که استان خوزستان در کاهش تورم ماهانه و اردیبهشت ماه ماه بهترین عملکرد را در بین استان های کشور داشته است.

از سوی دیگر، استان تهران بالاترین نرخ تورم ماهانه را به ثبت رسانده و سومین استان با تورم است. اردیبهشت ماه ماه امسال بود. بنابراین می توان وضعیت کالاهای غیرخوراکی را گفت اردیبهشت ماه این ماه برای استان خوزستان بسیار مساعد و برای استان تهران نامناسب بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا