به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، کتاب «شعر هزاره فارسی» به نویسندگی مشترک محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است که با دوره و شعر رودکی و ابوشکور بلخی آغاز و با صائب و هاتف به پایان می رسد. با شروع سال تحصیلی، ماجرای کشف این کتاب را پس از سال ها مرور می کنیم.

در پشت جلد کتاب آمده است: «در نیمه اول دهه 1340، محمدجعفر محجوب و قاسم توسرکانی، دو استاد بسیار با استعداد و شاعر شعر، در عالی ترین دانشگاه ها (دانشگاه تربیت معلم و نزدیکترین دانشگاه خوارزمی) کار می کردند. با هم گزیده ای شایسته از شعر کهن از رودکی سمرقندی تا هاتف اصفهانی را تحلیل و انتخاب می کنیم و در اختیار دانشجویان و علاقه مندان به ادبیات قرار می دهیم. این منتخب که متأسفانه دیگر هرگز منتشر نشد، کتابی است که باید خواند. این مجموعه شامل گزیده‌ای از اشعار 31 شاعر هزار ساله و تحقیق و بررسی دقیق زندگی و آثار هر شاعر، برای دوستداران شعر ایران و فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شده است.

ناشر از طریق شهرزاد محجوب، پسر محجوب، و مرجان مغرب، کتابدار دانشگاه تهران و نوه محجوب، به این کتاب کمیاب دسترسی داشته است که نسخه خطی را در میان کاغذهای قدیمی پدرشان یافتند.

داستان نوشتن این کتاب مرا به یاد تجربه تدریس من در دبیرستان انداخت. روز اولی که به عنوان معلم از کلاس دختران دبیرستانی 16 تا 17 ساله دیدن کردم، دقیقاً نصف سن من بودند. اما انگار از دو کشور مختلف آمده ایم. زبان گفتاری ما یکی اما هر کدام از ما از یک جمله یا کلمه معنای متفاوتی دریافت کردیم. از خودم پرسیدم: چگونه می توان این دختران را به مجموعه بزرگی از کلمات، شعرها و مفاهیم میراث گذشته متصل کرد؟ چگونه باید به آنها بفهمانم که پیچ و خم های این رودخانه روان در بستر زمان و مکان تاریخ را درک کنند؟

نتیجه چه شد؟ من تقریبا هزار سال یک خط کشیده ام. فردوسی، نظامی، سعدی، عطار، مولوی، سنایی، حافظ و خیام تا شب عید پس از بیست روز تعطیلی در سال جدید، همچنین شاعران ملک شعرای بهار، ایرج میرزا و دهخدا. راستش را بخواهید، بیست کلاس در یک سال زمان کوتاهی برای هر چیزی بود که یک معلم در ذهن خود دارد. چاره این بود که در سایه نخل های بلند و منشعب، سرو و نارون ادبیات فارسی در مسیر تاریخ هزارساله بایستیم، نفسی تازه کنیم و حرکت کنیم تا تصویری واقعی از آنها، کشور و جهان به دست آوریم. عمر شان

البته، گفتن داستان های طولانی از گذشته که هنوز پس از هزار سال تاریخ بر ما سایه انداخته است، برای نوجوانان عصر گوشی های هوشمند که در لباس خواب خود پنهان می شوند و هر متنی بیش از سه جمله را اسکرول می کنند، کار دشواری است. از تاریخ و ادبیات و همچنین مشکل به خاطر سپردن نمرات و تست های معلمان اجتناب می کنید. آزمون و خطای ما – من و دخترهای کلاس – نتیجه شیرینی داشت. از دو طرف به هم نزدیک شدیم و از دیوارهای گله و شکایت و تنبلی رد شدیم. آخرین روز و زمان خداحافظی یکی شان بلند شد و با صدایی لرزان و خجالتی پرسید: «خانم… میشه بغلت کنیم؟ –: بله عزیزم…”

مخلوط خنده و اشک آن روز که در آغوش باز خداحافظی کردیم به من اطمینان داد که دیوار این کمرویی بی مورد در حال فرو ریختن است و ما اکنون می توانیم حتی وقتی با هم نیستیم با هم صحبت کنیم.

پس از گفتار اول به ترتیب زمانی به کتاب برگردیم به رودکی، ابوشکور بلخی، فرخی، سرنی، منوچهری، فردوسی، قطران، فخرالدین گرگانی، بابا طاهر آرین، اسدی طوسی، ناصرخسرو، ابوالفرج رونی، مسعود سعد، عمر خیام، معزی، سنایی، انوری، خاقانی، رشیدالدین وطاوات، سوزانی، سید حسن غزنوی، جمال الدین، نظامی، عطار، کمال الدین، مولوی، سعدی، حافظ، جامی، صائب و هاتف. البته مضمون و مصادیق اشعار در میان شاعران ذکر شده یکسان نیست، اما روند و نحوه توضیح و معرفی، خواننده را نسبت به شرایط، زمان ها و ویژگی های کلام شاعر بصیرتی می بخشد.

در پایان کتاب جدولی با منابع مطالب ارائه شده است که برای دانشجویان، محققین و علاقمندان مفید خواهد بود. زمانی که این اثر منتشرنشده توسط دو استاد بزرگ که قبلاً دیده نشده بودند، دیوارهای شکاف زمانی و سوء تفاهم بین آنها را از بین برد.

در میان سطرها و سطرهای کتاب، طرح درس های آینده دخترانم را می دیدم که باید با شیرینی و ارزش گنج واژه های گذشتگان آشنا شد، که باید دست به دست هم داد. دیوار نسل ها و هزاره ها، چاره ای جز حرکت به جلو نداریم.

این کتاب به صورت قطع رقعی در 286 صفحه و قیمت 220 هزار تومان توسط انتشارات مروارید روانه بازار نشر شده است.




اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما