اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

کاوش‌های باستان‌شناسی تازه در «تونل فراماسون‌ها» (+عکس)

 در منطقه شمال غربی گوچین گاج، نزدیک به کلیسای سنت کاترین، یک سیستم تونلی به شکل نیم‌دایره با سقف گنبدی وجود دارد که حدود ۶۵ متر طول دارد. در دو طرف تونل، ردیف‌هایی از فرورفتگی درون دیوارها وجود دارد که ظاهری شبیه به مقبره‌های سنگی را به وجود آورده‌اند.

به گزارش فرادید؛ در اوایل قرن ۱۹، این تونل و منطقه اطراف آن توسط استانیسلاو کوستکا پوتوکی، اشراف‌زاده و وزیر دربار لهستان خریداری شد. استانیسلاو همچنین عضو برجسته فراماسون‌ها بود و عنوان استاد بزرگ لژ ملی لهستان را به دست آورده بود.

به دلیل شهرت فراماسونی او، شایعه شده بود که این تونل به عنوان یک مکان مخفی برای برگزاری مراسم و آیین‌های فراماسون‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با وجود این که منابع معاصر یا گزارش‌های کتبی این موضوع را تأیید نکرده‌اند، ثبت آثار تاریخی هنوز هم به این تونل به عنوان «گورهای فراماسون» اشاره می‌کند.

کاوش‌ها در ناحیه‌ای به ابعاد ۵×۵ متر که ورودی تونل و بخشی از راهرو داخلی را شامل می‌شود، توسط موسسه باستان‌شناسی دانشگاه کاردینال و دفتر محافظت از آثار تاریخی ورشو انجام شده است. در این کاوش، دیوارهای مربوط به قرن ۱۹ که ورودی تونل را در زمان مالکیت استانیسلاو تشکیل می‌دادند کشف شده‌اند.

به‌علاوه دیوارهای آجری بسیار قدیمی‌تری نیز شناسایی شده‌اند که به حدود قرن ۱۷ برمی‌گردند. باستان‌شناسان همچنین سکه‌های مربوط به قرن ۱۷ و چندین شیء از دوره قرون وسطی را کشف کردند که به تعیین تاریخچه تاریخی تونل کمک می‌کنند.

کاوش‌های باستان‌شناسی تازه در «تونل فراماسون‌ها»

طبق گزارشی از دفتر محافظت از آثار تاریخی، عناصر معماری قرن ۱۷ احتمالاً بقایای یک مخزن برای جمع‌آوری و ذخیره آب به منظور تأمین آب کاخ ویلا نوی در چند کیلومتری آن هستند.

این موضوع توسط نوشته‌های اوگوستین لوچی (۱۶۴۰ – ۱۷۳۲)، معمار درباری که به توصیف ساخت یک یخدانی و مخزن آب در دامنه شمالی مرتفع گورا سلوژفسکا (در گوچین گاج) پرداخته است، تأیید می‌شود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا