اخبار روز

کاهش نفوذ دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه! / شکست خوردن آمریکا در جبهه‌های مختلف!

دو کشور چین و آمریکا همواره در رقابت با یکدیگر هستند. پشت کردن کشورهای منطقه خلیج فارس به آمریکا و روی آوردن عربستان به چین که رقیب جدی آمریکا به حساب می آید بیانگر کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه است.

به گزارش پی ام آپ روزنامه تلگراف در یادداشتی درباره کاهش نفوذ آمریکا در منطقه نوشت: پیش پا افتاده ترین استدلال علیه دخالت آمریکا در خاورمیانه این است که به ما می گویند غرب باید به کشورهای منطقه اجازه دهد که مشکلات را آن طور که صلاح می دانند حل کنند. متأسفانه ما پیامدهای این رویکرد را تجربه می کنیم که آنی، به موقع و خوب نیست.

آمریکا اکنون در چندین جبهه شکست خورده است. کشورهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی در حال از سرگیری روابط با ایران، کشوری با شعار “مرگ بر آمریکا” و گسترش روابط با چین، بزرگترین رقیب آمریکا هستند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد که آمریکا با پیشبرد توافق هسته ای ایران که بر خلاف میل متحدانش عملکرد بهتری نسبت به امارات دارد، موقعیت خود را در قبال کشورهای خلیج فارس از دست داده است. سپس خروج فاجعه آمیز و بی احتیاطی از افغانستان بود که در آن آمریکا دیگر به متحدان خود در عملیات خارجی کمک نخواهد کرد مگر اینکه با منافع خود همسو باشد. بیش از دو سوم از نسل جوان عرب در منطقه اکنون ترکیه و چین را متحدان تقریباً یکسانی قوی در منطقه می دانند.

تلگراف نوشت: عدم ثبات در منطقه امری طبیعی است و استثنایی نیست. از زمان سقوط امپراتوری عثمانی، خاورمیانه برای کمک به بازگرداندن ثبات داخلی به بازیگران قدرت خارجی روی آورده است. اکنون چین در خاورمیانه در حال افزایش است. ما به نقطه ای رسیده ایم که هیچ کس نمی داند چه کسی در صدر قرار می گیرد: چین یا آمریکا. البته در صورت مساوی بودن همه چیز، انسجام و ثبات در اولویت قرار خواهند گرفت و این دقیقاً چیزی است که چین می تواند ارائه دهد.

برخی ادعا می کنند که کشورهای خلیج در حال اغراق هستند. در حالی که در واقع رابطه ما با آنها به دلیل سودمندی منابع طبیعی آنها برای منافع اقتصادی آمریکا است، اما اگر آمریکا از قبل مستقل از انرژی است، چرا باید از آنها محافظت کنیم اگر آنها ارزش های ما را با هم تقسیم نمی کنند؟ وقتی چاه نفت خشک شد و دیگر نیازی به آن نداریم، عقب نشینی می کنیم. هر روز که می گذرد، مردم بیشتر و بیشتری در خاورمیانه درمی یابند که آمریکا در بهترین حالت دوست دوران برتری غیرضروری و در بدترین حالت دوست فریب است.

ما باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم روسیه و چین دسترسی نامحدودی به ثروت ها و منابع غنی ترین منطقه نفتی جهان داشته باشند یا خیر. اتحاد آمریکا با کشورهای خلیج فارس اتحادی است که ارزش حفظ دارد. ما ممکن است در همه موارد موافق نباشیم، اما نمی‌توانیم خود را به مزایای کاهش روابط نزدیکی که هنوز به نفع غرب است، فریب دهیم. مدل آمریکایی نظم جهانی شاید کامل نباشد، اما اندازه آن نسبت به مدل چینی مطلوب‌تر است.

بخش آخر یادداشت اشاره می کند که وقتی ایالات متحده حمایت از یک مکان را متوقف می کند، خلاء تقریباً هرگز پر نمی شود، به خصوص زمانی که بازیگران صبورانه پرسه می زنند و منتظر دیده شدن هستند. با واگذاری میدان به دشمنان خارجی، رقبای قدرتمند این شکاف ها را پر می کنند و این یک چرخش شوم برای کشورهای در حال توسعه است که روی حمایت ما حساب کرده بودند. آمریکا باید از پس این چالش برآید و جایگاه خود را به عنوان رهبر جهان آزاد بازیابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا