اخبار روز

سهم زبان فارسی در وب دوباره کاهش یافت! /جزئیات

با توجه به گزارش W3tech، در سال جاری، سهم زبان فارسی در فضای وب نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به ۱.۶ درصد رسیده است. همچنین، جایگاه زبان فارسی نیز دو پله سقوط کرده و در جایگاه دهم در میان زبان‌های پرکاربرد قرار گرفته است.

به گزارش پیوست،  بر اساس گزارش W3tech، سهم زبان فارسی در وب نسبت به سال گذشته از 2.6 درصد به 1.6 درصد کاهش یافته است. همچنین جایگاه زبان فارسی ۲ پله سقوط کرده و در رتبه دهم پرکاربردترین زبان ها قرار دارد.

بررسی دوره جدید گزارش W3tech نشان می دهد که تنها 1.6 درصد از وب سایت هایی که از محتوای آنها مطلع هستیم از زبان فارسی استفاده می کنند. این گزارش نشان می‌دهد که جایگاه زبان فارسی در میان پرکاربردترین زبان‌های وب دو مکان در ۱۴۰۰ و تقریباً پنج پله در ۱۴۰۱ کاهش یافته است.در واقع در مرداد در دهه 1400 بود که مقامات دولتی فارس و کاربران فضای مجازی نسبت به کسب رتبه پنجم پرکاربردترین زبان‌های وب واکنش نشان دادند و کسب این جایگاه را نشانه‌ای از «رشد سریع زبان فارسی و نوشتار در اینترنت»، این موقعیت در دو سال اخیر روند نزولی را نشان داده است.

در مرداد 1400 سه سایت دیجی کالا، آپارت و ورزش سه در فضای مجازی و همچنین افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در سال های اخیر دلیل رشد زبان فارسی بوده است و در گزارش W3tech در گزارش آن زمان، این سه سایت فارسی در بالا بودند. اما در گزارش فعلی W3tech نام هیچ یک از این سه سایت ایرانی ذکر نشده است و اپلیکیشن های سایت فیسبوک، توییتر، ویکی پدیا، آفیس، وردپرس و … غیره در اوج هستند.

کاهش نسبت زبان فارسی در وب ادامه دارداین نمودار آمار استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان در محتوای وب را نشان می دهد.

در حال حاضر زبان انگلیسی با 53.6 درصد در رتبه اول، زبان اسپانیایی با 5.3 درصد در رتبه دوم، زبان روسی با 4.8 درصد در رتبه سوم، زبان آلمانی با 4.5 درصد در رتبه چهارم، زبان فرانسه با 4.3 درصد در رتبه پنجم، ژاپن با 4 درصد در رتبه ششم، پرتغالی رتبه چهارم با 2.8 درصد در رتبه هفتم، ترکی با 2.2 درصد در رتبه هشتم، ایتالیایی با 2.1 درصد در رتبه نهم و زبان فارسی و هلندی  – فلاندی با 1.6 درصد رتبه دهم را در بین پرکاربردترین زبان های وب به خود اختصاص داده است.

کاهش نسبت زبان فارسی در وب ادامه دارداین نمودار روند تاریخی درصد استفاده از وب سایت های فارسی را نشان می دهد.

گزارش جدید W3tech نشان می دهد که محبوب ترین وب سایت های مورد استفاده به زبان فارسی عبارتند از:

facebook.com
twitter.com
Wikipedia.org
office.com
WordPress.com
whatsapp.com
blogger.com
Debian.org
canva.com
samsung.com

همچنین انتخاب تصادفی سایت ها با استفاده از فارسی به شرح زیر بود:

kermany.com
Vatandar.org
soteledu.com
Hghouse.ir
Floractiveiran.com

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا