اخبار روز

کاهش قیمت دام زنده در بازار


به گزارش مانیبان، منصور پوریان با اشاره به اینکه با ورود منظم گوشت های وارداتی به بازار، بازار گوشت رقابتی و قیمت ها کاهش می یابد، از واردات دام زنده برای پرواربندی با ارز بند دوم خبر داد.

وی با بیان اینکه عرضه گوشت بره نسبت به ماه های گذشته بهبود یافته است، گفت: افزایش عرضه دام زنده به ویژه دام های زیر یک سال و کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت دام زنده در بازار شده است. نسبت به دو هفته گذشته بنابراین قیمت نقطه ای گاو سبک به کیلویی 230 هزار تومان و برای دام بلندمدت 250 تا 260 هزار تومان و گوساله ذبح شده به 185 تا 205 هزار تومان رسیده است که طبیعتاً می تواند بر روی قیمت هم تاثیر بگذارد. پوریان افزود: معمولا هر ساله در این فصل و ماه این کاهش قیمت اتفاق می افتد البته این نکته نیز حائز اهمیت است که ورود گوشت بره و گوساله منجمد و گوشت های وارداتی بازار را اشباع کرده است یعنی ثبات و کاهش قیمتی که از اسفندماه در بازار گوشت مشاهده شد ناشی از همین واردات است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت دام سبک کشور 72 میلیون نفر است که از این تعداد 42 میلیون مولد و 30 میلیون راس بره زیر یک سال و برای کشتار هستند. اگر تولید بهاره را هم به این اضافه کنیم، جمعیت افزایش می یابد. علاوه بر این، گوساله های بسیاری آماده برای کشتار وجود دارد، اما تقاضا برای کشتار کم است.

پوریان گفت: در حال حاضر قیمت گوشت منجمد در بازار کمتر از 300 هزار تومان و گوشت گرم وارداتی 300 تا 370 هزار تومان است و کمبودی وجود ندارد. همچنین در خصوص پرواربندی گوساله ها در دامداری ها تصمیم جدیدی گرفته شده و با این تصمیم در ماه های پاییز و زمستان با افزایش عرضه مواجه خواهیم شد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: علاوه بر این افزایش عرضه و کاهش قیمت، باید به دام مازاد دامداران نیز توجه شود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز همانند مرغ های مازاد از دام، این دام مازاد را خریداری کند. کشاورزان. همچنین صادرات نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا دامداران متضرر نشوند. وی اظهار داشت: گوشت در بازار زیاد است و بازار اشباع شده است. اما مرحله دوم مکانیسم قیمت گذاری است. در مورد واردات، قیمت ها مشخص و ثابت است. در خصوص تولید ملی نیز برنامه ها با هدف کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خواهد بود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور هزینه تولید گوشت تولید داخل را بالا دانست و تصریح کرد: مطمئناً در روزهای آینده بازار رقابتی خواهد بود. زیرا گوشت وارداتی زیادی در بازار وجود دارد. همچنین با بیش از 400 تن واردات لاشه شاهد کاهش 100 هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت تولید ملی خواهیم بود. از طرفی قرار است دام زنده با ارز تالار دوم وارد شود که بی شک در کاهش قیمت دام موثر خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا