به گزارش مانیبان؛

علت افت قیمت خودروهای وارداتی در بازار مشخص شد + جدول قیمت

کد خبر: 6767171403/07/12 – 08:35

اگرچه روند واردات خودرو در سال 1401 بسیار کند بود و خودروهای زیادی وارد نمی شد، اما این سیاستمدار در اسفند در تصمیمی احساسی هزار و 401 دستگاه خودروی وارداتی پیش فروش شد.

دنیای اقتصاد درباره دلیل افت قیمت خودروهای وارداتی نوشت: با گذراندن چندین مرحله ثبت نام و فیلتر شدن متقاضیان، در نهایت 33 هزار نفر به عنوان متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند.

این در حالی بود که در آن زمان تا 33 هزار نفر وارد کشور نشده بودند. به هر حال پس از مشخص شدن متقاضیان نهایی، قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز آزاد شد.

همانطور که پیش بینی می شد، فاصله زیادی بین قیمت گذاری نمایندگی ها و بازار آزاد خودروهای وارداتی وجود داشت که بیشتر ناشی از عطش بازار به محصولات خارجی بود. در واقع به دلیل ممنوعیت واردات 5 ساله، بازار به نوعی با کمبود خودروهای خارجی مواجه بود و خارجی های تازه وارد به اصطلاح گارانتی طلایی داشتند و طبیعی بود که حواله آنها قیمت های بسیار بالایی را ارائه می کرد. سرفصل ها

در فروردین امسال همزمان با تحولات منطقه به ویژه تنش میان ایران و اسرائیل، انتظارات تورمی و قیمت ارز افزایش یافت و بازار خودرو نیز روند صعودی را در پیش گرفت. این در حالی است که قیمت خودروهای وارداتی بیش از گذشته افزایش یافت.

اما در ادامه با کاهش انتظارات و کاهش ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی کاهش یافت و این روند نزولی تا پایان ترم ادامه داشت.

بر اساس محاسبات «دنیای اقتصاد» میانگین قیمت خودروهای جدید وارداتی در پایان نیمه اول سال نسبت به ابتدای سال افت 30 درصدی را تجربه کرده است.

برای انجام این محاسبات از قیمت ابتدای سال و پایان ترم 10 خودروی جدید وارداتی (آنهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات پنج ساله وارد کشور شده اند) استفاده شده است. معیار این افت 30 درصدی علاوه بر اینکه مربوط به کاهش انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز است، ناشی از شور و نشاط اولیه در بازار واردات و بهبود سرعت واردات در نیمه اول سال است. این سال

می پذیرد اما عطش بازار خودرو پس از پنج سال ممنوعیت به حدی بود که در موج اول خودروهای وارداتی در بازار آزاد با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسید.

این شور و شوق به حدی بود که حتی خودروهای چینی نیز در بازار آزاد قیمت بسیار بالایی داشتند، اما به تدریج با ورود خودروهای بیشتر و رشد تنوع، نام چینی ها به نام سکه گرفته شد.

واردات خودرو به کشور تا پایان سال گذشته سرعت چندانی نداشت به طوری که در کل سال 1402 کمتر از 12 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. در نیمه اول امسال تقریبا دو برابر کل سال گذشته خودروهای خارجی وارد کشور شده است. با افزایش واردات، عرضه خودروهای خارجی نیز افزایش یافت و در نتیجه قیمت به تدریج از اوج فاصله گرفت و پایین آمد.

در این بین البته اتفاقاتی مانند ابلاغ ضوابط واردات خودروهای فرسوده نیز تاثیری در کاهش اشتیاق قیمت ندارد. نبود اگرچه این آیین نامه فعلا کنار گذاشته شده و خبری از ورود اتباع خارجی دست دوم نیست.

بدون شک اگر واردات خودروهای فرسوده اجرا می شد و خودروهای دست دوم می آمدند، با توجه به افزایش عرضه، منحنی قیمت در بازار خودروهای نو وارداتی افت بیشتری از اینها را شاهد بود.

اگر این اتفاق در نیمه دوم سال جاری بیفتد باعث افت قیمت در بازار می شود نه تنها محصولات وارداتی، داخلی و مونتاژی.

البته بازار خودروهای وارداتی به استثنای خودروهای فرسوده نیز در نیمه دوم سال مستعد کاهش بیشتر قیمت است، مشروط بر اینکه اولاً سرعت واردات افزایش یابد و ثانیاً با جهش انتظارات تورمی مواجه نشویم. و نرخ ارز قیمت ها

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، امسال یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اختصاص یافته است.

در صورت تحقق این وعده حداقل 50 هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال دوبرابر واردات در نیمه اول و بیش از 4 برابر واردات سال گذشته به کشور امکان پذیر است.

در صورت اجرایی شدن این سناریو، افت قیمت جدیدی در بازار خودروهای وارداتی رخ خواهد داد. با این حال، البته بخش های دیگر بازار، یعنی داخلی و مونتاژ نیز تحت تأثیر این رویداد قرار خواهند گرفت.

هدف اصلی سیاستگذار خودرو این بود که محصولات مونتاژی را با واردات خودروهای جدید و معرفی خودروهای دست دوم رقابتی کند تا خودروهای داخلی رقابت کنند تا بازار تعدیل شود و قیمت کاهش یابد.

اما اگر در نیمه دوم سال با شوک انتظارات و قیمت ارز و سرعت رشد واردات مواجه نشویم، قیمت خودروهای وارداتی بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

نوسانات قیمت وارداتی

بررسی وضعیت بازار خودروهای وارداتی (نو) در شش ماهه نخست امسال حکایت از افت قیمتی تا 1.5 میلیارد تومانی دارد. به عنوان مثال تویوتا کرولا توربو 1200 سی سی که در ابتدای سال 4.2 میلیارد تومان ارزش داشت، در پایان سال به خودرویی 2.75 میلیارد تومانی تبدیل شد.

یا مثلا سوزوکی سیاز که قیمتش در ابتدای سال 3.15 میلیارد تومان بود اما در پایان نیم سال به کمتر از 1.9 میلیارد تومان رسید.

خودروهای چینی نیز افت قیمت قابل توجهی داشته اند. به عنوان مثال، جتا از خودروی 3 میلیارد تنی به خودروی 2.1 میلیارد تنی تبدیل شده است. یا مثلا دانگ فنگ شاین مکس که در ابتدای سال سه میلیارد تومان قیمت داشت در پایان نیم سال با قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان راهی بازار آزاد شد.

منبع: اقتصاد نیوز


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما