اخبار روز

کاهش حداقل 50 درصدی مصرف برق سیستم های تهویه مطبوع با فناوری فضایی (+عکس)

محققان می گویند سیستمی به نام Helix Micra را می توان در سیستم های تهویه تجاری موجود نصب کرد و مصرف برق آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش ایسنا، از آنجایی که در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی اغلب گرمای بی سابقه ای را تجربه می کنیم، این امر به طور قابل پیش بینی منجر به افزایش استفاده از تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع شده است که البته مصرف انرژی را افزایش می دهد.

حال اگر این انرژی از منابع تجدیدپذیر تامین نشود، منجر به انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای می شود که منجر به ادامه دور باطل فعلی می شود.

اگرچه یخچال ها و کولرهای امروزی کارآمدتر از همیشه هستند و مصرف انرژی آن ها نیز تا حد زیادی بهینه شده است، اما همچنان مصرف زیادی دارند و بار سنگینی را بر دوش شبکه برق می گذارند. از سوی دیگر، ارتقاء و جایگزینی آنها با مدل های جدیدتر و کارآمدتر می تواند پرهزینه باشد، به ویژه برای سیستم های سازمانی بزرگ.

اکنون هلیکس زمین در حال تلاش برای حل این مشکل با استفاده مجدد از فناوری است که در ابتدا برای فیلترهای هوا در فضاپیماها طراحی شده بود و توسط مدیر عامل فعلی شرکت، راوند رشید، در حین کار در ناسا توسعه یافته بود.

این فناوری Helix Micra نام دارد و یک سیستم فیلتر متشکل از فیلترهای مخصوص و خشک کن مایع است. رشید ادعا می‌کند که سیستم هلیکس میکرا شش تا هشت برابر کارآمدتر از سایر سیستم‌های رطوبت‌زدایی تجاری موجود است، بسیار کوچک‌تر از سیستم‌های فعلی است و فیلترهای آن با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به شکل ساده‌تری تولید می‌شوند که می‌تواند از مواد بازیافتی ساخته شود.

مهمتر از همه این واقعیت است که این سیستم را می توان به سیستم های تجاری موجود اضافه کرد و مصرف انرژی آنها را تا 50 درصد یا حتی بیشتر کاهش داد.

این سیستم با رطوبت زدایی هوا که یک مرحله ضروری در فرآیند خنک سازی است، به این مهم دست می یابد و بسیار کارآمدتر از فناوری های فعلی است.

فیلترهای هلیکس میکرا بدون قطعات متحرک طراحی شده اند تا قطرات آب به اندازه میکرون را که برای مقابله با آتش روی فضاپیما اسپری می شوند، جذب کنند.

این قابلیت همچنین باعث می شود که این فناوری برای رطوبت زدایی هوای عرضه شده به تهویه مطبوع پشت بام که به گفته سازنده، معمولاً تا 80 درصد انرژی مصرفی سیستم های تهویه مطبوع در محیط های مرطوب را تشکیل می دهد، مناسب باشد.

این بدان معنی است که سیستم های تهویه مطبوع موجود نیازی به تعویض ندارند و یک واحد هلیکس میکرا می تواند توسط تکنسین تنها در چند ساعت نصب شود.

به علاوه سایز این واحد انبساط یک دهم اندازه کولر گازی است که به راحتی به آن متصل می شود و ادعا می شود که نگهداری و نگهداری آن راحت تر از خود کولر گازی است.

هلیکس زمین کمک های مالی و بودجه متعددی را از منابع متعددی از جمله ناسا دریافت کرده است و اخیراً به عنوان فینالیست مسابقه جایزه شهری 2024 اعلام شده است.

از آنجایی که این واحدها باید به صورت سفارشی برای سیستم های مختلف ساخته شوند، اطلاعات دقیق قیمت در دسترس نیست. با این حال، وب سایت سازنده بیان می کند که پس انداز نصب هر واحد در عرض سه سال بازپرداخت می شود و طول عمر هر واحد 15 تا 20 سال دستگاه است.

این شرکت ابتدا بر بازار تگزاس تمرکز خواهد کرد و سپس به بازارهای گسترده تر در ایالات متحده و سپس بازارهای جهانی گسترش خواهد یافت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا