اخبار روز

کاهش تلفات رانندگی با افزایش نرخ جریمه. هدف اصلی افزایش جریمه بازدارندگی بود

رئیس پلیس راهور فرجا گفت: هدف اصلی از پیگیری افزایش نرخ جریمه بحث بازدارندگی بود و خوشبختانه با توجه به جو روانی در سه ماهه اول سال 1403 افزایش نرخ جریمه 7.6 درصد بود. 388 نفر در مقایسه با سال قبل. مرگ و میر کمتری در تصادفات داشتیم و این اتفاق بسیار خوبی بود.

به گزارش فارس، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه فراجا عصر امروز 8 مرداد وی در ماه 1403 در برنامه تهران 20 شبکه تهران گفت: آنچه در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سال 89 تصویب شد این است که هر سه سال یکبار به دلیل تورم نرخ جریمه های رانندگی افزایش می یابد.

رئیس پلیس راهور فرجا گفت: حدود هشت سال است که میزان جریمه های رانندگی افزایش پیدا نکرده و جریمه های رانندگی عملا به نقطه بی اثر خود رسیده است.

وی افزود: زمانی که فردی بخواهد عملی خارج از ضوابط انجام دهد و در تحلیل هزینه و فایده به این نتیجه برسد که ارتکاب آن عمل مقرون به صرفه نیست و متأسفانه این حادثه اثر خود را از دست می دهد، بازدارنده است تخلفات .

سردار حسینی تصریح کرد: از سال گذشته پیگیر بودیم و در دولت قبل بحث افزایش نرخ جریمه از 23 به تصویب رسید. تیر یک ماه پس از انتشار در روزنامه رسمی اجرا شد و در حال حاضر همکاران در سراسر کشور در حال اعمال نرخ های جدید هستند اما میانگین افزایش نرخ جریمه سه برابر شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرجا گفت: پیشنهاد ما این بود که بین شهرهای بزرگ و سایر شهرها و جاده های روستایی تفاوت قائل نشویم زیرا تخلفی مانند سرعت غیرمجاز در شهرهای بزرگ منجر به فوت و جراحت نمی شود اما سرعت غیرمجاز در جاده های روستایی مجاز نیست. روستا باشد یا شهر خطرناک است اما تصمیمی که در کمیسیون ها گرفته شد بر اساس همین تفکیک کلانشهر از دیگر شهرها و بزرگراه ها بود.

وی در خصوص هدف از افزایش نرخ جریمه ها تاکید کرد: هدف اصلی از پیگیری افزایش نرخ جریمه بحث بازدارندگی بود، هرچند این افزایش نرخ جریمه در تیرماه اجرا شد، اما خوشبختانه به دلیل جو روانی ایجاد شده با افزایش نرخ جریمه در سال 1403 نسبت به سال قبل 7.6 درصد کمتر در تصادفات جان خود را از دست دادیم که معادل 388 نفر است و این اتفاق بسیار خوبی بود.

سردار حسینی افزود: جریمه مصرف داروهای روانگردان و مشروبات الکلی یک میلیون و پانصد هزار تومان است و نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این مبلغ جریمه فقط برای خودروهای شخصی و این تخلف برای خودروهای عمومی هر دو بارگیری اعمال می شود. و مسافر میلیون تومان هست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرجا گفت: حساسیت نسبت به خودروهای شخصی به ویژه ناوگان مسافربری عمومی وجود دارد. به همین دلیل در صورت وقوع تصادفات منجر به تخلف، جریمه ناوگان عمومی دو برابر محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر جریمه وسیله نقلیه شخصی در صورت سبقت 700 هزار تومان باشد، برای وسیله نقلیه عمومی یک میلیون و چهارصد هزار تومان است.

وی افزود: در طول سال روزهایی برای ما مهم است که مهمترین آنها نوروز در دهه 20 است. اسفند تا 20 فروردین حدود 20 درصد به مبالغ جریمه اضافه می شود، مثلاً 600 هزار تومان جریمه محاسبه و اعمال می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا