اخبار روز

کاشف “ذره خدا” درگذشت

به گزارش گاردین، مطالعات پیتر هیگز، که به خاطر نظریه معروفش در مورد ذره بنیادی یا «ذره خدا» شهرت دارد، نشان داد که چگونه بوزون ها با دادن جرم به ذرات، جهان را در کنار هم نگه می دارند.

به گزارش ایسنا، “بوزون هیگز” به نام پیتر هیگز، معروف به “ذره خدا”، یک ذره اولیه اولیه با جرم نامگذاری شده است. مشاهده تجربی این ذره به دانشمندان این امکان را داد تا توضیحی برای چگونگی تشکیل ماده از ذرات بنیادی بدون جرم دیگر بیابند. به ویژه، بوزون هیگز می تواند دلایلی برای تفاوت بین فوتون های بدون جرم ارائه دهد.

پس از یک سری آزمایش که در سال 2008 به طور جدی آغاز شد، نظریه او در سال 2012 توسط فیزیکدانانی که در برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن در سوئیس کار می کردند، اثبات شد. او جایزه نوبل را با فرانسوا انگلرت، فیزیکدان نظری بلژیکی که کارش مستقیماً به این کشف در سال 1964 کمک کرد، به اشتراک گذاشت.

هیگز بیشتر عمر حرفه ای خود را در دانشگاه ادینبورگ گذراند که مرکز هیگز برای فیزیک نظری را در سال 2012 به افتخار او تأسیس کرد.

پروفسور پیتر ماتیسون، مدیر این دانشگاه، می گوید که پیتر هیگز فردی قابل توجه بود. دانشمندی واقعاً با استعداد که بینش و تخیل او دانش ما را از دنیای اطرافمان غنی کرده است.

کار پیشگام او الهام بخش هزاران دانشمند بوده است و میراث او برای نسل های آینده الهام بخش بسیاری از دانشمندان خواهد بود.

پروفسور فابیولا جیانوتی، مدیر کل سرن و رهبر سابق آزمایش اطلس، که در کشف بوزون هیگز نقش داشت، می‌گوید: علاوه بر کمک‌های برجسته‌اش در فیزیک ذرات، پیتر فردی بسیار خاص بود، مردی با فروتنی کمیاب. 2012. یک معلم بزرگ و کسی که فیزیک را به روشی بسیار ساده و عمیق توضیح داد.

بخش مهمی از تاریخ و دستاوردهای سرن با آن مرتبط است. خیلی ناراحتم و دلم براش تنگ میشه

جان باترورث، یکی یکی از اعضای آزمایش اطلس می گوید که هیگز قهرمان جامعه فیزیک ذرات است.

هیگز در نیوکاسل به دنیا آمد و دو پسر به نام‌های کریس و دو نوه دارد. همسر او، جودی، که یک مدرس زبان شناسی بود، در سال 2008 درگذشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا