دانستنی ها

کار در محیط های پر سر و صدا باعث افزایش فشار خون می شود

در برخی مشاغل، قرار گرفتن در معرض صدا باعث آسیب های شغلی می شود. آسیب هایی مانند کاهش شنوایی، استرس فیزیکی و فیزیولوژیکی، از دست دادن تمرکز. بر اساس مطالعه ای که در کنفرانس آسیایی کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، قرار گرفتن در یک محیط پر سر و صدا نه تنها فشار خون را به طور کلی افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به فشار خون بالا را هر ساله 10 درصد افزایش می دهد.

به گفته دیجیاتو، مکانیسم ارتباط صدای محیط با فشار خون بالا نامشخص است. اما دانشمندان گمان می کنند که پاسخ استرس بدن به سر و صدای مداوم باعث عدم تعادل هورمونی می شود که منجر به افزایش مداوم فشار خون می شود.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان فشار خون بالا دارند، اما از هر پنج نفر تنها یک نفر می تواند فشار خون خود را کنترل کند. فشار خون بالا یکی یکی از عوامل اصلی مرگ زودرس است. به گفته متخصصان، نه تنها باید فشار خون را با ابزار مناسب درمان کنیم، بلکه باید راه هایی برای پیشگیری از آن نیز پیدا کنیم. ظاهرا کاهش زمان نوردهی در محیط های پر سر و صدا، یکی یکی از راه های پیشگیری از فشار خون است.

نقش محیط پر سر و صدا در افزایش فشار خون

محققان سرویس بهداشت عمومی بنگلادش وضعیت 289 کارگر بزرگسال در کارخانه‌های نساجی در این کشور را بین ژانویه تا دسامبر 2023 زیر نظر گرفتند. متغیرهای مربوط به گروه های دموگرافیک، رفتارها، رژیم غذایی و سابقه سلامت خانواده شرکت کنندگان از طریق مصاحبه حضوری تعیین شد. محققان همچنین فشار خون، قد، وزن و صدای محیط را با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگان اکثراً مردان متاهل و میانگین سنی 24 سال بودند. بخش قابل توجهی از آنها بی سواد بودند. این افراد در محیطی پر سر و صدا کار می کردند که شدت نویز بین 96 تا 111 دسی بل به طور متوسط ​​به مدت 16 سال متغیر بود.

برای مقایسه، در ایالات متحده، مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی سطح سر و صدای توصیه شده برای محل کار را به طور متوسط ​​به 85 دسی بل برای یک روز کاری هشت ساعته محدود می کند. صداهای زیر 70 دسی بل به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند.

31.5 درصد از جمعیت مورد مطالعه دارای فشار خون بالا و 53 درصد دیگر پیش از فشار خون بودند. محققان همچنین رابطه مثبتی بین فشار خون بالا و مدت زمان صرف شده در یک محیط پر سر و صدا پیدا کردند. کار در چنین محیطی احتمال ابتلا به فشار خون بالا را هر سال 10 درصد افزایش می دهد. حتی پس از سن، شاخص توده بدنی (BMI) و ملاحظات سیگار کشیدن به داده ها اعمال شد.

به گفته بازرسان، هیچ یک از کارگران محافظ گوش شخصی نداشتند. آنها امیدوارند با تشویق کارگران به استفاده از این ابزارها، کم شنوایی و فشار خون بالا را برطرف کنند.

محققان می گویند برای تعیین جزئیات این رابطه به آزمایش های بیشتری نیاز است. با این حال، از آنجایی که آنها بر روی کارگران در محیط‌هایی متمرکز می‌شوند که نویز بالای 45 دسی‌بل است، هر صنعتی که کارگران در شرایط مشابه کار می‌کنند می‌تواند باعث افزایش تنش شود.

البته، این یافته ها را نمی توان به کسانی که در نزدیکی مناطق پر سر و صدا زندگی می کنند (مانند افرادی که در نزدیکی راه آهن و بزرگراه زندگی می کنند) تعمیم داد. زیرا نویز در این نواحی پیوسته نبوده و مواج است. با این حال، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد زندگی در مناطق پر سر و صدا (مثلاً نزدیک راه آهن) خطرات خاص خود را برای سلامتی افراد دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا