اخبار روز

کارت به کارت برای این افراد ممنوع شد! /تغییر مهم در سقف جابجایی پول


به گزارش مانیبان؛ کلیه اشخاص حقیقی فاقد اظهارنامه در صورت داشتن بیش از یک میلیارد تومبا ماهانه یا بیش از 200 تراکنش کارت به کارت در حسابهای غیرتجاری، مشمول تعاملات تجاری پرخطر و استفاده از کارت می شوند. -خدمات به کارت برای آنها ممنوع است.

محدودیت میزان و تعداد تراکنش برای خدمات کارت به کارت حساب بانکی اعمال شد. هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور در اطلاعیه ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که همه کدهای ملی دارای پرونده مالیاتی نیستند. شما فقط می توانید 1 میلیارد تومان یا 200 تراکنش در ماه دریافت کنید.

سقف ثابت؛ یک میلیارد تومان یا 200 تراکنش دریافتی

روز پانزدهم بهمن در سال 1402 معاون وزیر و رئیس مرکز اطلاعات مالی در مکاتبه با فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت: در خصوص استفاده برخی از اقشار از حساب های نیابتی به ویژه از طریق خدمات کارت به کارت در کشور. شبکه بانکی با توجه به اینکه اطلاعات دریافتی از آمار تراکنش های 1401 نفر بدون اظهارنامه مالیاتی در قالب 100 تراکنش دریافتی در ماه به ارزش حداقل 35 میلیون تومان و در اجرای تبصره (3) ماده (3). 8- آیین نامه اجرایی ماده (14) الحاقیه قانون مبارزه با پولشویی، ارائه خدمات کارت به کارت بیش از 10 میلیارد ریال یا 200 تراکنش دریافتی در ماه به اشخاص حقیقی فاقد سوابق مالیاتی در کلیه بانک ها. کارت های متصل به کد ملی این گونه افراد ممنوع است. خواهشمند است همزمان با اطلاع مراجع ذیربط از اعمال محدودیت مورد نظر، گزارش اقدامات انجام شده به این مرکز ارائه شود نتایج آنها در یک دوره سه ماهه. داده های دقیق تر امکان بررسی و گسترش آن را به سایر گروه های جمعیتی فراهم می کند. گروه ها و ابزار پرداخت

اگر بخواهیم این ابلاغیه را به زبان ساده‌تری توضیح دهیم، می‌توان گفت که هر شخصی (هر کد ملی) که پرونده مالیاتی نداشته باشد فقط می‌تواند یک میلیارد تومان یا ۲۰۰ تراکنش در ماه دریافت کند. این مبلغ و محدودیت تراکنش فقط به صورت کارت به کارت محدود خواهد شد. از نکات جالب ذکر شده در این نامه تعداد تراکنش ها و مبالغ واریز شده به حساب افراد است که ملاک تعیین مبلغ تراکنش و سقف خدمات ماهانه کارت به کارت می باشد. .

کارت به کارت از طریق حواله بانکی و روش های اینترنتی محدودیت 10 میلیونی دارد و برای انتقال شماره های بالاتر پایا و ساتنا استفاده می شود.

حداکثر مبلغ کارت به کارت در روز 10 میلیون تومان است و برای انتقال مبالغ بالاتر از پایا و ساتنا استفاده می شود. پایا برای انتقال وجه تا سقف 100 میلیون تومان استفاده می شود و از سال 1400 سقف انتقال وجه در سامانه ساتنا به 200 میلیون تومان تغییر کرده است. به غیر از سقف انتقال، عوامل دیگری مانند برنامه انتقال وجه و زمان انتظار مشتری برای انتقال وجه بین پایا و ساتنا وجود دارد.

حداکثر مبلغ از کارت به کارت؛ 10 میلیون تومان

حداکثر مبلغ کارت با کارت در روز بسته به روش های مختلفی که وجود دارد، یعنی استفاده از دستگاه های خودپرداز، تلفن و روش های اینترنتی متفاوت است. سقف تراکنش کارت به کارت با دستگاه های خودپرداز بانکی در تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور 100 میلیون ریال یا معادل 10 میلیون تومان تعیین شده است.

سقف 10 میلیون تومان کارت با کارت در روش بریج یعنی پرداخت آنی به 15 میلیون تومان می رسد. سیستم پل یکی یکی از جدیدترین سیستم های انتقال وجه در کشور است که با کمک شماره شبا تسهیلات انتقال آنی و بین بانکی را فراهم می کند و امنیت بهتری نسبت به روش کارت به کارت دارد. این سامانه به صورت 24 ساعته فعال است و در هر زمان می توانید از سیستم پرداخت آنی پل برای انتقال وجه استفاده کنید.

حداکثر مبلغ کارت به کارت در روش آفلاین یعنی استفاده از اپلیکیشن های مختلف کمتر از روش خودپرداز خواهد بود. اپلیکیشن های مختلف امکان انتقال کارت به کارت تا سقف پنج میلیون تومان را فراهم می کنند اما در صورت دسترسی به موبایل بانک ها و اینترنت بانک های هر بانک تا سقف 10 میلیون تومان امکان انتقال را خواهید داشت.

حداکثر مبلغ انتقال با پایا؛ 100 میلیون تومان

پایا که در اصطلاح بانکی به عنوان یک سیستم تسویه حساب الکترونیکی شناخته می شود، با چهار چرخه انتقال پول در طول روز فعالیت می کند.

سیکل اول ساعت 3:45 صبح و سیکل دوم ساعت 10:45 صبح خواهد بود. سیکل سوم و چهارم به ترتیب ساعت 13:45 و 18:45 است.

پایا برخلاف ساتنا در روزهای تعطیل نیز فعال است و تراکنش های بانکی از طریق پایا در ساعت 13:45 انجام می شود. البته برای رسیدن درخواست متقاضی به هر یک از سیکل های معتبر باید حداقل نیم ساعت قبل از زمان سیکل ثبت نام شود.

حداکثر مبلغ انتقال با پایا 100 میلیون تومان است و از طرف دیگر حداقل مبلغ مورد نیاز برای استفاده از پایا باید 15 میلیون تومان باشد. نرخ ثابت با توجه به نوع انتقال تعیین می شود. در صورت تک تراکنش، یک درصد از مبلغ هر تراکنش تا سقف 2500 تومان به عنوان کارمزد ثابت دریافت می شود. اما در صورت داشتن حواله های متعدد به ازای هر تراکنش 100 تومان به عنوان کارمزد ثابت دریافت می شود و مبلغ هر حواله در تعیین کارمزد اهمیتی ندارد.

حداکثر مقدار ساتنا؛ 200 میلیون تومان

ساتنا از سال 1384 در سیستم بانکی کشور فعال بوده و مخفف سامانه تسویه ناخالص آنی الکترونیکی است. با توجه به محدودیت ریالی کارت به کارت، ساتنا یکی در میان گزینه های انتقال تعریف شده، جایگزینی برای چک های بین بانکی رمزگذاری شده در دهه 1980 اعلام شد.

ساتنا برای مشتریانی که در بانک دارند یکی در میان انواع حساب های چکی، پس انداز و مدت دار می توان از آن استفاده کرد و مشتریان می توانند وجوه خود را به حساب خود یا دیگران در سایر بانک ها انتقال دهند.

البته ساتنا برای تراکنش های 15 تا 200 میلیون تومانی استفاده می شود و بس. یکی یکی از مهمترین دلایل تفاوت ساتنا و پایا است.

ساتنا یک روش انتقال پول فوری و غیرقابل برگشت است. البته تا زمانی که حساب منبع موجودی کافی برای انجام تسویه حساب داشته باشد. در غیر این صورت حواله وجه تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف خواهد بود و در نهایت در صورت تامین نشدن نقدینگی درخواست های مربوطه لغو و عودت داده می شود.

کارمزد ساتنا 20 درصد از هر تراکنش و البته تا 25 هزار تومان است. حتی اگر مبلغ حواله آنقدر زیاد باشد که دو درصد از 25 تومان بیشتر شود، به اندازه هزینه ساتنا از مشتری دریافت می شود.

ساتنا فقط در ساعات کاری بانک و این فاکتور فعال است یکی یکی از تفاوت های اصلی ساینا و پایا است. مشتری می تواند از دو طریق مراجعه حضوری به شعبه بانک و یا از طریق اینترنت بانک و دسترسی به گزینه انتقال وجه ساتنا اقدام به انتقال وجه کند. مدت زمان انتقال وجه در سامانه ساتنا 30 دقیقه و به همین میزان می باشد. یکی یکی دیگر از تفاوت های ساتنا و پایا محسوب می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا