اخبار روز

کاخ سفید نگران فوران خشم در جوامع بشری است. آیا نتانیاهو صبر بایدن را طاقت فرسا کرده است؟

مهسا مجدهی: بایدن برای نتانیاهو خط قرمز مشخص کرده و آن حمله به رفح است. وی اخیرا در گفتگو با بنیامین نتانیاهو گفته است که سیاست آمریکا در قبال غزه بر اساس ارزیابی این کشور از اقدامات رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان تعیین می شود.

در 25 مارس، زمانی که کشورهای عضو شورای امنیت بر سر قطعنامه آتش بس در غزه به توافق رسیدند، ایالات متحده با وتو نکردن این قطعنامه، نتانیاهو را به شدت عصبانی کرد. بایدن از زمان آغاز حمله به غزه در کنار نتانیاهو ایستاده است. اما ادامه جنگ و افزایش تعداد قربانیان در غزه باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا حمایت خود را از اقدامات تلاویو ضعیف کند. این سستی در نهایت منجر به تصمیمی شد که نتانیاهو را عصبانی کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفر خود به آمریکا را لغو کرد و روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی کمی تیره شد.

خانه کاملا ویران شده است

یک واقعیت اساسی در مورد رابطه نتانیاهو و بایدن وجود دارد. جو هرگز بی بی را دوست نداشت. بایدن از روزی که نتانیاهو به قدرت رسید یکی او منتقد سیاست خود بود. اما سنت دیرینه ای بین ایالات متحده و تل آویو در دفتر رئیس جمهور وجود دارد و آن حمایت بی قید و شرط از هر کسی که نخست وزیر اسرائیل را بر عهده می گیرد، است. طبق همین سنت، بایدن از سال 2020 به جمع حامیان نتانیاهو پیوست. البته در این شرایط بایدن از اصلاحات قضایی نتانیاهو انتقاد کرد و از دعوت او به واشنگتن خودداری کرد. آنها سرانجام در سپتامبر 2023 در نیویورک به عنوان بخشی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کردند و در مورد تلاش های بایدن برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفتگو کردند.

با همه این اوصاف، بایدن حتی در ماه های اول حمله و بمباران غزه نیز موضع محکمی در برابر نتانیاهو از خود نشان نداد. یا بهتر است بگوییم، تا زمانی که احتمال حمله به رفح به وجود نیامد، واشنگتن نتانیاهو را در بالاترین سطح ممکن تحمل کرد. برخی از کارشناسان معتقدند بایدن و تیمش طرفدار راه حل دو کشوری برای فلسطین اشغالی هستند و قصد دارند پس از پایان جنگ، اسرائیل را برای اجرای چنین سیاستی تحت فشار قرار دهند. در این مرحله است که نتانیاهو بایدن را نمی بخشد. او به خوبی می داند که اگر دست به چنین اقداماتی بزند، دست راستی ها در سرزمین های اشغالی سرنگون خواهند شد.

آیا بایدن می خواهد نتانیاهو را سرنگون کند؟

به نظر می رسد که ماندن نتانیاهو در قدرت به نفع هیچکس نیست و او مانند دندان پوسیده ای است که همه می خواهند آن را در بیاورند. در ایالات متحده این باور وجود دارد که تغییر در نخست وزیر اسرائیل می تواند به آمریکا در رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه کمک کند. نتانیاهو همچنین از گشودن جبهه های درگیری جدید و انحراف افکار عمومی از جنایت در غزه استقبال می کند. به نظر می رسد او بیش از حد معمول از بایدن به دلیل وتو نکردن قطعنامه آتش بس عصبانی است و با اینکه چهارشنبه چهارشنبه تلفنی صحبت کردند، ترجیح می دهد آتش اختلاف را روشن نگه دارد. نتانیاهو که در دوران ترامپ روابط خوبی با جمهوری خواهان و با شخص ترامپ داشت، اکنون لحظه شماری می کند تا انتخابات 2024 علیه بایدن به پایان برسد و او کاخ سفید را ترک کند.

بایدن نگران شیوع خشم در جوامع بشری است

بایدن به عنوان رئیس جمهور، برای همیشه از جنایات اسرائیل در غزه علنا ​​حمایت نخواهد کرد و نمی تواند. البته او در پشت صحنه تمایل چندانی برای توقف حملات نشان نمی دهد، اما برای یک رئیس جمهور دموکرات، حفظ ظاهر مهمتر از نان است. به نظر می رسد نتانیاهو با لغو سفر تیم اسرائیلی به آمریکا که پیش از این نیز بر آن تاکید کرده بود، با صدای بلند اعلام کرده است که برای مقابله با بایدن جدی است. در مصاحبه اخیر، بن گر، وزیر امنیت ملی، بایدن را به حمایت ضمنی از دشمنان اسرائیل، مانند یحیی سنور، رهبر حماس در غزه، و رشیده طالب، نماینده دموکرات فلسطینی در کنگره آمریکا متهم کرد. یکی متهم اهل منطقه میشیگان است.

کاخ سفید نگران فوران خشم در جوامع بشری است. آیا نتانیاهو صبر بایدن را طاقت فرسا کرده است؟

از سوی دیگر، بایدن می خواهد نتانیاهو را ناامید کند. انتخابات زودهنگام در اسرائیل می تواند هر آنچه را که می خواهند به دموکرات ها بدهد و بنی گانتز را جایگزین نتانیاهو کند. اتفاقی که احتمالاً منجر به پایان خونریزی در نوار غزه خواهد شد. برخلاف وسواس بایدن برای حفظ وجهه صلح طلبانه دموکرات ها، خبری از کاهش صادرات تسلیحات آمریکا به سرزمین های اشغالی نیست. این دوگانگی این را نشان می دهد دولت بایدن با وجود اختلافات و نارضایتی های آشکار با سیاست های نتانیاهو در قبال حماس مخالفت نمی کند. اگرچه او این سیاست را چندان برای منافع خود مفید نمی بیند.

آیا موضوع رفح خط قرمز است؟

بیش از یک میلیون آواره فلسطینی به رفح پناه برده اند. حمله به این منطقه از غزه می تواند به معنای یک فاجعه انسانی و کشتار جمعی باشد. کشورهای اطراف فلسطین آمادگی پذیرش مجدد آوارگان را ندارند. نه اردن و نه مصر درهای خود را به روی جمعیت جنگ زده غزه باز نخواهند کرد و عملاً هیچ راه فراری از رفح وجود ندارد. بایدن اعلام کرد که حمله به رفح برای آمریکا غیرقابل قبول است. این بدان معناست که واشنگتن در قبال همسایگان غزه که متحدان ایالات متحده هستند، پاسخگو نیست و حاضر به حمایت از تصمیم طالویو در مورد رفح نیست.. با وجود همه اینها، به نظر می رسد که اگر اسرائیل طرحی برای اخراج غیرنظامیان از رفح ارائه دهد، دموکرات ها و دولت بایدن. ربطی به حمله به چنین منطقه حساسی ندارد.

کاخ سفید نگران فوران خشم در جوامع بشری است. آیا نتانیاهو صبر بایدن را طاقت فرسا کرده است؟

حمایت بایدن از حمله به رفح نیز می تواند موقعیت او را در داخل ایالات متحده به خطر بیندازد. در حال حاضر، بایدن به خاطر ایستادن زیر پای نتانیاهو از سوی برخی از گروه های دموکرات تحت فشار و انتقاد است و او دیگر نمی تواند چنین تنش هایی را در اطراف خود تحمل کند.

سناتور آمریکایی خواستار توقف کامل کمک‌ها به نتانیاهو شد

واکنش نتانیاهو به انتقاد آمریکا: چقدر زود 7 اکتبر را فراموش کردید؟

نتانیاهو: وارد شهر رفح خواهیم شد

بیرون از بهمن در ماه‌های پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه شهرک‌نشینان خشن اسرائیلی، چندین مقام دولتی علناً از برنامه‌های اسرائیل برای حمله به رفح انتقاد کردند و گانتز برخلاف میل نتانیاهو از واشنگتن بازدید کرد. در حالی که این سلسله اقدامات تا حد زیادی برای نمایش است، اما در نهایت راهی برای اعمال فشار بر نتانیاهو است. اما فشارها به اندازه ای نیست که او حتی به فکر حمله به رفح یا پذیرش آتش بس در غزه بیفتد.

۳۱۲۳۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا