اخبار روز

کابل نسوز – بازتاب آنلاین

کابل نسوز نوعی کابل است که تا دمای مشخصی برای مدت زمان معینی در برابر آتش مقاوم است. یکی یکی از مزایای کابل های مقاوم در برابر آتش این است که در هنگام آتش سوزی نسبت به سایر کابل ها مقاوم تر بوده و از سرایت آتش به مکان های دیگر جلوگیری می کند و گازهای سمی و دود تولید نمی کند. این امر امکان تخلیه ایمن ساختمان در حال سوختن را فراهم می کند. این کابل ها معمولاً از پلیمرهای بدون هالوژن ساخته می شوند و استفاده از آنها در ساختمان های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

کابل نسوز چیست؟

کابل نسوز یا به عبارت دیگر کابل مقاوم در برابر آتش می تواند دمای خاصی را در مواجهه با آتش تحمل کند. البته این مقدار تلرانس دارای بازه زمانی مشخصی است که در آن کابل نسوز می تواند یکپارچگی مدار را طبق استاندارد روش تست خاص در آن زمان حفظ کند. محصولات کابلی نسوز آنها بسیار متنوع هستند و بسته به موادی که از آنها ساخته شده اند، می توانند دماهای مختلفی را تحمل کنند. از این کابل ها در پمپ های آتش نشانی، سیستم های اعلام حریق، ساختمان ها و روشنایی اضطراری استفاده می شود.

سیم و کابل های مقاوم در برابر آتش به دو صورت توپر و رشته ای در بازار موجود است. کابل ها و سیم های نسوز بر اساس استانداردهای بین المللی BS، IEEE، IEC و غیره تولید یا آزمایش می شوند.

اصطلاح “کابل نسوز” ممکن است برای این نوع کابل چندان مناسب نباشد. اما مقاومت استثنایی کابل های نسوز در برابر تاثیرات طبیعی، آتش و حتی اشعه ماوراء بنفش آن ها را به بخشی جدایی ناپذیر از صنایع مختلف تبدیل کرده است.

ویژگی ها و مزایای کابل های نسوز

کابل های مقاوم در برابر آتش دارای خواص منحصر به فرد و عالی هستند که برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی و جلوگیری از گسترش شعله در صورت آتش سوزی
  • دود بسیار کمی تولید می کند
  • هنگام سوختن هیچ گاز یا دود سمی تولید نمی شود
  • مقاومت حرارتی بالا در مدت زمان طولانی
  • یکپارچگی مدار را برای مدت طولانی افزایش دهید
  • کمک به فعال کردن استفاده از سیستم های اعلام حریق، سیستم های اطفاء حریق و سایر سیستم های هشدار

کاربرد کابل های نسوز روبی

کابل های نسوز در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارند. این کاربردها عبارتند از:

  • سیستم های ارتباطی اضطراری
  • سیستم اطفای حریق و اعلام حریق
  • سیستم تهویه اضطراری
  • سیستم برق اضطراری
  • سیستم هایی که باید در شرایط دمای بالا به کار خود ادامه دهند
  • سیستم کنترل
  • تهویه کننده هوا
  • سیستم روشنایی اضطراری
  • پمپ های آتش نشانی
  • سیستم های امنیتی

آیا کابل نسوز همان کابل مقاوم در برابر حرارت و حرارت بالاست؟

کابل های مقاوم در برابر حرارت و کابل های مقاوم در برابر آتش به گونه ای طراحی شده اند که در برابر حرارت یا آتش بالا مقاومت کنند. تفاوت اصلی این دو کابل به عملکرد آنها در شرایط مختلف و مواد به کار رفته در ساخت آنها مربوط می شود.

کابل های مقاوم در برابر حریق همانطور که از نام آن پیداست برای جلوگیری از گسترش آتش در مواقع آتش سوزی استفاده می شود. مکانیسم کار این کابل ها به این صورت است که در صورت آتش سوزی به محض رسیدن شعله های آتش به کابل به جای سوختن و گسترش آتش قطع می شود. دریافت كردن اطلاعاتی در مورد انواع کابل های نسوز و مقاوم در برابر آتش باید به منابع معتبر مراجعه کرد

از طرفی کابل های سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت می توانند تا دمای 200 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. اما در صورت آتش سوزی نمی تواند با شعله های آتش مبارزه کند و در شرایط عادی کار نمی کند. بنابراین این نوع کابل نسوز برای مکان هایی که امکان آتش مستقیم وجود دارد گزینه مناسبی نیست.

وجود کابل های اعلام حریق و اعلام حریق در صنایع مختلفی که گرما و احتمال آتش سوزی را در بر می گیرد، بسیار ضروری تلقی می شود.

نقش کابل نسوز حفظ یکپارچگی مدار در هنگام آتش سوزی تحت دما و زمان مشخص شده در استاندارد روش تست می باشد. کابل اعلام حریق ممکن است برای مدت معینی پس از آتش سوزی فعال بماند. این کابل های مقاوم در برابر حریق قادرند سیگنال های لازم را حتی در مواقع آتش سوزی به دستگاه های مختلف ارسال کنند. بنابراین خود کابل های اعلام حریق می توانند نسوز و مقاوم در برابر حرارت باشند.

به طور کلی عملکرد کابل نسوز حفظ مقاومت مدارهای الکتریکی در برابر گرما و گرما است. از طرفی کابل اعلام حریق وظیفه انتقال سیگنال ها و اطلاعات مربوط به حریق و کمک به تسریع در اطفای حریق را دارد.

نکات مهم هنگام خرید کابل نسوز

قبل از خرید کابل نسوز باید نکات مهمی را در نظر گرفت. از آنجایی که کابل ها باید مقاومت لازم در برابر آتش و حرارت را داشته باشند، در انتخاب بهترین نوع دقت زیادی لازم است. برخی از نکات برای خرید کابل های ضد حریق به شرح زیر است:

  • طبق هنجار IEC 61034-1/2، کابل مقاوم در برابر آتش باید کم دود باشد.
  • یک کابل نسوز مناسب باید با آن مطابقت داشته باشد یکی نسبت به استانداردهای روش تست BS 6387، IEC 60331-21، BS 50200 و BS 8491 مقاوم در برابر آتش است و اطمینان حاصل می کند که اتصال بین قطعات در هنگام آتش سوزی دست نخورده باقی می ماند.
  • کابل غیر قابل اشتعال باید ضد شعله باشد. اگر کابل ها با استاندارد IEC 2/1-60332 مطابقت نداشته باشند، می توانند در صورت آتش سوزی مشتعل شده و آتش را به سایر قسمت های ساختمان سرایت کنند.
  • طبق استاندارد IEC 60754-1، کابل های نسوز باید فاقد هالوژن بوده و گازهای سمی منتشر نکنند.
  • برای جلوگیری از تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر کابل ها، باید آنها را با سپر و فویل پوشانید. وجود سپر کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که امواج مغناطیسی و حتی ماوراء بنفش روی کابل ها تأثیر نمی گذارد و به آنها اجازه می دهد در هر شرایطی به کار خود ادامه دهند.

دیپلم

از ابتدای انقلاب صنعتی تاکنون تلاش هایی برای افزایش ایمنی کارگران و کارکنان و جلوگیری از آسیب صورت گرفته است. امروزه کابل ها به گونه ای ساخته می شوند که در برابر دمای بالا، آتش سوزی و حتی اشعه ماوراء بنفش مقاومت کنند و ایمنی را در هنگام تصادف افزایش دهند. کابل های نسوز ممکن است بهترین اختراع بشریت باشد زیرا از گسترش آتش جلوگیری می کند و میزان دود و گازهای سمی را کاهش می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا