سبک زندگی

ژن نئاندرتال در بدن افراد مبتلا به اوتیسم رازی را فاش می کند!

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، پژوهشی که اخیرا توسط محققان دانشگاه کلمسون و دانشگاه لویولا در آمریکا انجام شده است نشان می دهد که DNA نئاندرتال ها ممکن است با اختلال طیف اوتیسم مرتبط باشد. مشاهدات نشان می دهد که پلی مورفیسم های خاصی در DNA منتقل شده از نئاندرتال ها در افراد مبتلا به اوتیسم بیشتر از جمعیت عادی است.

این تیم DNA تقریباً 3442 فرد مبتلا به اوتیسم و ​​بدون اوتیسم را تجزیه و تحلیل کرد. گروه نمونه برای این مطالعه شامل سیاهپوستان غیر اسپانیایی آمریکایی، سفیدپوستان اسپانیایی آمریکایی و سفیدپوستان آمریکایی غیر اسپانیایی بود.

در مقاله منتشر شده آمده است: «برآوردها نشان می‌دهند که جمعیت‌هایی که از اوراسیا سرچشمه می‌گیرند تقریباً 2 درصد DNA نئاندرتال دارند».

با توالی یابی اخیر چندین ژنوم انسان باستانی، علاقه فزاینده ای به تأثیر آلل های مشتق شده از انسان های باستانی بر سلامت انسان مدرن وجود دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که DNA نئاندرتال ساختارهای خاصی را در مغز شکل می دهد. از آنجایی که افراد مبتلا به اوتیسم الگوهای عصبی مشابهی دارند، نقش بالقوه ژن های نئاندرتال رابطه ای است که محققان می خواهند با دقت بیشتری بررسی کنند.

این مطالعه توانست 25 پلی مورفیسم خاص را شناسایی کند که بر بیان ژن در مغز تأثیر می گذارد و در افراد مبتلا به اوتیسم شایع تر است. برخی از موارد نیز شامل صرع است، وضعیتی که اغلب با اوتیسم همراه است.

به عنوان مثال، نشان داده شده است که گونه‌ای از ژن SLC37A1 در 67 درصد از افراد مبتلا به صرع که دارای اعضای خانواده اوتیسم هستند، وجود دارد. افراد مبتلا به اوتیسم و ​​افراد بدون اوتیسم در میزان DNA نئاندرتالی که دارند تفاوتی ندارند، اما قطعات خاصی از DNA نئاندرتال توسط افراد مبتلا به اوتیسم مشترک است.

با این حال، شواهد ارائه شده در اینجا به اندازه کافی قوی است که تحقیقات آینده را تضمین کند. این اولین مطالعه ای است که شواهد قوی برای نقش فعال برخی از آلل های مشترک مشتق شده از نئاندرتال و همچنین زیر مجموعه ای از آلل های نادر در استعداد ابتلا به اوتیسم در چندین جمعیت بزرگ ارائه می دهد.

منبع: هشدار علمی

۲۲۷۲۲۷

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا