برای فرار غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و سنت های منحصر به فرد هر منطقه است. منطقه شمال ایران که برکات فراوانی دارد، متنوع ترین و انواع غذاهای بسیار لذیذ، پرطرفدار و مقوی را دارد. خورش بیج بیج یکی می توان گفت این خورش که یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار مازندرانی ها و یکی از غذاهای اصلی به شمار می رود، در کنار سایر غذاها در سفره ماهان حضور دائمی دارد. کته بیج بیج نوعی برنج مخلوط است که از ترکیب برنج با خورش بیج بیج تهیه می شود و کاملا لذیذ است. این برنج مخلوط خوشمزه دستور پخت بسیار آسانی دارد و در ادامه این مطلب تقدیم شما خواهد شد پس با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

برنج: 3 پیمانه
گوشت چرخ کرده: 250 گرم
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
پیاز درشت: 1 عدد
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
سیب زمینی: 2 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این برنج مخلوط خوشمزه ابتدا برنج را با آب و کمی نمک خیس کنید و کنار بگذارید. حالا پیاز را پوست گرفته و به قطعات کوچک خرد کنید و در تابه مناسبی با کمی روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید تا پیاز نرم شده و طلایی شود. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و مقداری فلفل سیاه و زردچوبه روی آن بپاشید و گوشت و پیاز را حدود یک دقیقه با هم تفت دهید. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و رب گوجه فرنگی را به مدت سی ثانیه در روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. 1 عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و به مواد بالا اضافه کرده و نمک می زنیم. مواد را مخلوط کرده، یک چهارم لیوان آب جوش اضافه کرده، درب تابه را ببندید، حرارت را کم کنید و گوشت و سیب زمینی را بپزید. در همین حین برنج را آبکش کنید. یک سیب زمینی دیگر را پوست بگیرید و برش دهید. ته قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی ها را کف قابلمه قرار دهید. نیمی از برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید و حالا آب گوشت را روی برنج بریزید سپس بقیه برنج را روی آبگوشت بریزید. در آخر مقداری زعفران دم کرده غلیظ و روغن روی برنج بریزید و روی درب قابلمه دم کنید. بعد از 45 دقیقه بیج بیج کته خوشمزه شما آماده سرو است. می توانید دوباره آن را در بشقاب سرو بریزید و از آن لذت ببرید.

نکات برجسته
برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش کردن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک را روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را در آب در حال جوش بریزید. هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند بار هم زدن به دقت و در فواصل زمانی خرد کنید.

مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است. پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزد و نمک اضافی بین دانه های برنج گرفته شود و از شوری برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما