اخبار روز

ژاپن از ماه نورد کوچک خود رونمایی کرد

شرکت فضایی خصوصی ژاپنی ispace از یک مریخ نورد کوچک رونمایی کرد که بخشی از ماموریت بعدی فرود ماه در سال آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ریزنورد در محفظه بالایی ماموریت 2 قرار می گیرد و در زمستان 2024 به فضا پرتاب می شود.

این مریخ نورد 26 سانتی متر ارتفاع، 31.5 سانتی متر عرض و 54 سانتی متر طول و تقریباً پنج کیلوگرم وزن دارد. همچنین یک دوربین HD در جلو تعبیه شده است که می تواند تصاویری از برداشتن خاک ماه را ثبت کند.

تاکشی هاکامادا، بنیانگذار و مدیر عامل ISPACE، گفت: «ماموریت پایدار برای ارائه خدمات حمل و نقل و داده در ماه ضروری است. بنابراین، خوشحالم که گزارش دهم ما در دومین کاوشگر ماموریت و طراحی نهایی مریخ نورد میکروقمر پیشرفت داشته ایم.

در دسامبر 2022، این شرکت اولین ماموریت خود را با فرودگر Hakuto-R به ماه انجام داد. Hakuto-R در آوریل سال جاری تلاش کرد روی ماه فرود بیاید، اما رایانه فضاپیما ارتفاع آن را اشتباه ارزیابی کرد و باعث شد که به سطح ماه برخورد کند.

ماموریت دوم بر اساس ماموریت کاوشگر Hakuto-R است که در هنگام پرتاب حدود 2200 پوند (1000 کیلوگرم) وزن داشت. مقامات ISpace گفتند که این ماموریت جدید با درس هایی که از اولین ماموریت آموخته بود بهبود یافته است.

این شرکت نام «تاب‌آوری» را برای فرودگر خود انتخاب کرد که با شعار شرکت «هرگز دست از تلاش‌های قمری برنگردان» همخوانی دارد. فرودگر ماموریت دوم پنج محموله را به سطح ماه حمل خواهد کرد.

ISpace همچنین در حال کار بر روی ماموریت سوم است که قرار است در سال 2026 پرتاب شود. این ماموریت از یک فرودگر جدید و بزرگتر به نام Apex 1.0 با ظرفیت محموله برنامه ریزی شده 1100 پوند (500 کیلوگرم) استفاده خواهد کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا